بلایی که دولت احمدی نژاد بر سر صنایع پتروشیمی آورد/ فردی که می‌گفت قطعنامه‌ها «کاغذپاره» هستند، باعث شد شبکه کاسبان تحریم، قاچاقچیان و انواع مافیاها شکل بگیرد

اقتصادنیوز پنج شنبه 04 تیر 1405 - 04:44
اقتصادنیوز:مدیرکل پیشین وزارت نفت و کارشناس حوزه انرژی گفت: این راهکاری که می‌گویید وزارت صمت ارائه داده، در واقع واردات از طریق کولبری و مسیرهای غیررسمی است؛ یعنی دولت دارد قاچاق را قانونی و مجاز می‌کند. پرسش اینجاست که این قاچاق در ازای چه چیزی انجام می‌شود؟ ما داریم دلار به کولبران می‌دهیم؛ یعنی دولت خودش دلار را به این افراد می‌دهد و می‌گوید از آن سوی مرز این کالاها را وارد کن.

به گزارش اقتصادنیوز، محمود خاقانی، مدیرکل پیشین وزارت نفت و کارشناس حوزه انرژی در بخشی از گفت‌وگوی خود با اقتصادنیوز اظهار کرد: ما امروز با مسائلی از جمله ناترازی‌های گسترده دست‌به‌گریبان هستیم. صنعت پتروشیمی ما پس از آنکه به بهانه خصوصی‌سازی واگذار شد، قرار بود بخش خصوصی بیاید، سرمایه و فناوری وارد کند و این صنعت به سمت تولید فرآورده‌های ثانویه حرکت کند؛ یعنی فراتر از فرآورده‌های پایه که پیش‌تر تولید می‌کردیم. به طور مثال، فرآورده‌هایی که صنعت پتروشیمی ما تولید و صادر می‌کرد (که البته این یک مثال است)، در بازار تنی ۴۰۰ دلار قیمت داشت، در حالی که فرآورده‌های تولیدی عربستان، امارات و سایر کشورها در بازار به قیمت تنی ۲۳ هزار دلار عرضه می‌شد.

او افزود: علت این تفاوت قیمت آن بود که صنعت آن‌ها بسیار پیچیده بود، اما ما برای رفع نیازهای صنعت پتروشیمی خود بسیاری از موارد را وارد می‌کردیم و این موضوع را بیان نمی‌کردیم. متأسفانه ما صنعت پتروشیمی را همانند صنایع پایین‌دستی نفت، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها، در دولت‌های نهم و دهم به قیمت بسیار ناچیز واگذار کردیم. در زمانی که ادعای خصوصی‌سازی مطرح شد، این دارایی‌ها به اشخاص حقیقی یا حقوقی (شرکت‌های صوری) داده شد که با همکاری یکدیگر آن‌ها را در اختیار گرفتند، اما سرمایه‌گذاری جدیدی در صنعت پالایش و پتروشیمی انجام ندادند و ناترازی‌ها پدیدار گشت.

خاقانی گفت: از همه مهم‌تر، در دولت‌های نهم و دهم (که اکنون با فاش شدن اسناد مشخص می‌شود چه اتفاقاتی افتاده است)، شاهد تصویب ۶ قطعنامه علیه ایران در سازمان ملل بودیم که حتی چین و روسیه نیز به آن‌ها رأی مثبت دادند. در آن زمان، فردی که می‌گفت این قطعنامه‌ها «کاغذپاره» هستند، باعث شد یک شبکه از کاسبان تحریم، قاچاقچیان و انواع مافیاها شکل بگیرد. فردی برای مدتی سرپرست وزارت اطلاعات شد و راه را برای نفوذی‌ها باز کرد.

او ادامه داد: سپس ۴۵ روز نیز به وزارت نفت آمد. ما در وزارت نفت شاهد بودیم که چقدر به بدنه کارشناسی و مدیریتی صنعت نفت ضربه زدند. در دوران جنگ ۸ ساله، ما متخصصینی داشتیم که حتی وقتی عراق پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها را هدف قرار می‌داد، علی‌رغم اینکه عراق موشک‌های «اسکاد» شوروی و هواپیماهای «سوپراتاندارد» فرانسوی با موشک‌های «اگزوسه» را در اختیار داشت و ما موشک نداشتیم، پرسنل صنعت نفت در همان حالت جنگی تجهیزات را راه‌اندازی می‌کردند تا مملکت بدون سوخت، گاز و نیازهای پتروشیمی نماند. اما این تخصص‌ها را از صنعت نفت گرفتند و افرادی باندی و مافیایی را وارد کردند که عمداً صنعت نفت را ضعیف کنند تا افراد خارج از صنعت به اسم «دور زدن تحریم‌ها» نفت را ببرند. 

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.