موج گرما میلیاردها دلار به اقتصاد آلمان خسارت وارد می‌کند

مشرق نیوز جمعه 05 تیر 1405 - 09:46
برآوردهای اقتصادی نشان می‌دهد روند افزایش دما در آلمان می‌تواند تا میلیاردها دلار خسارت ایجاد کند.

به‌ گزارش مشرق، هرگز ماه آخرین ماه بهار در آلمان به اندازه سال ۲۰۲۶ گرم نبوده و این موضوع نه تنها برای مردم و طبیعت، بلکه برای مشاغل نیز پیامدهایی نگران کننده به همراه داشته است.

کارشناسان اقتصادی براین باورند که گرما موجب کاهش بهره‌وری، افزایش بیماری‌ها و رشد هزینه‌های سرمایش برای کسب و کارها شده است.

میز کاری کنار پنجره در ساختمانی با نمای جنوبی، در فصل سرد و تاریک آلمان، از نور خورشید و گرما بهره‌مند می‌شود، اما در تابستان، چنین فضاهایی بدون سایه و تهویه مطبوع می‌توانند به شدت گرم و غیرقابل تحمل شوند. در نتیجه تغییرات اقلیمی، وقوع موج‌های گرمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد در آلمان افزایش یافته و این موج‌ها مدت بیشتری نیز ادامه پیدا می‌کنند.

این درحالی است که با درنظر گرفتن میانگین دمایی سنوات گذشته استفاده از دستگاه تهویه مطبوع و سرمایشی مؤثر همچنان در آلمان چندان رایج نیست و آمارها نشان می‌دهد تنها ۶ درصد از خانه‌های مسکونی آلمان به این سیستم مجهز هستند. در مقابل، حدود ۵۰ درصد ساختمان‌های اداری اکنون از سامانه‌های خنک‌کننده بهره می‌برند.

کاترینا اوترمول، اقتصاددان بخش تحقیقات سیاست‌های اقتصادی گروه بیمه آلیانز و یکی از نویسندگان مطالعه‌ای درباره تأثیر گرما بر اقتصاد آلمان، معتقد است: «در کشورهای شمالی، ساختمان‌ها به دلیل زمستان‌های سرد معمولاً به گونه‌ای طراحی می‌شوند که گرما را حفظ کنند.»

این مطالعه نسبت به هزینه‌های سنگین ناشی از کاهش بهره‌وری و افزایش هزینه‌های انرژی هشدار داده و تأکید می‌کند که گرمای شدید دیگر صرفاً یک پدیده کوتاه‌مدت آب‌وهوایی نیست، بلکه به یک شوک اقتصادی ساختاری تبدیل شده است.

دمای بالای ۳۰ درجه سانتی‌گراد فشار قابل توجهی بر بدن انسان وارد می‌کند، به‌ویژه زمانی که افراد به چنین شرایطی عادت نداشته باشند. در این وضعیت، تمرکز کاهش می‌یابد، تعریق افزایش پیدا می‌کند و سیستم قلبی و عروقی تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

اوترمول در گفت‌وگو با دویچه‌وله می‌گوید: «در دماهای بالاتر از ۳۰ درجه، بهره‌وری به ازای هر یک درجه افزایش دما، ۳ درصد کاهش می‌یابد، در حالی که هزینه‌های انرژی به ازای هر درجه، ۱.۲ درصد افزایش پیدا می‌کند.»

به گفته وی، افراد کندتر کار می‌کنند، میزان خطاها افزایش می‌یابد و ماشین‌آلات بیش از حد گرم می‌شوند. همچنین استفاده از سیستم‌های سرمایشی نیازمند مصرف برق بیشتر و در نتیجه افزایش هزینه‌ها است.

افزایش بیماری و کاهش بهره‌وری

گرما بیشترین فشار را بر افرادی وارد می‌کند که در فضای باز فعالیت دارند؛ از جمله شاغلان بخش‌های ساخت‌وساز، کشاورزی و خدمات تحویل کالا. سلامت این افراد بیش از سایرین در معرض تهدید دمای بالا قرار دارد.

بر اساس گزارش وزارت کار فدرال آلمان، میزان مرخصی استعلاجی در روزهایی که دمای هوا از ۳۰ درجه سانتی‌گراد فراتر می‌رود حدود ۳.۵ درصد و در جریان موج‌های گرمای طولانی‌مدت تا ۶ درصد افزایش می‌یابد که این موضوع نیز به کاهش بهره‌وری منجر می‌شود.

مطالعه آلیانز برآورد می‌کند که مجموع خسارت‌های اقتصادی آلمان در فاصله سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰ می‌تواند به حدود ۱۳۱ میلیارد دلار (۱۲۰ میلیارد یورو) برسد. همچنین کاهش تا ۳ درصدی تولید ناخالص داخلی نیز محتمل ارزیابی شده است.

کاهش بازده اقتصادی می‌تواند انگیزه شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری را کاهش دهد؛ موضوعی که به گفته این مطالعه، در نهایت بهره‌وری و رقابت‌پذیری آینده اقتصاد آلمان را بیش از پیش تضعیف خواهد کرد.

گرم‌ترین بهار از زمان آغاز ثبت داده‌ها

با وجود این، آلمان همچنان از نظر میزان خسارت‌های اقتصادی ناشی از تغییرات اقلیمی در جایگاه متوسط قرار دارد. در مقابل، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا هم‌اکنون به شدت از این پدیده آسیب دیده‌اند، در حالی که کشورهای شمال اروپا همچنان از زمستان‌های معتدل‌تر منتفع می‌شوند، زیرا نیاز آنها به گرمایش کاهش یافته است.

موج گرمای کنونی در آلمان، طولانی‌ترین موج گرمای ثبت‌شده در ماه ژوئن از زمان آغاز ثبت داده‌های هواشناسی به شمار می‌رود.

هانس هنری کلوگه، مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت (WHO) در اروپا، در برلین گفت: «اروپا سریع‌تر از هر قاره دیگری در حال گرم شدن است و ما هزینه آن را با جان انسان‌ها می‌پردازیم».

به گفته وی، طی چهار سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار نفر در اروپا بر اثر گرما جان خود را از دست داده‌اند.

الزامات قانونی برای محیط‌های کاری

آلمان دارای «دستورالعمل محل کار» است که بر اساس آن، کارفرمایان موظف هستند پس از رسیدن دمای محیط کار به ۲۶ درجه سانتی‌گراد، اقدامات لازم برای مقابله با استرس گرمایی را بررسی کنند.

از دمای ۳۰ درجه به بعد، اجرای اقدامات حفاظتی از جمله تأمین نوشیدنی و تنظیم ساعات کاری الزامی است و در دماهای بالاتر از ۳۵ درجه سانتی‌گراد، محیط کار به طور کلی نامناسب تلقی می‌شود.

با این حال، حزب چپ مخالف این مقررات را کافی نمی‌داند و خواستار تدوین قوانین سختگیرانه‌تر برای حفاظت از کارکنان در برابر گرما شده است.

این حزب پیشنهاد کرده است که در محیط‌های سرپوشیده، نوشیدنی، کرم ضدآفتاب، پنکه و زمان‌های استراحت بیشتر در اختیار کارکنان قرار گیرد. همچنین افرادی که در فضای باز فعالیت می‌کنند، باید واجد شرایط دریافت «کمک‌هزینه کار کوتاه‌مدت اقلیمی» باشند.

منبع خبر "مشرق نیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.