کمبود پرستار به بحران جذب نیرو رسید؛ ظرفیت استخدامی در ۱۴ دانشگاه بدون متقاضی ماند

رکنا چهارشنبه 27 خرداد 1405 - 12:23
در نشست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مسئولان حوزه سلامت با هشدار درباره تشدید کمبود نیروی پرستاری، بر اصلاح نظام پرداخت، بهبود معیشت و اجرای سیاست‌های نگهداشت نیروی انسانی تأکید کردند. معاون پرستاری وزارت بهداشت اعلام کرد در ۱۴ دانشگاه علوم پزشکی، میزان تقاضا برای استخدام حتی کمتر از ظرفیت‌های اعلام‌شده بوده است؛ موضوعی که زنگ خطر جدی برای نظام سلامت کشور به شمار می‌رود.

در نشست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با حضور رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، معاون پرستاری وزارت بهداشت، رئیس سازمان نظام پرستاری کشور، مدیرکل منابع انسانی وزارت بهداشت و جمعی از مسئولان و معاونان مرتبط، مهم‌ترین چالش‌های حوزه بهداشت و درمان کشور با تمرکز بر کمبود نیروی انسانی، وضعیت پرستاران و نظام جبران خدمت مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر عباس عبادی - معاون پرستاری وزارت بهداشت، با اشاره به محورهای مطرح‌شده در این نشست، اظهار کرد: موضوع کمبود نیروی پرستاری، مسائل مرتبط با نظام پرداخت، جبران خدمت و چالش‌های حقوقی و معیشتی پرستاران از مهم‌ترین محورهای مورد بحث در جلسه بود.

وی با ارائه گزارشی از وضعیت منابع انسانی پرستاری کشور، به مقایسه شاخص‌های پرستاری ایران با کشورهای منطقه و برخی کشورهای توسعه‌یافته پرداخت و افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد حتی در مقایسه با کشورهای منطقه نیز با کمبود جدی نیروی پرستاری مواجه هستیم و این موضوع ضرورت برنامه‌ریزی موثر برای جذب و نگهداشت نیروها را دوچندان کرده است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت همچنین با اشاره به نتایج آخرین آزمون استخدامی بیان کرد: در ۱۴ دانشگاه علوم پزشکی کشور، میزان استقبال و تقاضا برای جذب کمتر از ظرفیت و مجوزهای اعلام‌شده بوده که این مسئله زنگ هشداری برای نظام سلامت محسوب می‌شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، دکتر عبادی تأکید کرد: توجه به سیاست‌های نگهداشت نیروی انسانی، اصلاح نظام پرداخت، بهبود حقوق و مزایا و ارتقای شرایط کاری پرستاران، از مهم‌ترین راهکارهای عبور از چالش کمبود نیروی انسانی در حوزه سلامت است.

در ادامه این نشست، اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز بر ضرورت بازنگری در نظام جبران خدمت، توجه ویژه به مطالبات پرستاران و اتخاذ تدابیر مؤثر برای رفع کمبود نیروی انسانی در مراکز درمانی کشور تأکید کردند.

 

 

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.