اسرائیل در بیانیهای اعلام کردکه قصد دارد حضور نظامی خود در لبنان را بهطور موقت کاهش دهد.
به گزارش فرارو به نقل از سی ان ان، مقامهای اسرائیلی اعلام کردهاند این اقدام بخشی از یک برنامه محدود و موقت است و به معنای پایان حضور نظامی این کشور در منطقه نیست. تلآویو همچنان تأکید دارد که برای حفظ امنیت مرزهای شمالی خود، حضور نظامی در برخی نقاط حساس ادامه خواهد یافت.
بر اساس این گزارش، آمریکا در هفتههای اخیر تلاش کرده با میانجیگری میان اسرائیل و لبنان، از تبدیل درگیریهای پراکنده به یک جنگ گسترده جلوگیری کند. در همین چارچوب، کاهش بخشی از نیروهای اسرائیلی از سوی واشنگتن به عنوان نشانهای از تمایل برای کنترل تنشها ارزیابی شده است.
با این حال، منابع لبنانی و برخی مقامهای اسرائیلی روایتهای متفاوتی درباره ابعاد این اقدام ارائه کردهاند. در حالی که برخی آن را صرفا یک جابهجایی تاکتیکی توصیف میکنند، طرفهای دیگر معتقدند این اقدام میتواند مقدمهای برای ترتیبات امنیتی جدید در مرزها باشد.
سیانان در ادامه گزارش خود مینویسد که اسرائیل همچنان بر حفظ یک منطقه حائل در امتداد مرز با لبنان اصرار دارد و هرگونه عقبنشینی گستردهتر را به کاهش تهدیدات حزبالله و تضمینهای امنیتی مشروط کرده است.
در سوی مقابل، لبنان خواهان عقبنشینی کامل نیروهای اسرائیلی از مناطق مورد مناقشه و اجرای کامل توافقهای مرزی پیشین است.