علیرضا نجمی: برخی از نمایندگان تندرو مجلس و سیاسیون برابر تفاهم اخیر ایران با آمریکا هر کاری میکنند؛ آنها که از ابتدا سعی داشتند کار به امضای تفاهم نکشد، حالا که امضا شده، میخواهند آن را با کارها و اظهارات گوناگون منکوب کنند.
گویا این افراد تندرو با نحوه مذاکرات و پایان جنگ مخالفت میکنند؛اما مشکل آنها چیست؟
این افراد در ابتدا با توجه به شنیده های خود با مذاکرات مخالفت میکردند؛ و پس از آن که متن منتشر شد، صریحا با تفاهم که محصول تصمیم نظام بوده، مخالفت میکنند.
و با زهم آن سوال همیشگی پیش میآید که آیا این افراد با تصمیم نظام مخالفت میکنند؟
در همین راستا خبرآنلاین با احمد فاطمی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفتوگو کرده است؛ فاطمی با اشاره به فعالیت برخی جریانهای سیاسی در فضای عمومی کشور گفت: در حقیقت این افراد و نمایندگان عضو یک جریان سیاسی خاص هستند. آنها مدعیاند که به دنبال شفافسازی هستند و از تریبونهای بزرگی نیز برخوردارند؛ بهگونهای که رسانه ملی و برخی ظرفیتهای رسانهای در اختیار آنها قرار دارد.
وی افزود: تا جایی که موضوع در چارچوب روشنگری و شفافسازی باشد، هیچ اشکالی وجود ندارد و اساساً شفافسازی یک ضرورت است. ملت ایران نامحرم نیست و حق دارد از مسائل و روندها آگاه باشد. اما زمانی که برخی بخواهند با فرافکنی، افکار عمومی را تحریک کنند و بر آتش اختلافات بدمند، موضوع کاملاً متفاوت خواهد بود.
هر اقدامی که منافع ملی را مخدوش کند، بازی در زمین دشمن است
فاطمی تصریح کرد: هر اقدامی که انسجام ملی، وحدت مردم و منافع ملی را مخدوش کند، به معنای بازی در زمین دشمن است. من با صراحت میگویم که امروز باید یک صدای واحد از درون کشور شنیده شود؛ صدایی که در راستای حفظ منافع ملی و تقویت همبستگی اجتماعی باشد.
وی ادامه داد: حضور مردم در صحنه، اقتدار نیروهای مسلح و تلاشهای دستگاه دیپلماسی، همگی در یک مسیر قرار دارند و مکمل یکدیگر هستند. ما نباید پشت تیم دیپلماسی را که بر اساس تصمیمات نظام و در چارچوب سیاستهای کلان کشور حرکت میکند، خالی کنیم.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از برخی مواضع تندروانه اظهار کرد: به بعضی از این افراد و حتی برخی همکاران خودم توصیه میکنم که تندروی نکنند و جلوتر از رهبری حرکت نکنند. نباید در آتش اختلافات دمید یا روند تصمیمسازی در نظام را مخدوش و کند کرد. این مسیر، خواسته یا ناخواسته، به نفع دشمن تمام میشود.
تحریک مردم و کشاندن جامعه به سمت تنش و التهاب، خلاف امنیت ملی است
وی با اشاره به اینکه منشأ و پایگاه این جریانها برای نهادهای مسئول روشن است، گفت: من نمیخواهم نامی از کسی ببرم، اما خاستگاه و جریان فکری این افراد مشخص است و دستگاههای امنیتی، نظارتی و قضایی نیز نسبت به آن آگاهی دارند. البته مطالبهگری حق همه است و من نیز در اصل مطالبهگری با آنها همراه هستم، اما تحریک مردم و کشاندن جامعه به سمت تنش و التهاب، خلاف امنیت ملی و نظم عمومی است.
فاطمی هشدار داد: آغاز این مسیر ممکن است با نیتهای به ظاهر دلسوزانه همراه باشد، اما پایان آن مشخص نیست و معلوم نیست به چه نتایجی منجر شود. به همین دلیل از مراجع ذیصلاح میخواهم این موضوع را با دقت بررسی کنند.
وی افزود: ما نباید گرفتار پدیدهای شبیه خوارج شویم. این مسئله بسیار خطرناک است و من شخصاً نشانههایی از چنین رویکردی را احساس میکنم. در شرایطی که کشور به آرامش، انسجام و وحدت نیاز دارد، نباید با اظهارات و اقدامات نسنجیده، فضای جامعه را دچار تناقض و سردرگمی کرد.
این شرایط کنترل نشود تبعات سنگینی خواهد داشت
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: مردم باید اطمینان داشته باشند که مقام معظم رهبری بر همه تصمیمات و روندهای کلان کشور اشراف دارند و ما نیز به این مدیریت و هدایت اعتماد داریم. نباید دل مردم را خالی کرد یا شرایطی به وجود آورد که جامعه دچار تردید و نگرانی شود.
وی تأکید کرد: آنچه امروز ضرورت دارد، تأکید بر عقلانیت، آرامش و اعتماد عمومی است. اینکه نهادهای نظارتی و مراجع مسئول چگونه و در چه زمانی به وظایف خود عمل میکنند، موضوعی است که به تشخیص آنها بازمیگردد و ممکن است ملاحظات و مصالحی نیز در میان باشد.
فاطمی در پایان گفت: من هشدار میدهم که اگر این روندها کنترل نشود، ممکن است هزینههای سنگینی بر کشور تحمیل شود. رهبر معظم انقلاب خطوط قرمز مشخصی را ترسیم کردهاند و همه باید در همان چارچوب حرکت کنند. در موضوع مذاکرات نیز همین که دشمنان ایران به اهداف خود نرسیدهاند و کشور توانسته در برابر فشارها مقاومت کند، یک موفقیت مهم محسوب میشود. به باور من، با وجود همه فشارها و تهدیدها، دشمن تاکنون به اهداف اصلی خود دست پیدا نکرده است.
۳۱۲۲۱









