به گزارش دفتر منطقهای خبرگزاری تسنیم، «شفقت علی خان اندرابی»، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفت که اسلامآباد و پکن درباره تحولات افغانستان همکاری نزدیکی دارند و در جریان سفر اخیر نماینده ویژه چین در امور افغانستان به پاکستان، گفتگوهای مهمی میان دو طرف انجام شده است.
وی با تأکید بر اهمیت نقش چین در مسائل امنیتی منطقه اظهار داشت: «ما این گفتگوها را ادامه میدهیم و نقش سازنده چین را در مسائل امنیتی منطقه، بهویژه در ارتباط با افغانستان، مهم میدانیم. همکاری ما با چین در این زمینه ادامه خواهد یافت و دو کشور برای تقویت ثبات و امنیت منطقه به رایزنیهای خود ادامه میدهند.»
سخنگوی وزارت خارجه پاکستان افزود که دو کشور با تهدیدهای مشترکی که ریشه در افغانستان دارد، مواجه هستند. به گفته وی، پاکستان از سوی تحریک طالبان پاکستانی (تی تی پی) و دیگر گروههای شبهنظامی تهدید میشود و چین نیز نسبت به فعالیتهای جنبش اسلامی ترکستان شرقی در افغانستان نگرانیهای امنیتی دارد.
اندرابی اظهار داشت: «پاکستان و چین با تهدیدهای مشترک ناشی از افغانستان روبهرو هستند. به همین دلیل همکاری و هماهنگی اسلامآباد و پکن در قبال افغانستان همچنان ادامه خواهد داشت.»
مقامات پاکستانی بارها ادعا کردهاند که بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان موجب تقویت فعالیت گروههای شبهنظامی در پاکستان، بهویژه تحریک طالبان پاکستانی، شده است. اسلامآباد مدعی است که سران و اعضای این گروه در افغانستان حضور دارند و حملات خود را از آنجا سازماندهی میکنند.
طالبان این ادعاها را بارها رد کرده و در مقابل، پاکستان را به حمایت از گروه داعش برای بیثباتسازی افغانستان متهم کردهاند.
اندرابی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد که اختلافات میان پاکستان و طالبان به معنای خصومت با مردم افغانستان نیست. سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفت مردم افغانستان «برادران و خواهران» پاکستان هستند و دو کشور روابط تاریخی، فرهنگی، زبانی و قومی عمیقی با یکدیگر دارند.
انتهای پیام/.