رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به صدور مجوز عمومی آمریکا برای فروش نفت و محصولات پتروشیمی ایران به مدت ٦٠ روز گفت: آثار عملی این تصمیم در کوتاهمدت قابل مشاهده نخواهد بود، اما کاهش محدودیتهای فروش نفت و امکان عرضه با قیمتهای نزدیکتر به نرخ واقعی، میتواند معادلات بازار نفت و اقتصاد ایران را در ماههای آینده تحت تأثیر قرار دهد.
به گزارش ایسنا، رویترز اعلام کرد که بر اساس یادداشت تفاهمی که میان تهران و واشنگتن امضا شد، ایالات متحده موافقت کرده است برای صادرات نفت خام ایران، فرآوردههای نفتی و مشتقات آن معافیتهایی صادر کند.این معافیتها همچنین تمامی خدمات مرتبط، از جمله تراکنشهای بانکی، بیمه و حملونقل را در برمیگیرد. تراکنشهایی که در مجوز عمومی مجاز شناخته شدهاند شامل واردات نفت خام، محصولات پتروشیمی و فرآوردههای نفتی با منشا ایرانی به ایالات متحده نیز میشود.در همین زمینه آرش نجفی - رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران - در گفتوگو با ایسنا، درباره صدور مجوز عمومی آمریکا برای ایران که بر اساس آن، تولید، تحویل و فروش نفت خام، محصولات پتروشیمی و فرآوردههای نفتی با منشا ایرانی تا تاریخ ۲۱ اوت مجاز خواهد بود، اظهار کرد: فروش نفت یک فرایند فوری نیست و نمیتوان انتظار داشت آثار عملی این تصمیم به سرعت در بازار مشاهده شود.
وی افزود: حتی اگر امروز نفت بارگیری و ارسال شود، حدود ۲۰ روز بعد به مقصد خواهد رسید. از سوی دیگر، آزاد شدن خرید نفت ایران و شکلگیری قراردادهای جدید نیز فرایندی زمانبر است؛ بنابراین نمیتوان انتظار داشت تأثیر مستقیم این مجوز فورا در بازار نمایان شود.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر آثار روانی این تصمیم گفت: تاثیر روانی این مجوز کاملا مشهود خواهد بود. همان گونه که در زمان آغاز جنگ شاهد بودیم که قیمت نفت بلافاصله افزایش یافت، در حالی که هنوز کمبود واقعی در بازار ایجاد نشده بود. بازار نفت به اخبار و تحولات سیاسی واکنش روانی سریع نشان میدهد.
نجفی ادامه داد: با این مجوز، ایران میتواند نفت خود را با شرایطی نزدیکتر به قیمتهای واقعی و بدون محدودیتهای ناشی از تحریم به فروش برساند. در نتیجه، درآمد بیشتری نصیب کشور خواهد شد و نفت با قیمت بهتری معامله میشود.
وی با اشاره به محدودیتهای موجود در توسعه بازارهای صادراتی نفت ایران تصریح کرد: به این راحتی نمیتوان نفت ایران را در همه بازارها عرضه کرد. هر پالایشگاه بر اساس نوع نفت خام، کیفیت و مشخصات فنی مورد نیاز خود اقدام به خرید میکند. از این رو اینگونه نیست که به محض صدور چنین مجوزی بتوانیم با همه خریداران وارد معامله شویم. این موضوع دشواریهای خاص خود را دارد و هم ایران و هم آمریکا از این واقعیت آگاه هستند. با این حال، این اقدام یک گام رو به جلو و مثبت ارزیابی میشود و میتواند زمینه ساز افزایش متقاضیان نفت ایران در آینده باشد.
نجفی با بیان اینکه استمرار این روند اهمیت بیشتری از خود مجوز دارد، اظهار کرد: مهم این است که پس از پایان این دوره نیز شرایط به نحوی مدیریت شود که تعاملات تجاری ادامه پیدا کند و با وقفه یا مخاطره مواجه نشود.
وی درباره مشتریان اصلی نفت ایران نیز گفت: در شرایط فعلی، چین همچنان مهمترین خریدار نفت ایران خواهد بود. ورود به بازارهای جدید و جذب مشتریان تازه نیازمند زمان است، زیرا پالایشگاهها باید فرآیندهای خود را با ویژگیهای نفت ایران تطبیق دهند و این موضوع معمولاً در قالب قراردادهای بلندمدت انجام میشود.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران افزود: مهمترین مزیت این تصمیم در شرایط فعلی آن است که ایران میتواند نفت خود را با تخفیف کمتر و قیمت مناسبتری به چین بفروشد. تا زمانی که بازارهای جدید شکل بگیرند، بهبود شرایط فروش به مشتریان فعلی یک دستاورد مهم محسوب میشود.
نجفی در پایان درباره آثار احتمالی این تصمیم بر بازارهای داخلی اظهار کرد: هرچند تحقق درآمدهای ناشی از افزایش فروش نفت زمانبر است، اما این تصمیم میتواند از نظر روانی بر بازار ارز و سایر بازارهای داخلی تأثیر مثبت بگذارد. با این حال، آثار واقعی و پایدار آن زمانی نمایان خواهد شد که روند صادرات و دریافت درآمدهای نفتی به صورت عملیاتی افزایش پیدا کند.