به گزارش اقتصادنیوز، حمزه صفوی استاد روابط بینالملل دانشگاه تهران در گفت و گو با «انتخاب» بیان کرد: توافق بزرگ بین ایران و آمریکا الان شاه کلید طلایی است که روی طاقچه قرار دارد و برای باز کردن زنجیر اتفاقات منفی که به وجود آمده است.
اهم اظهارات وی را بخوانید؛
*یک روز پیش از جنگ، ادراک طرف مقابل، هم شرق هم غرب بر این مبنا قرار گرفته بود که ایران انقدر در ضعف نظامی قرار دارد و اینقدر در ضعف داخل قرار دارد که با یک تلنگر فرو می پاشد. بنابراین برای ایران شأنیت معامله بزرگ قائل نبودند.
*الان ایران نه در مقام یک بازنده بلکه در مقام یک دولت - ملتی که ابطال این پیش فرض ها را نه در حرف بلکه در عمل نشان داده ظاهر شده. الان موضوع، موضوع برابری است. الان موضع اقتدار است، الان موضوع پیروزی مطرح است است.
*{در خصوص اظهارات رابرت پیپ مبنی بر تبدیل ایران به قدرت چهارم جهان}: پس زمینه اظهاراتی مثل این، ایرانهراسی است. اینها عملا میگویند تهران دارد قدرت چهارم جهان میشود تا مفهوم تهدید بودن ایران را برجسته بکنند و اجازه ندهند مسئله ایران حل شود.