تکرار مشارکت آلمان در جنایات زیست‌محیطی؛ این‌بار لبنان

همشهری آنلاین دوشنبه 01 تیر 1405 - 18:31
در حافظه تاریخی ایرانیان؛ بهره‌مندی ارتش بعثی صدام از محصولات شیمیایی ساخت آلمان غربی در جنگ تحمیلی 8ساله هنوز زنده است که حالا گزارش‌ها حاکی از تکرار تاریخ از مشارکت آلمان در جنایت اسرائیلی‌ها عیله محیط‌زیست و سلامت عمومی لبنانی‌ها است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، گزارش «سازمان حقوق بشری مدیکو اینترنشنال» و شبکه آلمانی «هماهنگی علیه خطرات بایر» نشان می‌دهد سم زیست‌محیطی گلیفوسات و همچنین فسفر سفید مورد استفاده نیروهای اسرائیلی در لبنان و حتی سوریه؛ در آلمان تولید شدند.

وزارت کشاورزی لبنان، غلظت گلیفوسات در برخی نمونه‌های برداشت‌شده از این مناطق را «حدود ۲۰ تا ۳۰ برابر بیشتر از سطح عادی» گزارش کرده است.

سال 2018 بود که شرکت آمریکایی تولیدکننده گلیفوسات، یعنی مونسانتو توسط غول شیمیایی و داروسازی آلمان، بایر، خریداری شد. مشارکت آلمانی‌ها در جنایات زیست‌محیطی امر جدیدی نیست. به گزارش موسسه «وزینتال» مرتبط با مسائل نظامی در پاریس؛ از 207 شرکت طرف قرارداد با رژیم صدام برای تسلیح شیمیایی ارتش بعثی، 86 شرکت از آلمان غربی بودند که در دوران جنگ تحمیلی اول علیه مردم ایران استفاده شد.

موضوع ارسال سموم شیمیایی قرار است در بوندستاگ بررسی شود اما چندان توسط رسانه‌های محلی انعکاس نداشته تا از برانگیختن حساسیت‌های عمومی جلوگیری شود.

آلمان که هرگز به جمع تحریم‌کنندگان تسلیحاتی اسرائیل نپیوست، از زمان آغاز جنگ غزه در اکتبر 2023، تا سال گذشته دست‌کم مجوز صادرات تسلیحات به‌ارزش نیم‌میلیارد یورو صادر کرده است. درحالی طبق آخرین نظرسنجی در نوامبر 2025؛ توسط موسسه «گیگا»؛ (موسسه آلمانی مطالعات جهانی و منطقه‌ای)؛ 65درصد مردم آلمان موافق توقف فوری «مجوز صادرات تسلیحات بیشتر به اسرائیل» هستند.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.