وی افزود: قطر و پاکستان تلاش کردند گفتگوها ادامه پیدا کند و ما گفتیم به صورت چهارجانبه نخواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: نگاه هیئت ایران این است که باید گریبان طرف مقابل را برای اجرای تعهدات بگیریم.
وی افزود: در جلسات چهارجانبه و قبل از ان نگرانی ما در رابطه با بدعهدی طرف مقابل بیان شد. خصوصا درباره تداوم نقض اتش بس توسط رژیم صهیونیستی.
جنگ در همه جبههها از جمله لبنان باید خاتمه پیدا کند
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: جنگ و عملیات نظامی در همه جبههها از جمله لبنان باید خاتمه پیدا کند.
وی ادامه داد: در خصوص باقی بندها که لازمه برای آغاز مذاکرات نهایی است گفتگوهایی انجام شد. درباره صدور مجوزهای لازم برای فروش نفت و آزاد سازی داراییهای ایران بحث شد و پیشرفتهای خوبی صورت گرفت.
بقائی تصریح کرد: در خصوص عبور ایمن کشتیها از تنگه هرمز قرار شد سازوکاری ترتیب داده شود که مهم است.
قرار شد گروههای فنی فردا به کار خودشان ادامه دهند
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: زمینه برای آغاز مذاکرات برای توافق نهایی بحث شد. قرار شد گروههای فنی به کار خودشان درباره موضوعاتی که لازمه اجرای موثر این یادداشت تفاهم است ادامه دهند.
وی گفت: در این مرحله کار هیئت مذاکراتی تمام شده است اما تیمهای فنی کار خودشان را فردا ادامه میدهند.
سخنگوی وزارت خارجه از صدور متنی از سوی دو کشور قطر و پاکستان درباره این نشست خبر داد و گفت: یک متنی را دو میانجی یعنی قطر و پاکستان صادر خواهند کرد و کلیات مواردی که عرض کردم درج شده است. این به عنوان سند توافقاتی که در جریان 18 ساعت صورت گرفت معرفی میشود.
بقائی افزود: فراتر از این سند، سه نکتهای که اشاره کردم از جمله درباره صدور مجوز لازم برای فروش نفت ایران و بحث آزادسازی اموال مسدودشده ایران این دو مورد مهم است. این اتفاقات باید بیفتد تا طبق بند 13 تفاهم نامه وارد مذاکرات برای توافق نهایی شویم.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه، طبق بند 12 سازوکار نظارت بر اجرای تعهدات طرفین را خواهیم داشت و فردا با حضور میانجیها باید مذاکراتی را داشته باشند.