عصر ایران؛ مجله تصویری سلاح - پایان جنگ جهانی دوم در سپتامبر 1945، آغاز یکی از بزرگ ترین جا به جایی های نظامی در تاریخ بشر بود. ناوگان ایالات متحده آمریکا که سال ها در اقیانوس آرام با امپراتوری ژاپن نبرد کرده بود، حالا باید به سواحل شرقی آمریکا بازمی گشت. یکی از مشهورترین تصاویر این بازگشت، در 9 اکتبر 1945 در کانال پاناما ثبت شد؛ فریم جذابی که عبور هم زمان ناو هواپیمابر یو اس اس اینترپرایز و نبردناو یو اس اس واشنگتن را به تصویر کشیده است.

این کادر از چند لایه ساختاری تشکیل شده است:
نمای روی عرشه ناو اینترپرایز: هواپیماهایی که در ردیف های منظم روی عرشه پارک شده اند، بمب افکن های اژدرافکن معروف TBF/TBM Avenger هستند. این هواپیماها از سیستم خاص تاشدن بال استفاده می کردند؛ در این مکانیسم، بال ها به جای بالا رفتن، حول یک لولای مورب کاملا چرخیده و به سمت عقب و به موازات بدنه هواپیما جمع می شدند تا کمترین فضای ممکن را روی عرشه پرواز اشغال کنند.
نبردناو واشنگتن در قفل مجاور: در سمت چپ تصویر، نبردناو سنگین یواس اس واشنگتن در حال عبور از کانال پاناما است.
کشتی هوایی در آسمان: در بالاترین نقطه، یک کشتی هوایی گشت زنی (Blimp) متعلق به نیروی دریایی آمریکا بر فراز منطقه پرواز می کند که وظیفه نظارت بر این آبراه را بر عهده دارد.
تاریخ دست نویس 10/9/45 در گوشه پایین سمت راست، دیده می شود. دقیقا یک ماه از تسلیم رسمی ژاپن گذشته بود و نیروی دریایی آمریکا عجله داشت تا پیش از اواخر اکتبر (روز نیروی دریایی)، ناوگان اصلی خود را به نیویورک برساند.
کانال پاناما شاه راه اصلی این جا به جایی سریع بود. ابعاد این کانال به گونه ای طراحی شده بود که نبردناوهای عظیمی مثل یو اس اس واشنگتن فقط با چند سانتی متر فاصله از دیواره ها می توانستند از آن عبور کنند.
یو اس اس واشنگتن USS Washington (BB-56)

یو اس اس اینترپرایز USS Enterprise (CV-6)

تنظیم و ترجمه: محمدمهدی حیدرپور