صادرات ۷.۸ میلیارد دلاری محصولات معدن و صنایع معدنی تا پایان آبان‌ماه

گسترش نیوز شنبه 26 آذر 1401 - 13:55
حوزه معدن و صنایع معدنی ایران از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه موفق به صادرات بیش از ۳۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن محصول به ارزش هفت میلیارد و ۸۶۰ میلیون دلار شده است.

طبق آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت، این میزان صادرات هرچند از نظر وزنی یک درصد افزایش داشته است، اما از نظر ارزشی کاهش پنج درصدی نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، «زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط» با سه میلیارد و ۷۱۰ میلیون دلار همچنان ارزآورترین حوزه صنایع معدنی کشور بوده است. هرچند در هم‌سنجی با هشت ماهه پارسال افت ۲۳ درصدی نشان می‌دهد.

«مس و محصولات پایین‌دستی» با ۹۸۱ میلیون دلار، «زنجیره آلومینیوم و محصولات» با ۷۸۱ میلیون دلار، «سایر معدن و صنایع معدنی» با ۶۶۸ میلیون دلار و «زنجیره روی» با حدود ۴۰۵ میلیون دلار صادرات، در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

به گفته «امیر صباغ» مدیر اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایمیدرو، حوزه سنگ‌آهن کشور نیز با قطع گاز طبیعی و برق فولادسازان شاهد افت تقاضای داخلی و رشد صادرات است.

صادرات هشت ماهه گندله جهش ۲۲۸ درصدی داشته و به ۳۴۳ میلیون دلار رسیده و صادرات آهن اسفنجی ۱۰۶ میلیون دلار و کنسانتره آهن ۵۶.۲ میلیون دلار بوده است.

بیشترین رشد صادرات در این مدت مربوط به گندله سنگ‌آهن با ۲۲۸ درصد است.

صباغ معتقد است: مجموع صادرات هشت ماهه زنجیره معدن رقم هفت میلیارد و ۸۶۰ میلیون دلار بوده است و با روند فعلی تا پایان امسال از مرز ۱۲.۵ میلیارد دلار عبور خواهد کرد که بعد از پتروشیمی، دومین حوزه ارزآور کشور خواهد بود.

برپایه این گزارش، در هشت ماهه امسال واردات این حوزه نیز با جهش ۳۲ درصدی از مرز سه میلیارد دلار عبور کرده است.

 

منبع خبر "گسترش نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.