مقاومت ، تئوری سازش با رژیم صهیونیستی را شکست داد

صدا و سیما شنبه 12 اردیبهشت 1405 - 08:42
دکترین مقاومت حضرت امام (ره) امروز نه تنها در فلسطین اشغالی، بلکه در سرتاسر جهان قابل پیاده شدن است.

مقاومت ، تئوری سازش با رژیم صهیونیستی را شکست دادبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، موضوع برنامه صف اول به عملیات طوفان الاقصی، زمینه‌ها، آثار و پیامد‌ها اختصاص داشت که با حضور  آقای دکتر لاریجانی  تحلیلگر مسائل راهبردی و بین المللی بررسی شد.

مقدمه مجری: ششمین روز نبرد فلسطینیان با رژیم اشغالگر قدس ادامه دارد و به دنبال عملیات طوفان الاقصی که موجب حیرت جهانیان و شمار زیادی از صهیونیست‌ها و البته کشته و اسیر شدن بسیاری شده همچنان هم ادامه دارد و اعتراضات جهانی به حملات رژیم صهیونیستی و البته آن سوی میدان واکنش قدرت‌ها به این رویداد فلسطین را به موضوع اول خبری جهان تبدیل کرده و همانطور که مستحضر هستید فردا هم در ایران اسلامی راهپیمایی سراسری مردم در حمایت از ملت مظلوم فلسطین ساعت ۱۰ صبح آغاز خواهد شد به صورت سراسری و ما امشب در تحلیل آنچه که در غزه و فلسطین در حال وقوع هست میزبان آقای دکتر لاریجانی هستیم تحلیلگر برجسته مسائل راهبردی و بین المللی و تحلیل خواهیم کرد آنچه که امروز و این ایام در فلسطین و فلسطین اشغالی و در نوار غزه در حال به وقوع پیوستن هست.
سوال: به سراغ تحلیل آنچه که در نوار غزه دارد می‌گذرد برویم و این که مدت‌ها بود که رژیم صهیونیستی بحث تاکتیک مرگ با هزاران ضربه چاقو را علیه فلسطینیان و نیرو‌های مقاومت مطرح می‌کرد تا این که روز شنبه آن عملیات غافلگیر کننده اتفاق افتاد تحلیل شما از عقبه آنچه که حماس انجام داد چه هست؟ یعنی چه اتفاقاتی منجر به این شد که این حمله غافلگیر کننده رخ بدهد؟

لاریجانی: شاید اول مناسب باشد من تشکر کنم از صدا و سیما، یک تحرک و یک نوآوری خوبی در پوشش اخبار غزه و فلسطین داشت در این قضیه بخصوص شبکه دوم و قابل تقدیر هست، اخبار نظامی که الحمدالله به نحو وسیع دارد پوشش داده می‌شود، در مورد این حادثه‌ای که اتفاق افتاد چند جنبه‌ی قابل توجه وجود دارد، مهم‌ترین آن این است که رژیم صهیونیستی یک شکست عظیمی را خورد و پیروزی بزرگی برای نیروی مقاومت است، پیروزی‌ها و شکست‌ها بعضی‌ها این طور است که تغییر پیدا می‌کند یعنی یک جبهه‌ای مثلا در جبهه جنگ یکی پیروز می‌شود یک کم بعدتر دوباره شکست می‌خورد این شکل از آن شکل‌های نرمال به جنگ کلاسیک نیست، پیروزی که مقاومت فلسطین پیدا کرد به شکستی که صهیونیست‌ها پیدا کردند این قابل جبران نیست، چون یک جنگ کلاسیک نبود، یک رژیمی که مدعی بود دیگر توان مقابله با او در منطقه وجود ندارد تازه بعضی افراد ضعیف را هم جمع کرده بود که آن‌ها هم در حفظ قدرت خودشان به این متکی باشند، به قول سیدحسن نصرالله یک خانه عنکبوتی که از خانه عنکبوت هم ضعیف‌تر است بنابراین توجه کنیم که آنچه اتفاق افتاد ضربه‌ای که رژیم صهیونیستی خورد این دیگر جبران پذیر نیست، چون صحنه کلاسیک درگیری نبود که حالا یک قدم جلو یک قدم عقب برود، پیروزی که مقاومت فلسطین پیدا کرد پیروزی بسیار عظیمی است این پیروزی هم پیروزی نیست که بگوییم حالا بعدا بر می‌گردد، این اصلا ساختار این صحنه اینچنین است، منتها چند نکته، نکته اول این است که طبیعتا دوستان مقاومت به این نتیجه رسیدند که ادامه این وضعیت فرسایشی این ادامه مسئله فلسطین را حل نمی‌کند، سالهاست به این نتیجه رسیدند، مسئله فلسطین از مسئله عربی شروع شد از ابتدا این مسئله اسلامی بود تنازلش مسئله عربی و مسئله منطقه فقط کشور‌های حاشیه‌ای آن قضیه این‌ها دانه دانه این تئوری‌ها شکست خورد.

امروز دکترین مقاومت نه تنها در فلسطین اشغالی، در سرتاسر جهان قابل پیاده کردن است

لاریجانی: حضرت امام مسئله را در یک ساختار و وضعیت اسلامی مطرح فرمودند به دکترین مقاومت مطرح کردند خدا رحمت کند حضرت امام را یکی از ابداعات بزرگ ایشان بود، رهبر معظم انقلاب هم این دکترین را مرتب پیگیری کردند، دکترین مقاومت امروز دکترین نه تنها در فلسطین اشغالی، در سرتاسر جهان قابل پیاده کردن است یعنی ما نترسیم از سیطره‌ی زور، بنابراین تجربیاتی پیدا کرد دکترین مقاومت، مقاومت اسلامی در فلسطین انبوهی از تجربیات را پیدا کرد، آن چیزی که الان ما می‌بینیم محصول تجربیات فراوانی است، نشان می‌دهد چقدر افراد با فکری بودند چه برنامه ریزی دقیقی داشتند و از بخش خوبی از امکاناتشان استفاده کردند یک استراتژی تحرکی نظامی غیر متقارن بی نظیر هست و به نظرم در دکترین‌های نظامی دنیا سال‌ها این را بررسی خواهند کرد که چگونه یک مردمی با این سطح کم از امکانات نظامی می‌توانند یک مجموعه‌ای که خودش یک غول نظامی فکر می‌کرد اینچنین شکست بدهند و به زانو در بیاورند، البته این جا یک نکته‌ای هم هست در مقابل این پیروزی‌ها تلاش دولت صهیونیست و دوستان آمریکایی و انگلیسی و .. این است که این پیروزی را یک جوری کوچک کنند و پیرایه به آن ببندند مثلا بگویند ایران این کار را پشت پرده است، طبیعتا ما اگر پشت پرده بودیم خجالت نمی‌کشیدیم که بگوییم هستیم ما در دفاع از فلسطین و یمن و این‌ها دچار لکنت زبانی نیستیم، ولی این برداشت خودشان بود، این تحرک خودشان بود این پیروزی خود فلسطینی‌ها است. این‌ها نمی‌توانند کوچک کنند دستاورد عظیم ملت فلسطین و حماس و مجاهدین فلسطینی را، یا آمدند مظلوم نمایی بکنند می‌گویند مثلا یک جایی ۴۰ تا بچه را سر بریدند اصلا مسلک مسلمان‌ها سر بریدن بچه نیست حالا این حرف را چه کسی می‌زند؟ یک رژیمی می‌زند که در کودک کشی رکورد در جهان را دارد و کسانی این را اکو می‌دهند و تقویت می‌کنند که کارنامه شان در کشتار‌ها و فجایع دنیا بی نظیر است آنچه که دول استکباری در دنیا انجام دادند چه خاورمیانه، غرب آسیا، چه در آفریقا در جا‌های دیگر در خود کشور‌های خودشان اصلا بی سابقه است، بنابراین این هم به قول معروف نمی‌ماسد.
یا این که شروع کردند به کشتار‌های عظیم در غزه که سابقه هم داشته، چرا این کار را می‌کنند؟ اولا نشان می‌دهد که ضربه کاری بوده، این‌ها نمی‌دانند چه کار بکنند کار دیگر بلد نیستند بکنند، آدم کشی می‌کنند، ثانیا مثلا فکر می‌کنند با این کار اختلاف می‌افتد ضعفی در تصمیم مجاهدان فلسطینی می‌افتد مگر این‌ها اولین بار است این کار را کردند این هم اشتباه بزرگتری است.

ورود آمریکا در عملیات طوفان الاقصی یک خطای استراتژیک برای آنهاست
لاریجانی: مورد دیگری که به نظرم جالب است رفتار کشور‌ها بخصوص آمریکا است. اولا می‌آیند می‌گویند که در دفاع از حق خودش هر کاری می‌تواند بکند، اینقدر این مسئله موضع خراب بود که مجبور بودند تصحیح کنند نه قواعد جنگی را رعایت کنید، دیگر خراب کردید دیگر، می‌دانید. چرا نیاز دارند ناو بفرستند؟ به نظرم مسئله خیلی جدی است اگر مسئله جدی نبود اگر شکست رژیم صهیونیستی خیلی مهم نبود خیلی کلیدی نبود احتیاج نبود که ناو بفرستند حالا آمریکایی‌ها ناو فرستادند می‌خواهیم ببینیم برای چه فرستادند اگر برای ارعاب مقاومت است؟ که اگر قرار بود مقاومت از این چیز‌ها بترسد که از این کار‌ها نمی‌کرد به نظرم تحلیل خیلی عجیب و غریبی است که این‌ها دارد آیا برای این است که آمریکا ورود کند در این قضیه؟ ورود آمریکا در این درگیری یک خطای استراتژیک برای آمریکا است. از چند جهت، اولا آمریکا در کل منطقه تبدیل می‌شود به یک تارگت و هدف بسیار مشروعی برای تمام مبارزان و مقاومت، دیگر صحنه جنگ غزه نخواهد بود و آمریکا خودش، خودش را سیبل قرار می‌دهد و این صد در صد به نفع مقاومت است، یعنی اشتباه بسیار استراتژیک برای آمریکا است. چون اگر آمریکا می‌خواهد نیروهایش را بیاورد که غزه را بزنند که غزه دیگر زدن ندارد، دائم دارند می‌زنند و مردم را دارند می‌کشند، اما ورود آمریکا صد در صد مسئله را به یک دایره بزرگی تبدیل می‌کند که سیبل‌ها و اهدافی که اهداف مشروع مقاومت هست تکثیر پیدا می‌کند و تجربه نشان داده در یک چنین درگیری‌هایی آمریکا نمی‌تواند موفق بشود این تمام نمی‌شود، آمریکایی‌ها در درگیری‌هایی که بزن در رویی هستند یک دستاورد‌هایی دارند با مقاومت بزن در رو تمام شده یعنی اگر کسی دنبال بزن در رو هست باید جای دیگر این را تجربه بکند، در مقابله با مقاومت اسلامی اصلا یکی از دلایل توفیقات مقاومت یکی از دلایل بالا آمدن مقاومت، یکی از دلایل مطرح شدن مقاومت و دکترین مقاومت این است که تئوری بزن در رو باید تمام بشود و طبیعتا آمریکایی‌ها ورودشان اگر بخواهد دامنه دار باشد که فضاحت برایش ایجاد می‌کند لذا من معتقد هستم که این ژست‌هایی که الان دارند می‌گیرند این ژست‌ها، ژست‌های عملیاتی نیست این‌ها فقط برای دادن روحیه است نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی از هم پاشیده و فعلا توان تصمیم گیری ندارد و این‌ها برای این است که این جورسومه‌ای که خودشان این را ایجاد کردند این را بتوانند جمع و جورش کنند.
به نظرم حادثه بسیار عظیمی اتفاق افتاد در طول ۷۰ سال زندگی منحوس این رژیم ما یک همچنین چیزی را سابقه نداریم این‌ها جوری رفتار کرده بودند کسی جرات نکند به یک صهیونیست بگوید بالای چشم شما ابروست، ولی صهیونیست‌ها براحتی بروند خانه فلسطینی‌ها را خراب کنند و یا صاحبخانه را از خانه بیرون کنند و بروند درون خانه آن‌ها بنشینند ما صحنه‌های زشت و کریه از این‌ها در قرن معاصر که خودشان می‌گویند قرن حقوق بشر است و در واقع دروغ می‌گویند به نظرم ابعاد این قضیه ابعاد بسیار وسیعی هست شاید باز هم به سوال شما بخواهم یک نکته دیگر هم اضافه کنم مسائل منطقه‌ی ما هست، حالا ممکن است به زبان ظاهر نکنند، به هر صورت کشور‌هایی که درمنطقه رفته بودند به این که برای بقایشان رکن صهیونیستی را وارد کنند که عندالزوم از ایشان دفاع کند یا از ایشان اسلحه بخرند که عندالزوم این اسلحه‌ها به کار بیاید حالا با خودشان نشستند حتما یک تفکر دومی دارند، چون می‌گویند اگر این آدم این اسلحه‌ها به درد می‌خورد، به قولی یک ضرب المثلی هست که می‌گوید اگر کچل خیلی شیر بود سر خودش را علاج می‌کرد، این اسلحه‌ها اگر به درد می‌خورد به درد خودش می‌خورد اگر این‌ها توان داشتند و کشور مستقری بودند بایست از خودشان دفاع کنند بنابراین تئوری سازش با رژیم صهیونیستی و باصطلاح خودشان عادی سازی روابط شکست بسیار سنگینی خورده است، حتی برای آن‌هایی که خودشان طرفدار بودند الان سوال مطرح شده، ملت‌های اسلامی که مخالف بودند، دولت‌هایی که داشتند فکر می‌کردند در روز مبادا اتکا کنند به دوستان صهیونیست حالا در توان این دوست، حالا دوست که نبود دشمنی که در لباس دوست بود، تردید کردند بنابراین به نظرم تئوری سازش با رژیم صهیونیستی عملا به انتها رسیده، حالا در این شرایط جدید چه جور امکانی وجود دارد؟ و چه جور غرب آسیا باید نقشه جدید خودش را بر اساس مقاومت اسلامی باید بچیند؟ افق‌های بسیار جالب و سناریو‌های متعددی قابل طرح هست.

سوال: اشاره کردید به آنچه که در شبکه خبر دو دارد اتفاق می‌افتد همین الان هم شما اگر علاقمند به پیگیری اخبار حوادث این روز‌های غزه باشید می‌توانید از طریق شبکه خبر ۲ ببینید و بیننده تصاویر زنده باشید از غزه و آخرین خبر‌هایی که آنجا تقدیم حضور شما می‌شود.
 اقای دکتر آنچه که روز شنبه اتفاق افتاد و عملیاتی که حماس طراحی کرده بود اجرا کرد را شما در راستای همان راهبرد جبهه مقاومت در طول ۷۰ سال گذشته تعریف می‌کنید یا این که یک اتفاقات دیگری هم در کنارش بوده که منجر شده این عملیات رخ بدهد؟

لاریجانی: به نظر من این یک مرحله تکامل یافته تری از مقاومت اسلامی است به تدریج به این نقطه رسید و باز هم ادامه دارد نقطه نهایی نیست منتها بخش عظیمی از توانمندی دوره مقاومت را نشان داد، نشان داد نسل فعلی دارد از همه امکاناتش استفاده می‌کند، نسل فعلی مقاومت نسل بسیار باهوش، توانمند، شجاع و نترسی است محاسبه گر است و از توان‌های خودش به نحو دقیق استفاده می‌کند، کشتاری که الان در غزه شاهد آن هستیم، یک فضاحت عظیم برای غرب است، یعنی آن‌هایی که به رژیم صهیونیستی دارند دلداری می‌دهند و او را تشریح می‌کنند، این‌ها جوابگو خواهند بود، آنچه که در غزه اتفاق می‌افتد چیزی است که در طول تاریخ بشر در دوران‌های شبیه حمله مغول و تاتار و خود البته جنگ‌های دوم جهانی و اول جهانی بین غربی‌ها اتفاق افتاده است، این نوع خشونت بدون مرز ویژگی فرهنگ خیلی منحط غربی است، محکوم به شکست است، فلسطین بخاطر این اب و برق از بین نمی‌رود و غزه هم نابود نمی‌شود، غزه ساخته می‌شود دوباره، اما آینده‌ی این منطقه برای اسرائیل آینده بسیار کریهی خواهد بود، من می‌خواهم بگویم آنچه که اتفاق افتاد یک فاز بسیار جدید، یک حالت تکامل یافته‌ای از مقاومت اسلامی است و انشاالله پرده‌های دیگری از این تکاملات خواهد آمد، حالا میدان این است که باید این دستاورد‌ها به شکل سیاسی و عمومی تثبیت بشود، رژیم صهیونیستی باید پاسخگو باشد هیچ راه حلی وجود ندارد، جز همان فرمولی که مقام معظم رهبری فرمودند، باید مردم این منطقه نه آن‌هایی که برای غصب خانه‌ها از آمریکا و اروپا و انگلیس و این‌ها آمدند دزدانی هستند که با زور به خانه مردم رفتند، نه آن‌ها نه، یهودیان و مسیحیان و مسلمانان سرزمین فلسطین، آن‌ها باید تصمیم بگیرند برای آینده حکومت شان، یک نظرسنجی باشد این‌ها رفراندومی باشد قانونی، سازمان ملل هم نظارت کند، این تنها راه آن هست، البته این برای یهودیان هم بسیار خوب است یهودی‌ها چه دستاوردی داشتند در این ۷۰ سال؟

صهیونیست‌ها باید پاسخگوی جنایات باشند

لاریجانی:  این جنگ و آدم کشی‌ها برای صهیونیست‌ها خوب بوده نه برای یهودی‌ها، شما فرض کنید که فرمولی که مقام معظم رهبری فرمودند اتفاق بیفتد، یک محیطی تبدیل بشود که یهودی و مسلمان و مسیحی کنار هم دارند زندگی می‌کنند، اولا قدس تبدیل می‌شود به نگین فرهنگی ادیان الهی، از ایران لااقل سالی ۱۰-۱۲ میلیون می‌روند زیارت، از جهان مسیحیت بیش از ۲۰-۳۰ میلیون جمعیت می‌رود برای زیارت، از خود یهودی‌ها  یعنی آنجا حتی از لحاظ مالی هم گرفته برای یهودی‌ها بهتر است که آن‌ها علاقه مالی هم دارند، بنابراین خساراتی که دارد یهود می‌بیند، به مسلمان‌ها و مسیحی‌ها، خیلی عظیم است صهیونیست‌ها باید پاسخگوی این جنایات باشند و حتی خسارت به خود یهودی‌ها باشند و ما داریم به این هدف بزرگ نزدیک می‌شویم دنیا دارد می‌فهمد فرمول تاسیس رژیم صهیونیستی و آن را با زور در منطقه نشاندن بعداز ۷۰ سال جواب نمی‌دهد، من برای شما یک قطعه تاریخی بگویم در ۱۹۴۵، یک دانشمند معروف غربی به اسم آرنولد تومبی یک کتابی نوشت و در آنجا ۱۹۴۵ درست جنگ جهانی دوم تازه تمام شده بود، آنجا نوشت که ما الان غربی‌ها تقریبا دنیا را داریم دیگر می‌گیریم، ما پیروز شدیم و این جوری و. دیگر دنیا، دنیای تفکر سکولار غربی هست و کلوب آمریکا و غرب و این‌ها دارند دنیا را متحدین خودشان اداره می‌کنند، گفت، ولی ما باید توجه کنیم که تمدن اسلامی نمرده و اگر تمدن اسلامی زنده بشود دردسرزا است، گفتم مثل شیر گر گرفته‌ای است که اگر گرش خوب بشود چالش بزرگی است و اگر گرش ادامه پیدا کند کارش تمام است، گفت ما دو تا تست ما داریم، تست اول ترکیه است، ما شدیدترین اسلام زدایی را در ترکیه کردیم، اگر مسلمان‌های ترکیه مثل آندولس بشوند معلوم است که این شیر از بین رفته، دومین تست فلسطین است، اگر ما توانستیم این رژیم صهیونیستی را آنجا مستقر کنیم، مسئله فلسطین به کلی فراموش بشود بدانید که این شیر، شیر تمدن اسلامی تمام شده، هر دوی تست‌ها، البته زنده نبود که ببیند انقلاب اسلامی چه غوغایی کرد، صحبت از این دو تا تست نیست، منتها این دو تا تست آرنولد تومبی هر دو پاسخ منفی گرفت، یعنی نه مردم ترکیه اسلام را رها کردند، همین حکومتی که الان هست این حکومت روی کاکل اسلام مسلمانی می‌گردد و عرق اسلامی دارند، عرق اسلامی مردم به این‌ها توجه داده است، به فلسطین، این‌ها فکر می‌کردند ۲۵ ساله ۳۰ ساله مسئله حل است بعد از ۷۰ سال آتشفشان مقاومت اسلامی شده است، فلذا این‌ها چیز‌هایی است که در تاریخ معاصر اتفاق افتاده است و شاید زمانی که زمان زندگی ما زندگی بسیار عجیبی است به علت این که حوادث عظیم از انقلاب ما از فروپاشی امپراطوری شوروی، از شکست‌های عظیمی که ناتو در افغانستان خورده، از پیروزی‌هایی که مجاهدین در یمن داشتند، در عراق داشتند، از پیروزی عظیم ملت سوریه در مقابل توطئه داعش که تا برسد به این پدیده‌ای که ما الان شاهد آن هستیم، ظاهرا پیروزی‌های مقاومت اسلامی و سرزنده شدن اسلام روز به روز دارد خودش را بیشتر نشان می‌دهد.

سوال: یک نکته حائز اهمیت در بحث آن اشراف اطلاعاتی سیستم اطلاعاتی رژیم صهیونیستی است موساد که همیشه در دنیا این طور جا افتاده بود که یک سیستم بسیار مسلط مشرف به همه امور است، اما نکته اش این است که بغل گوشش غزه را نتوانست پیش بینی کند که یک چنین عملیات گسترده‌ای می‌خواهد اتفاق بیفتد و این جدا از میدان و عملیات نظامی به لحاظ اطلاعاتی و امنیتی هم برای رژیم صهیونیستی یک شکست فضاحت باری بود، شما تحلیل تان چیست؟ چرا با وجود همه این تبلیغاتی که روی این اشراف می‌شد واقعا برایشان امکان پیش بینی نبود؟

لاریجانی: هم در حوزه اطلاعات، هم در حوزه دفاع، به سامانه‌های دفاعی که برای خودشان طراحی کردند و هم در حوزه‌ی توانمندی بدنه نظامی شان، به هر صورت این‌ها مدعی هستند همانطور که شما فرمودید وسیع‌ترین، عمیق‌ترین، پرنفوذ‌ترین شبکه اطلاعاتی را دارند یک حدی از آن درست هست، حتی در کشور ما هم در همین حوادث پارسال، نقش صهیونیست‌ها خیلی آشکار بود، درست است شکست می‌خورند، این شکست خوردنشان هم درست است، ولی معلوم است شبکه شان وجود داشته، در ترور دانشمندان ما شبکه شان وجود داشته، در سرتاسر دنیا ترور‌های دیگر می‌کنند، نوع اطلاعات شان همیشه به این پز دادند که ما همه جا اطلاعات داریم یک جوری در دل خیلی از کشور‌ها جا انداختند که اصلا دنیا دارد دور انگشت این‌ها می‌چرخد، از لحاظ توانمندی نظامی، گنبد آهنین، موشک‌های ما، سیستم هوش مصنوعی که ما گذاشتیم در دفاعی که دیگر اصلا هیچ روزنه‌ای ندارد، تا حدی که مثلا آلمانی‌ها و اروپایی‌ها را هم آن‌ها را گول زدند گفتند بیایید از این سیستم گنبد آهنین بخرید یکی ازمتخصصین شان همین پریروز مصاحبه کرده بود گفته بود صد در صد دولت باید بازنگری کند این گنبدی که در مقابل این موشک‌های حماس نتوانست خودش را نشان بدهد این گنبد به چه درد ما می‌خورد؟ و همچنین در توانمندی نیروهایشان، این‌ها نیرو‌های نظامی شان را البته باید بگویم نیرو‌های درنده‌ای که این‌ها تربیت کردند، به این‌ها یاد دادند که چگونه با خشونت آخر خط، خشونت آخر خط همان دوره‌ی بلک واتر است یعنی شما اگر جایی می‌خواهید از خشونت استفاده کنید این ور و آن ور نگاه نکن برو تا آخر خط، هیچ مرزی را توجه نکن، این طبیعت خشونت آمریکایی‌ها است.

 آمریکایی‌ها در عراق هم پیروز نشدند 

لاریجانی: آمریکایی‌ها می‌خواستند عراق را بزنند اول نابود کردند زیرساخت هایشان را و بعد آمدند گفتند ما در این سرزمین پیروزیم که پیروز هم نشدند، در سوریه هم همین جور بود، این نیروی نظامی که این‌ها تربیت کردند در طول این چند دهه، که به آن هم می‌نازیدند که می‌نامیدند نظامی پرتحرک و خیلی آماده به کار و تقریبا همه را می‌ترساندند، بله در جنگ شش روزه، این‌ها توانستند تمام کشور‌های عربی اطراف خودشان را همه را بترسانند و شکست بدهند، ولی فکر نمی‌کردند که این نیروی جهان اسلام نیست، یک همچنین ادعا‌هایی همه از هم پاشید، در حوزه اطلاعات فاجعه برای رژیم صهیونیستی ایجاد شد و به نظرم بچه‌های ما در فلسطین بچه‌های مسلمان ما، فلسطینی‌های عزیز ما واقعا کار شگفت انگیزی انجام دادند، در این سیستمی که البته کل غزه چقدر فقط سرزمین هست؟ نمی‌دانم مساحت آن ۱۰ کیلومتر مربع بیشتر نباید باشد همین چیز‌ها است، مهاد تحت انواع ردگیری هاست، حرکت‌های داخل کوچه شان را هم آن‌ها می‌دانند کی دارد کجا می‌رود، کار ندارد که یک شهر دو سه میلیونی را این جوری مهاد کنند اصلا مشکلی ندارد. این‌ها بتوانند یک همچنین عملیات پیچیده‌ای را با همه‌ی ابعاد چنان محرمانه اجرا کنند که هیچ کدام از این نیرو‌های منطقه نتوانند بو ببرند، این یک کار کارستان است، این یک مسئله‌ی مهم است استراتژیک است، این سال‌ها در کتاب‌های نظامی مورد بحث قرار می‌گیرد، اصلا افق استفاده از اطلاعات دستیابی اطلاعات، حفاظت اطلاعات عوض شده، چون همه می‌نازیدند به تکنولوژی، که محاسبات کوآنتومی دارد می‌آید و تمامی قفل‌ها شکسته می‌شود این‌ها سوارش هستند، مگر بچه‌های ما در غزه محاسبات کوآنتومی انجام دادند؟ معلوم شد یک چیزی وجود دارد که از همه این‌ها می‌تواند عبور کند و این مسائل بسیار جدی برای زندگی امروز بشر است، ما مقهور تکنولوژی‌هایی نیستیم که خودشان دارند به ما تحمیل می‌کنند، ما مقهور زورگویی‌هایی نباید باشیم که پشت این تکنولوژی‌ها پنهان شدند و از خودشان یک غول غیر قابل شکست ایجاد کردند، درس‌هایی که این حوادث این چند روز برای بشریت دارد، برای نسل‌های آینده دارد درس‌های بسیار عظیمی است، برای پرده‌هایی که پوشیده هست بر کشور‌هایی که ادعای سنگین دارند، مثلا کشور انگلیس با چه رویی حتی دفاع سیاسی رسانه‌ای از مظلومان فلسطین و غزه را دارد جرم انگاری می‌کند، این لکه ننگ را این‌ها کجا می‌خواهند ببرند، حالا در کشور‌های اسلامی و در کشور خود ما گاهی برای این‌ها ریسه می‌روند فکر می‌کنند این‌ها مدل‌های زندگی خوب و معقول بشر هستند، این‌ها نامعقول‌ترین رفتار را در زندگی فردی و جمعی رقم زدند و من به نظرم از الطاف الهیه است این پیروزی‌هایی که بوجود آمده، آری، مسئله نحوه مدیریت اطلاعات در این عملیات یکی از شگفتی‌ها و دستاورد‌های عظیم مجاهدان فلسطینی است.

سوال: و شما آینده این درگیری را چه پیش بینی می‌کنید مراحل بعدی و حتی شما صحبت از این کردید که باید نقشه جدیدی با محوریت مقاومت در غرب آسیا شکل بگیرد، تعریف تان از آن نقشه چه هست؟

لاریجانی: اولا این تطورات روزمره‌ی میدانی، به نظرم رژیم صهیونیستی دست و پا دارد می‌زند یک جوری جنگ بخوابد یعنی اصلا در این تردید نباید بکنید، درست است به ظاهر می‌گوید من همه جا را نابود می‌کنم و همه جا را می‌زنم از این بلوف‌ها این‌ها زیاد می‌زنند آنچه که الان مشخص است دارد تمام امکانات را به دست می‌گیرد که یک جوری این قضیه بخوابد و خودشان را جمع و جور کنند، این تعداد اسیر، این تعداد کشته، خیلی مسائل ...
پیش بینی من این است که این تطورات میدانی می‌تواند تا مثلا دو هفته دیگر ادامه پیدا کند، چون ما جنگ ۳۳ روزه را دیده بودیم، اما این اینقدر تطوراتش وسیع‌تر است و در واقع شگفتی سازی هایش بالاتر است، فکر کنم این رژیم صهیونیستی خیلی زودتر از این‌ها مجبور است یک جایی برساند که جنگ بخوابد. پس ما بین یک هفته تا حداکثر دو هفته می‌توانیم پیش بینی کنیم که تطورات میدانی داریم، بعد از آن رژیم صهیونیستی می‌خواهد چه کار کند؟ نمی‌تواند بگوید که حال همه چیز کل اول یعنی برویم شما دوباره محصور بشوید و ما هم شما را محاصره کنیم و این اتفاق نمی‌افتد. غزه دیگر به نظر من محاصره نخواهد شد و کرانه باختری، کرانه باختری آن نکته‌ای که حضرت آقا قبلا فرمودند کرانه باختری باید از آن حالت ایستایی اش در بیاید که دارند در می‌آیند بنابراین جرم جهاد فلسطینی را باید در خودش بتواند رشد بدهد و باید بهره ببرد آنچه که در غزه اتفاق افتاده برای آزادی فلسطین است، و لذا تطورات آنجا هم قابل توجه است یعنی ما نمی‌توانیم جدا کنیم.
مسئله لبنان و مسئله سوریه هم حساس است، حالا من نمی‌دانم سوریه چه تصمیماتی در خودشان دارند به هر صورت این که سرزمین‌هایی از کشور‌های اطراف رژیم صهیونیستی در اشغال آن‌ها باشد این باید خاتمه پیدا کند چه ارتفاعات جولان باشد چه مزارع شبعا باشد، این نمی‌تواند ادامه پیدا کند پس من دارم برای شما آرام آرام می‌گویم که چه چیز‌هایی می‌تواند محتمل بشود این که کشور‌ها بیایند عادی سازی روابط، روابط با رژیم صهیونیستی ۲۰ سال عقب رفته نه این که جلو رفته باشد، پس این روند عادی سازی هم به طور کلی مرد با این عملیات، ممکن است ظاهرش بیایند و بروند، کشور‌هایی که در جهان اسلام حساب کرده بودند روی این عادی سازی، آن‌ها حتما مجبورند تا مدت‌ها این حساب را پنهان نگه دارند و روی این حساب، حساب نکنند در اصل.
در این غرب آسیایی که اینچنین ما می‌بینیم، چه میدانی باز می‌شود؟ حضور اوورت یعنی فراوان و آشکار آمریکا و دول غربی هیچ دردی را دوا نمی‌کند، آن‌ها را سیبل عملیات قرار می‌دهد، ما باید پیش بینی کنیم که دوره‌ی جمع و جور شدن حضور‌ها و یکی از دستاورد‌های مهم آن باید ختم حضور آمریکا در عراق و در سوریه باشد، این حضور نمی‌تواند ادامه پیدا کند و نیرو‌های مقاومت درس‌های بزرگی دیدند از این قضیه، کاری که در غزه انجام شد، امکانش برای نیرو‌های مقاومت در جا‌های دیگر به مراتب بالاتر است یعنی آن‌ها حالا فهمیدند چه چیز‌هایی را می‌شود انجام داد، بنابراین پیش بینی من این است که در آینده نه چندان دور، حضور آمریکا در سوریه و در عراق بسیار برایشان هزینه دار خواهد بود.

سوال: و این نکته‌ای که شما هم اشاره فرمودید حضور آمریکایی‌ها و حمایتی که آمریکایی‌ها فعلا از این ماجرا و واقعه دارند و تسلیحاتی که در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند و یا تضمین دادند که ما هر آنچه که نتانیاهو بخواهد در دسترسش قرار خواهیم داد بسیار پرهزینه خواهد بود برای آمریکا، فکر می‌کنید این تا کجا ادامه پیدا خواهد کرد؟

لاریجانی: اگر منظور آن‌ها ارعاب باشد که باید بداند که کسی از آن‌ها نمی‌ترسد، یعنی اگر بنا بود مقاومت از این‌ها بترسد که اصلا دست به این کار‌ها نمی‌زدند پس برای ارعاب مقاومت حضور آمریکایی‌ها و ناوهایشان هیچ تاثیری ندارد، اما برای کمک، انبار‌هایی که این‌ها در تسلیحات در داخل سرزمین‌های اشغالی آمریکا داشت، می‌گفت این انبار‌ها مال من است همین دیروز اعلام کردند که مالکیت موشک‌هایی که در انبار‌ها هست همه را دادیم به رژیم صهیونیستی بتواند براحتی استفاده کند و خانه را بر سر زن و بچه غزه ای‌ها خراب کند، آمریکا باید بداند که این‌ها بی پاسخ نمی‌تواند باشد. این ناو‌هایی که آنجا آوردند به نظر من اگر آمریکا واقعا بخواهد رژیم صهیونیستی را یک کمک جدی کند، فقط مسئله موشک و این‌ها نیست باید نیرو بفرستد و اگر آمریکا ورودش در این قضیه از این مراحلی که الان ادعا می‌کند فراتر برود باید بدانند که خود این‌ها مقاصد بسیار مشروعی برای عملیات نیرو‌های مقاومت است و آن‌ها هم باید بدانند که اتفاق می‌افتد، کسی این جا حلوا برایشان خیر نمی‌کند اگر بنا باشد این‌ها هم در کنار صهیونیست‌ها بجنگند باید بدانند که باید بهایش را بپردازند و ناو‌های آن‌ها و نیرو‌های آن‌ها هیچکدام ایمن نخواهد بود، تقدسی ندارد، فلذا از آن فراتر فقط دیگر محصور به منطقه غزه و رژیم سرزمین اشغالی نمی‌شود اگر بناست آمریکا بخشی از درگیری باشد هر جایی که آمریکا حضور دارد می‌تواند سیبل حمله مقاومت باشد، مقاومت آنجا را میدان جنگ تعریف می‌کند میدان جنگ کاملا وسعت پیدا می‌کند جنگی در این جا وجود ندارد این جا جنایت است آنچه که دارند این‌ها می‌کنند، کجایش شبیه به جنگ است؟

سوال: بعد فکر می‌کنید با توجه به این که اشاره کردید که بعد از یکی دو هفته که آتش جنگ بخوابد این دیگر قابل تغییر نیست که در اصل غزه محاصره نخواهد شد دیگر، در صورتی که الان رژیم صهیونیستی ادعایش بر این است که ما تا ریشه کن کردن حماس پیش خواهیم رفت و از محاصره و اتفاقاتی که همین الان هم رقم می‌زند یعنی قطع آب و برق و امکانات، شما فکر می‌کنید که این ادعا را محقق نخواهد توانست کرد؟ بستن آب و برق و این‌ها که نشانه ضعف شان است یک جنایت جنگی است و حتی دوستان غربی اش هم در حفظ ظاهر در حمایت از این‌ها به زحمت انداخته، نمی‌تواند آب و برق را برای مدت زیادی قطع کنند اتفاقات دیگری خواهد افتاد
سوال: چطور نمی‌توانند؟

لاریجانی: بخاطر این که این مسئله قابل تحمل نیست یعنی آنچه که در فلسطین اتفاق می‌افتد ابعاد آن بسیار در غزه وسیع‌تر از آنچه می‌شود که در غزه اتفاق افتاده است، آن وقت با چیزی روبرو خواهند شد که شاید اصلا احتمالش را نمی‌دادند بنابراین این‌ها برای این است که احساس کنند که در قدرت هستند، رژیم صهیونیستی با اقدامات جنایتکارانه نمی‌تواند خودش را بپوشاند، نمی‌تواند کارش را جبران کند، این در همان مسیری دارد می‌رود که این ضربات را در واقع دریافت کرده، به نظر من رژیم صهیونیستی باید واقع بینانه بپذیرد که شکست عظیمی خورده و این پروژه به این شکل قابل ادامه نیست.
جهان اسلام نمی‌تواند تحمل کند که آب و برق مسلمین در غزه بسته باشد، اتفاقاتی خواهد افتاد، و رژیم صهیونیستی باید بداند که این که چند تا ناو آمریکایی آنجا هستند این برایش نان و آب نمی‌شود، همانجوری که تا به حال نشده است و خشم جهان اسلام محدود به این جا و آنجا نخواهد بود، این آتش از جهان اسلام فوران خواهد کرد، بله، مقاومت اسلامی ابعادش وسیع می‌شود، بنابراین من مسیری که رژیم صهیونیستی در آن پیش می‌رود مسیری نمی‌دانم که به نفعش تمام بشود، بعد از فروکش کردن این درگیری یعنی بعد از این که رژیم صهیونیستی سر عقل بیاید که با این کار پیش نمی‌رود، حالا بحث این است که چه ساختاری در فلسطین اشغالی این ساختار باید جای ساختار فعلی بنشیند، این جا جایی است که باید نقش‌های مهمی را باید بزرگان دنیای اسلام بازی کنند، نه آن‌هایی که می‌گردند دلال هستند به محض این که دری به تخته بخورد بروند دنبال یک چیزی، این ملت دیگر ملتی نیست که با یک محاسبات کوچکی تسلیم بشود، ما باید با فکر یک ساماندهی جدید برای منطقه باشیم البته فلسطین اشغالی در مرکز آن است و به نظرم این آنجایی است که فکر می‌خواهد، آنجایی است که باید کل جهان اسلام در آن وارد بشود و لذا تحرکاتی که جمهوری اسلامی دارد تحرکات دوراندیشانه‌ای است، اگر جناب آقای رئیسی و وزیر خارجه ما یک تحرکی را آغاز کردند کار درستی است، این رژیم مجبور است تا یک هفته حداکثر دو هفته دیگر به نظر من به هر صورت بیاید و بگوید ما دیگر دست از این قضایا برداریم، حالا مثلا مصر واسطه شود یا آفریقای جنوبی واسطه بشود، یک کشور دیگر واسطه بشود، اروپایی بیاید، اروپایی بهر صورت بگویند آتش جنگ را بخوابانند، ولی آتش جنگ خوابید معنایش این نیست که دوباره غزه محاصره است، دوباره کرانه باختری میدان جولانگاه این‌ها است، این جا جایی است که باید نظم جدید دقیقا دیکته شود و دستاورد این مجاهدت‌ها پیاده بشود انشاالله.

سوال: شما سال‌ها دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه بودید تحلیل تان از مواضع غربی‌ها راجع به حقوق فلسطینیان و حقوقی که صهیونیست‌ها دارند د راین ماجرا چه هست و دوگانگی‌هایی که مشاهده می‌کنید؟

لاریجانی: غرب در واقع یک تفکر کاملا آپارتاک دارد نژاد پرستانه دارد امروز کاملا روشن است که غربی‌ها، غرب صهیونی یک دشمنی عمیق نسبت به جهان اسلام دارند، یک خودبرتری خودشیفتگی بدون مبنایی نسبت به همه جهان دارند، شما یادتان هست که این آقای بورل گفت که ما‌ها یک باغی هستیم و بقیه جنگل هستند، معلوم شد تعبیر جنگل‌ها خودشان هستند و خسارت‌هایی که بشریت از این خودبزرگ بینی و خودشیفتگی دارد می‌بیند بسیار فراوان است امروز غرب سرتاپا گرفتار جنایات است، جنایت راجع به بشر و بشریت، آنچه که در فلسطین اشغالی اتفاق می‌افتد، جنایت‌های عظیم ضد بشری است و آن‌هایی که ازاین‌ها حمایت می‌کنند همه آلوده هستند نمی‌توانند بگویند ما سرتا پا از این رژیم حمایت می‌کنیم ضمنا طرفدار حقوق بشر هستیم حقوق بشر در واقع یک شوخی است برای غربی‌ها، و این نژاد پرستی دامن خودشان را هم خواهد گرفت نژاد پرستی و خود بزرگ بینی و عجبی که این‌ها را گرفته و هدقی که نسبت به اسلام دارند این‌ها را نابود خواهد کرد بنابراین ادعای حقوق بشری کاملا ادعای مضحکی است که این‌ها انجام می‌دهند آنچه که در غزه دارد اتفاق می‌افتد جهان اسلام باید یک جا خیزش کند من تعجب می‌کنم از رهبران عرب بخصوص در جهان اسلام و بقیه که به یک حرف‌های دو پهلو اکتفا کردند ما باید با تمام امکانات هجوم بیاوریم به دفاع از مردم غزه، چیزی نیستند این‌ها، یعنی اهل مقاومت در غزه که تعدادشان کم، اسلحه شان کم است این‌ها این دولت را اینچنین پاگیر کردند، چرا باید دولت مصر بترسد از این که گذرگاه رفح را باز کند، همه بیایند به دفاع از دولت مصر، گذرگاه رفح را کاملا محافظت کنید، این گذرگاه اتصال غزه به مصر هست، مصر باید امکانات ... ارتش خودش که ارتش شجاعی هست اگر هم کم دارد جهان اسلام باید به او کمک کند، جرات ندارد رژیم صهیونیستی حمله کند ما باید کامیون‌های پر مواد غذایی، امکانات را بفرستیم برای غزه، دریا را باز کنیم برای غزه، ما از چه می‌ترسیم؟ جهان اسلام باید از این خفت خودش را بیرون بکشد و امروز باید یک بسیج عمومی برای دفاع از غزه اتفاق بیفتد، هم در بعد سیاسی، در بعد رسانه‌ای، و هم در بعد عملیاتی و من این فرصت را طلایی می‌دانم برای احیای اسلام و برای جلوگیری از این سیطره‌ی غرب صهیونی که خودش را می‌خواهد به دنیا تحمیل کند و نجات از این آپارتایدی که فرهنگی و تمدنی است خسارات عظیمی به تمدن بشر دارند می‌زنند و این جنایات این قدر عظیم است که به نظرم هر انسانی باید برای مقاومت در مقابلش قیام کند، نباید ما از کنار این جنایت‌ها راحت بگذریم.

سوال: کلا این تجمعات مردمی از جمله مثل راهپیمایی که فردا در تهران خواهد بود.

لاریجانی: بسیار کار مناسبی است جهان اسلام باید بخروشد، هم در رسانه، هم در تجمعات و هم دولت‌ها در کمک به آن‌ها در کمک به غزه راه دارد، همانجوری که مقاومت جوان‌های غزه توانستند این دایره را بشکانند و بتوانند یک چنین کار‌های عظیمی را رقم بزنند که برای شما گفتم سال‌ها در کتاب‌های بررسی استراتژی‌ها این بحث خواهد شد، الان هم امکان دارد که ما به غزه کمک کنیم، من برای شما مثال زدم رفح را، این که رژیم صهیونیست تهدید کند من هر کامیونی که از مصر بیاید می‌زنم غلط می‌کند می‌زند، مگر نیرو‌های نظامی مصر مرده هستند؟ و اگر آن‌ها احساس می‌کنند که در معرض هستند کافیست یک اشاره کوچک کنند از جهان اسلام آنقدر نیرو می‌آید که رفح را تا گذرگاه رفح را تا هر نقطه‌ای از غزه حمایت می‌کند و جرات ندارد رژیم صهیونیستی به این‌ها حمله کند امکانات زیاد است باید در‌ها را باز کرد فرصت بسیار مهمی برای این کار هست.

سوال: وضعیت هیات حاکمه رژیم صهیونیستی بعد از خامشو شدن آتش جنگ را شما چطور پیش بینی می‌کنید.

لاریجانی: نتانیاهو به زباله دان تاریخ می‌افتد الان نتانیاهو از یک جهت خوشحال است که با این جنایت‌ها اقلا تا چند روزی هست، ولی نمی‌داند که این ادامه پیدا نمی‌کند.

سوال:، چون برخی‌ها تحلیل می‌کردند که جنگ به نفع رژیم صهیونیستی است و همیشه دنبال این بوده است.

لاریجانی: نتانیاهو دنبال این کار بود، ولی نمی‌دانست این طور میشود، نتانیاهو دنبال این بود که درگیری ایجاد بشود، ولی نمی‌دانست این اتفاق می‌افتد، این اتفاق صد در صد به ضررش است، او دنبال یک درگیری بود که به اسم درگیری نیرو‌های مخالف را جمع کند نه این فضاحتی که بوجود آمد برای او، یعنی امروز که جنگ ختم بشود و دایره درگیری متوقف بشود، اصلا شاید فردایش نتانیاهو را بگیرند، زندانش کنند و به زباله دان افتاده است همان دوستان و هم پیاله اش.

سوال: و آنچه که به لحاظ رسانه‌ای در دنیا به ویژه رسانه غربی دارد اتفاق می‌افتد این که یک وجهه دیگری را به ویژه برای کشته‌های رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی دارند ترسیم می‌کنند شما فکر می‌کنید که این اتفاقات چقدر می‌تواند چهره روزیم صهیونیستی را تغییر بدهد؟

لاریجانی: من همان اول اشاره کردم که پیروزی عظیمی که مقاومت پیدا کرد این‌ها می‌خواهند این را حتما کم کنند و حاشیه برایش درست کنند، یکی از آن‌ها مظلوم نمایی است، یکی گفتم می‌گویند که کار این‌ها نیست این‌ها نمی‌توانستند و کار ایرانی هاست و فلان است، نه خیر کار خودشان است الحمدالله خیلی هم باهوش هستند و خیلی هم توانمند هستند.
من اشاره کردم اگر می‌خواست کار ما بود ما که خجالت نمی‌کشیم افتخار می‌کنیم کمک شان کنیم، چه این جا چه یمن، چه هر جای دیگری، بنابراین این نمی‌تواند قدرت آن‌ها را بپوشاند، یکی دیگر مظلوم نمایی است اولا دروغ‌های سنگین، یعنی این قدر این دروغ بد بود که رئیس جمهور آمریکا مجبور شد دفترش دوباره برگرداند تصحیح کند بگوید نه ما اطلاعاتی راجع به کودک کشی نداریم، اولا رفتار مجاهدان فلسطینی بسیار رفتار با اصولی بوده، این مسلمانی این است، این که بعضی از دوستان ما داخل کشور هم مرعوب این اخبار شدند و در بیانیه هایشان مثلا یک شک و شبهه‌ای انتهایش می‌گذارند این‌ها اشتباه می‌کنند، اتفاقا نیرو‌های مقاومت با شجاعت جا‌هایی حمله می‌کنند که اهمیت نظامی دارد پس این‌ها نقشه غزه را نمی‌دانند دوستان ما در داخل که دچار این شبهات شدند

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.