به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، محمدعلی ثابت قدم در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین شرایط بازسازی ورزشگاه آزادی گفت: ابتدا یک تبریک خوب به ملت عزیز ایران میگویم بابت بازیهای خوبی که تیم ملی در جام جهانی 2026 انجام داده است. امیدوارم پیروزیهای بعدی هم در راه باشد. همه میدانیم تیم ملی که دیشب بازی داشت مسیر سختی را سال گذشته طی کرد و در اوایل سال 1404 در همین ورزشگاه موقعی که عملیات عمرانی در ضلع غربی در حال اتمام بود، 2-3 بازی را برگزار کردیم. همه با هم مسیر سختی را طی کردیم و جا دارد از وزیر ورزش تشکر کنیم که در این مسیر کمک کردند.
وی ادامه داد: قابلیت این را داشتیم که در پایان سال 1404، پروژه را به لحاظ رخِ کار به موقعیت خوبی برسانیم اما به دلیل جنگ نتوانستیم در نقطه زمانی خودش کار را تمام کنیم. ان شاءالله بتوانیم کار را به لحاظ رخِ کار تا هفته آینده به انتها برسانیم. پایه های پروژکتورهای ال ای دی در 2 مورد نصب شده و در 2 مورد دیگر هم تا 2 هفته دیگر نصب می شود. کار صندلی ها تا 10 روز آینده به پایان می رسد و عملیات اجرایی چمن هم شروع شده است. ان شاءالله بتوانیم چمن را برای بهره برداری در فصل آینده آماده کنیم. کاشت چمن تا شروع لیگ تمام می شود و برای اینکه برای بهره برداری بهتر به مشکل نخوریم و مواردی که در چمن تبریز به وجود آمد را نداشته باشیم، شاید یکی دو بازی عقب و جلو شود ولی سعی می کنیم به اوایل لیگ برسانیم.
مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی درباره اینکه مشکلاتی که برای چمن ورزشگاه یادگار امام به وجود آمد، ممکن است برای چمن ورزشگاه آزادی هم ایجاد شود، گفت: بخش عمده مشکل چمن تبریز بهره برداری زودهنگام بود ولی اینجا به لحاظ هیبریدی و غیرفصلی بودن چمن، کارهای لازم را انجام دادیم و شرکت مربوطه با هماهنگی نماینده داخلی کارها را پیش می برند.
ثابت قدم در خصوص صحبت های تاجرنیا که گفته ورزشگاه آزادی را برای لیگ نخبگان نیاز دارند، گفت: بارها عرض کردهام که باشگاه ها باید طبق قوانین AFC و بین المللی خودشان ورزشگاه داشته باشند، اینکه ما کمک می کنیم یک بحث دیگر و مازاد بر وظیفه است که خواست مردم ایران است. قطعا این موضوع به نقطه ای خواهد رسید که بهره برداری انجام شود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ظاهرا الزامی وجود دارد که ورزشگاه های کشور مسقف شوند و امکان مسقف شدن ورزشگاه آزادی وجود دارد؟ تصریح کرد: امکان مسقف شدن موضوع وجود دارد و در حال طراحی انجام این موضوع هستیم که در صورت الزام و تامین اعتبار این کار را انجام می شود. فعلا بهره برداری به صورت موقت و بعد از اتمام کاشت چمن انجام می شود و اقدامات تکمیلی مثل سیستم های هوشمند، بحث های مانیتورینگ و ... را به فرایند کاری مان اضافه می کنیم که البته مخل بهره برداری موقت با ظرفیت نزدیک به 60 هزار نفر نیست. فدراسیون ابلاغیه AFC را به وزارتخانه فرستاده و این موضوع برای کل کشور تحلیل شده و کار انطباق شرایط ورزشگاه های ما با استاندارد AFC صورت گرفته است. ضعف و قوت ورزشگاه ها درآمده و گزارش مبسوط آن آماده است که از طریق همکاران ما اطلاع رسانی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در پاسخ به این سوال که زمان دقیقی مشخص شده که کار به بهره برداری برسد؟ یادآور شد: ظرف 10-12 روز آینده رخِ کار به انتها می رسد. 2 هفته دیگر اینجا نورافکن ها نصب شدند و کار صندلی ها هم به انتها رسیده است. اگر بخواهیم کل کار ورزشگاه را به بهره برداری استاندارد AFC برسانیم، این کار مانع بهره برداری درازمدتی است که ما یکی دو سال است منتظر آن بودیم. فعلا با همین مدل بهره برداری موقت با کاشت چمن و رخ جدید صورت می گیرد و استاندارد AFC را هم تا حد 90 درصد دارد و 10 درصد باقی مانده هم مواردی نیست که جلوی برگزاری بازی بین المللی و آسیایی را برای استقلال و پرسپولیس و ... بگیرد. از یک سطح به بالا اجازه برگزاری بازی ها را نداریم که فعلا موضوع بحث ما نیست، این موضوع را هم طراحی و منابع بودجه را هم به سازمان برنامه و بودجه اعلام کردیم. از امروز که اول تیرماه است پس از کاشت چمن که بتوانیم به بهره برداری برسانیم برای اواخیر تابستان یا اوایل مهر بهره برداری را با ظرفیت 60 درصد به انجام برسانیم.
ثابت قدم در پاسخ به این سوال که چمن فعلی ورزشگاه به کجا منتقل می شود؟ گفت: به یکی از ورزشگاه های استان تهران منتقل می شود. با توجه به اینکه اداره کل ورزش استان تهران تصمیم گیرنده است دقیق نمی دانم ولی احتمالا در یکی از ورزشگاه های شهر قدس یا تختی استفاده خواهد شد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مسائل رفاهی برای هواداران در بهره برداری جدید لحاظ شده است؟ خاطرنشان کرد: در مقطع قبلی هم در بهره برداری ضلع غربی با 22 هزار نفر کار را شروع کردیم و شرایط به گونه مطلوبی نبود ولی الان پس از کاشت چمن به بهره برداری 70-80 درصدی مطلوب خودمان نزدیک می شویم، ان شاءالله بتوانیم بعد از این مرحله بحث های کیفی سازی را از بدو ورود ورزشگاه و بحث کیفیت بخشی برای تماشاگر انجام دهیم.
مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در خصوص آسیب هایی که ساختمان اداری و مجموعه 12 هزار نفری دیده و اینکه قرار است نخاله های ساختمان قرار است تخریب شود؟ عنوان کرد: برنامه ای را با یک مشاور خارجی و نماینده داخلی اش برای طراحی آنجا آماده کردیم، از طریق مولدسازی و ستاد ملی بازسازی اماکن جنگ زده که در دولت تشکیل شده و این موضوع در دستور کار است و ان شاءالله طرح اولیه را به سمع و نظر همه خواهیم رساند.
ثابت قدم در خصوص شرایط جایگاه خبرنگاران و اقداماتی که صورت گرفته یادآور شد: استانداردهای AFC را اعمال می کنیم و فکر می کنم ایرادات را به حداقل رساندیم و بخشی از تخریب ها ناشی از جنگ را مرتفع می کنیم. بخشی از مشکلات ما در زمان بهره برداری قبلی این بود که تعداد سرویس های بهداشتی، کیفیت اسکوربورد و نور ورزشگاه که در صعود تیم ملی هم تاثیرگذار بود، رفع کردیم و امیدواریم ایرادها را به حداقل برسانیم و مردم را به خاطرات گذشته خود برگردانیم.
انتهای پیام/