به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه والاستریت ژورنال در گزارشی مدعی شد ایران پس از جنگ، بهدنبال ایجاد سازوکاری برای دریافت هزینه از کشتیها در قبال خدمات امنیتی، ایمنی و زیستمحیطی در تنگه هرمز است.
بر اساس این گزارش، تهران معتقد است اجرای این طرح میتواند سالانه تا ۴۰ میلیارد دلار درآمد ایجاد کند و حتی کشورهای همسایه خلیج فارس نیز در منافع آن سهیم شوند.
والاستریت ژورنال همچنین مدعی شده ایران در طراحی این ایده، تنگه داردانل ترکیه را بهعنوان یک الگو مورد توجه قرار داده؛ جایی که کشتیها برای عبور از این آبراه بینالمللی هزینههایی پرداخت میکنند.
این روزنامه در ادامه نوشت آمریکا، عمان و برخی دیگر از کشورهای منطقه با هرگونه دریافت عوارض از کشتیهای عبوری مخالف هستند و بر آزاد بودن تردد در آبراههای بینالمللی تأکید دارند.











