به گزارش همشهریآنلاین، گزارش «سازمان حقوق بشری مدیکو اینترنشنال» و شبکه آلمانی «هماهنگی علیه خطرات بایر» نشان میدهد سم زیستمحیطی گلیفوسات و همچنین فسفر سفید مورد استفاده نیروهای اسرائیلی در لبنان و حتی سوریه؛ در آلمان تولید شدند.
وزارت کشاورزی لبنان، غلظت گلیفوسات در برخی نمونههای برداشتشده از این مناطق را «حدود ۲۰ تا ۳۰ برابر بیشتر از سطح عادی» گزارش کرده است.
سال 2018 بود که شرکت آمریکایی تولیدکننده گلیفوسات، یعنی مونسانتو توسط غول شیمیایی و داروسازی آلمان، بایر، خریداری شد. مشارکت آلمانیها در جنایات زیستمحیطی امر جدیدی نیست. به گزارش موسسه «وزینتال» مرتبط با مسائل نظامی در پاریس؛ از 207 شرکت طرف قرارداد با رژیم صدام برای تسلیح شیمیایی ارتش بعثی، 86 شرکت از آلمان غربی بودند که در دوران جنگ تحمیلی اول علیه مردم ایران استفاده شد.
موضوع ارسال سموم شیمیایی قرار است در بوندستاگ بررسی شود اما چندان توسط رسانههای محلی انعکاس نداشته تا از برانگیختن حساسیتهای عمومی جلوگیری شود.
آلمان که هرگز به جمع تحریمکنندگان تسلیحاتی اسرائیل نپیوست، از زمان آغاز جنگ غزه در اکتبر 2023، تا سال گذشته دستکم مجوز صادرات تسلیحات بهارزش نیممیلیارد یورو صادر کرده است. درحالی طبق آخرین نظرسنجی در نوامبر 2025؛ توسط موسسه «گیگا»؛ (موسسه آلمانی مطالعات جهانی و منطقهای)؛ 65درصد مردم آلمان موافق توقف فوری «مجوز صادرات تسلیحات بیشتر به اسرائیل» هستند.












