به گزارش خبرگزاری تسنیم، یحیی آلاسحاق با اشاره به ظرفیتهای منطقهای ایران اظهار کرد: ایران به واسطه همجواری با حدود 15 کشور و برخورداری از مرزهای زمینی، دریایی و دسترسی به مسیرهای ترانزیتی، از جایگاه ویژهای در منطقه برخوردار است و میتواند به یکی از محورهای اصلی تجارت منطقهای تبدیل شود.
آلاسحاق با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری کشورهای همسایه ایران سالانه بین دو تا سه هزار میلیارد دلار برآورد میشود، افزود: ایران با امکانات، توان تولیدی و زیرساختهای فعلی خود میتواند دستکم 300 میلیارد دلار از این ظرفیت را به خود اختصاص دهد، اما در حال حاضر میزان تعاملات تجاری کشور با همسایگان حدود 30 تا 40 میلیارد دلار است.
وی ادامه داد: این موضوع نشان میدهد فرصت بسیار بزرگی در اختیار کشور قرار دارد که به دلایل مختلف از آن استفاده مطلوب نشده است.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: بخش عمده نیازهای ارزی کشور با کمتر از 100 میلیارد دلار قابل تأمین است و اگر از ظرفیتهای تجاری منطقهای استفاده شود، حتی با یکسوم ظرفیت موجود میتوان بخش بزرگی از نیازهای اقتصادی کشور را پوشش داد و زمینه توسعه بیشتر را نیز فراهم کرد.
وی تأکید کرد: بهرهگیری از این فرصتها مستلزم اصلاح سیاستها، راهبردها، قوانین و تقویت زیرساختهای اقتصادی است.
دوران پساجنگ، فرصتی برای جهش اقتصادی ایران
آلاسحاق با اشاره به ضرورت برنامهریزی برای آینده گفت: در صورت رفع محدودیتها و کاهش تنشها، ظرفیت اقتصادی ایران در دوران پساجنگ قابل مقایسه با شرایط فعلی نخواهد بود و کشور میتواند در حوزههای صنعت، سرمایهگذاری، خدمات و تجارت به رشد قابل توجهی دست یابد.
وی افزود: تحقق این هدف نیازمند تدوین یک برنامه عملیاتی جامع برای دوران پساجنگ است که در آن قوانین، مقررات، آییننامهها و راهبردهای توسعهای بهروزرسانی شوند.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با تأکید بر اهمیت زیرساختهای ترانزیتی اظهار کرد: ایران از موقعیت ممتازی برای اتصال شمال، جنوب، شرق و غرب منطقه برخوردار است و علاوه بر پاسخگویی به نیازهای داخلی، میتواند نقش مهمی در ترانزیت کالا و ارتباط میان کشورهای منطقه با بازارهای جهانی ایفا کند.
وی افزود: توسعه کریدورهای حملونقل و نوسازی زیرساختهای موجود از مهمترین الزامات تحقق این هدف است.
آلاسحاق تجارت را فراتر از یک فعالیت اقتصادی دانست و گفت: تجارت تنها به معنای افزایش حجم مبادلات نیست، بلکه نقش مهمی در تقویت امنیت ملی، توسعه اقتصادی، دیپلماسی اقتصادی و روابط سیاسی کشور دارد.
وی با انتقاد از رویکردهای موجود در سیاستگذاری اقتصادی کشور اظهار کرد: هنوز تجارت و بازرگانی در حاشیه نظام تصمیمگیری قرار دارد و به عنوان یک عامل محرک و راهبردی توسعه به آن نگاه نمیشود.
ضرورت تغییر نگاه به تجارت و رفع تعارض میان تولید و بازرگانی
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق خاطرنشان کرد: در برخی موارد، نوعی تقابل و تعارض غیرضروری میان تولید و تجارت شکل گرفته که مانعی بر سر راه توسعه کشور است.
وی تأکید کرد: اگر ایران به دنبال رشد و توسعه پایدار است، باید تجارت داخلی و خارجی را از حاشیه نظام تصمیمگیری اقتصادی خارج کرده و به متن سیاستگذاریهای کلان کشور منتقل کند؛ اقدامی که میتواند زمینهساز یک جهش اقتصادی در سالهای آینده باشد.
انتهای پیام/