حمزه صفوی: «معامله بزرگ» با آمریکا، شاه‌کلید طلایی است که اکنون روی طاقچه است / قبلا برای تهران شأنیت معامله بزرگ قائل نبودند اما ...

اقتصادنیوز پنج شنبه 04 تیر 1405 - 05:59
اقتصادنیوز: یک کارشناس سیاست خارجی گفت: عملا می‌گویند تهران دارد قدرت چهارم جهان می‌شود تا مفهوم تهدید بودن ایران را برجسته بکنند و اجازه ندهند مسئله ایران حل شود.

به گزارش اقتصادنیوز، حمزه صفوی استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران در گفت و گو با «انتخاب» بیان کرد: توافق بزرگ بین ایران و آمریکا الان شاه کلید طلایی است که روی طاقچه قرار دارد و برای باز کردن زنجیر اتفاقات منفی که به وجود آمده است. 

اهم اظهارات وی را بخوانید؛

*یک روز پیش از جنگ، ادراک طرف مقابل، هم شرق هم غرب بر این مبنا قرار گرفته بود که ایران انقدر در ضعف نظامی قرار دارد و اینقدر در ضعف داخل قرار دارد که با یک تلنگر فرو می پاشد. بنابراین برای ایران شأنیت معامله بزرگ قائل نبودند.

*الان ایران نه در مقام یک بازنده بلکه در مقام یک دولت - ملتی که ابطال این پیش فرض ها را نه در حرف بلکه در عمل نشان داده ظاهر شده. الان موضوع، موضوع برابری است. الان موضع اقتدار است، الان موضوع پیروزی مطرح است است.

*{در خصوص اظهارات رابرت پیپ مبنی بر تبدیل ایران به قدرت چهارم جهان}: پس زمینه اظهاراتی مثل این، ایران‌هراسی است. اینها عملا می‌گویند تهران دارد قدرت چهارم جهان می‌شود تا مفهوم تهدید بودن ایران را برجسته بکنند و اجازه ندهند مسئله ایران حل شود.

 


 

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.