تنگه داردانل ترکیه الگوی ایران برای دریافت عوارض از تنگه هرمز؟!

همشهری آنلاین پنج شنبه 04 تیر 1405 - 19:46
روزنامه وال‌استریت ژورنال مدعی شد ایران در حال بررسی طرحی برای دریافت هزینه از کشتی‌های عبوری در تنگه هرمز است؛ طرحی که به گفته این رسانه می‌تواند سالانه ده‌ها میلیارد دلار درآمد ایجاد کند.

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی مدعی شد ایران پس از جنگ، به‌دنبال ایجاد سازوکاری برای دریافت هزینه از کشتی‌ها در قبال خدمات امنیتی، ایمنی و زیست‌محیطی در تنگه هرمز است.

بر اساس این گزارش، تهران معتقد است اجرای این طرح می‌تواند سالانه تا ۴۰ میلیارد دلار درآمد ایجاد کند و حتی کشورهای همسایه خلیج فارس نیز در منافع آن سهیم شوند.

وال‌استریت ژورنال همچنین مدعی شده ایران در طراحی این ایده، تنگه داردانل ترکیه را به‌عنوان یک الگو مورد توجه قرار داده؛ جایی که کشتی‌ها برای عبور از این آبراه بین‌المللی هزینه‌هایی پرداخت می‌کنند.

این روزنامه در ادامه نوشت آمریکا، عمان و برخی دیگر از کشورهای منطقه با هرگونه دریافت عوارض از کشتی‌های عبوری مخالف هستند و بر آزاد بودن تردد در آبراه‌های بین‌المللی تأکید دارند.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.