احمد بخشایش، نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مفاد تفاهمنامه ایران و آمریکا تصریح کرد: در مباحث مربوط به تفاهمنامه، انصافاً ایران عملکرد خوبی داشته است. می توان گفت ایران در انعقاد این تفاهم نامه خوش درخشیده است. یکی از موضوعات مهم، برداشته شدن محاصره دریایی و بهویژه صندوق بازسازی حدود ۳۰۰ میلیارد دلاری است که امیدوارم مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا وقتی پول وارد کشور شود، جامعه بازتر، شادابتر و شرایط کاری بهتر میشود.
به گزارش ایسنا، نماینده مردم اردستان در مجلس با بیان اینکه جامعه زمانی که منابع مالی کافی نداشته باشد بسته میشود افزود: ورود این منابع مالی میتواند دستاوردهای مثبتی برای کشور داشته باشد و مردم زندگی آرامتری را تجربه کنند.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه دست ایران در زمان صلح نیز بر روی ماشه است گفت: درباره احتمال نقض تفاهمنامه نیز در هر لحظه ممکن است هر توافقی با مشکل مواجه شود، اما در حال حاضر بنده دلیلی برای بههم خوردن این تفاهمنامه نمیبینم. البته باید شواهد و تحولات را رصد کرد و دید آمریکا نیروهای خود را چگونه جابهجا میکند و اهدافش چیست.
وی در ادامه تاکید کرد: طبیعتاً سیستم اطلاعاتی ایران و کشورهای متحد آن مانند روسیه و چین نیز در این زمینه کمک خواهند کرد تا اهداف طرف مقابل روشنتر شود. با توجه به سخنان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در برابر افکار عمومی جهان، به نظر میرسد بسیاری از ناظران بینالمللی ایران را پیروز این تفاهمنامه میدانند. البته نباید فراموش کرد که هر توافقی دو طرف دارد و هیچگاه یک طرف صددرصد برنده و طرف دیگر صددرصد بازنده نیست. هر دو طرف دستاوردهایی داشتهاند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: بر مبنای تفاهمنامه، هر دو طرف پیروز هستند؛ در هر توافقی، هر دو طرف باید احساس خوبی داشته باشند. در تجربه جنگ هشتساله ایران و عراق نیز هر دو طرف پیروزی را جشن گرفتند و هر کدام در کشور خودشان خود را پیروز میدانستند.
وی در ادامه با تاکید بر دلایل پیروزی ایران در این جنگ اظهار کرد: قطعا ایران از این جهت که در مقابل دو قدرت بزرگ مثل اسرائیل و آمریکا پر قدرت ایستاد و شکست نخورد، تابآوری بیشتری از خود نشان داد و میتوان گفت پیروز شد.
بخشایش با تاکید بر اینکه حرکت ایران به سمت صلح و توافق با دنیا به نفع کشور است گفت: ایران ۴۷ سال به اندازه کافی درگیر بوده و اکنون زمان آن رسیده است که تعامل بیشتری با نظام بینالملل داشته باشد. هم دیگران متوجه قدرت ایران شدند و هم ایران شناخت دقیقتری از موقعیت خود پیدا کرد. به اعتقاد من، ایران به تدریج در زمره کشورهای قدرتمند جهان ظاهر شده است.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سؤال که چقدر ضرورت دارد که از این پس تمرکز مسئولان بیش از گذشته بر خدمترسانی به مردم باشد، گفت: امروز پاشنه آشیل جمهوری اسلامی معیشت مردم است. آنچه که امروز برای مردم مهم است، معیشت آنان می باشد. اگر معیشت مردم بهبود یابد و زندگی آرامتری برای آنان فراهم شود، شادابی و پویایی بیشتری در جامعه و نظام ایجاد خواهد شد.
این نماینده مجلس در ادامه بیان کرد: اگر خدمات و وضعیت معیشتی مردم بهبود یابد، بخشی از مخالفان جمهوری اسلامی که در داخل کشور حضور دارند، به سمت آشتی و همراهی بیشتر حرکت خواهند کرد، اما اگر شرایط اقتصادی دشوارتر شود، مخالفان میتوانند بخشی از حامیان را نیز به سمت خود جذب کنند. این روندی طبیعی در فضای سیاسی است.
بخشایش در ادامه با اشاره به تنوع رویکردهای جریان های سیاسی در کشور گفت: در داخل ایران طیفها و جریانهای مختلفی وجود دارند. بر سر هر موضوعی این تنوع را در فضای سیاسی شاهد هستیم. مثل موافقان توافق و مخالفان آن. یا موافقان برجام و مخالفان آن.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه اختلاف دیدگاه میان جریانهای سیاسی امری طبیعی است افزود: اما زمانی که دوقطبی میان موافقان و مخالفان نظام شکل بگیرد، شرایط میتواند پیچیدهتر و کمتر مطلوب باشد. به اعتقاد من، یکی از دلایل حمله آمریکا به ایران اتفاقات ۱۸ و ۱۹ دی ماه بود. برداشت آنان از برخی تحولات داخلی این بود که نظام جمهوری اسلامی تضعیف شده و تلاش کردند اهداف خود را از طریق اقدام نظامی دنبال کنند.