هدفگذاری چین برای تولید 50 درصد برق تا 2030 از منابع غیرفسیلی

خبرگزاری تسنیم جمعه 05 تیر 1405 - 08:50
چین در برنامه پنج‌ساله بخش انرژی هدف‌گذاری کرده تا سال 2030 نیمی از برق خود را از منابع غیرفسیلی تأمین کند

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، چین در برنامه پنج‌ساله بخش انرژی که در روز پنجشنبه منتشر شد، هدف‌گذاری کرده تا سال 2030 نیمی از برق خود را از منابع غیرفسیلی تأمین کند. این رقم نسبت به هدف 42.3 درصدی برای سال 2025 افزایش یافته است.

سایر نکات کلیدی این برنامه عبارتند از:

انرژی بادی و خورشیدی: هدف‌گذاری شده تا سال 2030، سهم انرژی بادی و خورشیدی از ظرفیت نصب‌شده از حدود 47 درصد در پایان 2025 به بیش از 50 درصد برسد.
کاهش کربن:  چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده انرژی تجدیدپذیر و بزرگ‌ترین انتشاردهنده کربن در جهان، هدفی الزام‌آور برای کاهش شدت انتشار کربن در بخش نیروگاهی به میزان بیش از 10 درصد در طول این دوره پنج‌ساله تعیین کرده است.
ذخیره‌سازی انرژی: هدف توسعه ظرفیت ذخیره‌سازی انرژی به 300 گیگاوات تا سال 2030 افزایش یافته است (هدف قبلی 180 گیگاوات برای سال 2027 بود).
هیدروژن سبز:  تولید هیدروژن تجدیدپذیر باید تا سال 2030 به 2 میلیون تن در سال برسد (در مقایسه با هدف قبلی 100 تا 200 هزار تن در سال تا 2025).
زغال‌سنگ:  این برنامه بر هدف رسیدن به اوج مصرف زغال‌سنگ تا سال 2030 تأکید مجدد دارد، اما سطح مشخصی برای آن تعیین نکرده است.
نیروگاه‌های فضایی:  «نیروگاه‌های فضایی» به عنوان یک حوزه نوآوری آینده‌دار معرفی شده‌اند که احتمالاً با تأمین برق برای مراکز داده فضاییِ برنامه‌ریزی‌شده چین برای هوش مصنوعی در پنج سال آینده مرتبط است.

انتهای پیام/43

 

منبع خبر "خبرگزاری تسنیم" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.