به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله سید حسن عاملی در خطبه های نماز جمعه در مصلای اردبیل افزود: این هفته در ساحه جنگ اتفاقاتی افتاد که نشان میدهد جنگ در حال پایان یافتن است و ترامپ با عقب نشینیهای مکرر و با تغییر لحن در حال بلند کردن پرچم سفید است و برای ایران پیروزی بزرگ نظامی اقتصادی، سیاسی و نظامی در پیش است.
وی ادامه داد: اولین حادثه این است که اسرائیل اعلام کرد ضاحیه و بیروت را بمباران خواهم کرد و به اهالی آنجا گفت سریعاً این دو نقطه را تخلیه کنند و اهالی آنجا نیز با خوف و اضطراب در حال تخلیه بودند که ایران وارد ماجرا شد و تهدید کرد که اگر اسرائیل بمباران لبنان را ادامه دهد گفتگو و مذاکره را متوقف میکند و تنگه را برای همیشه میبندد و احتمالاً ایران وارد جنگ شود و شمال اسرائیل را بمباران می کند و جنگ احتمالاً فراتر از منطقه خواهد بود.
امام جمعه اردبیل تصریح کرد: با این تهدید، ترامپ اولاً شدیدترین برخورد را با نتانیاهو انجام داد و خودش در توییت خود میگوید با عصبانیت با او حرف زدم که بمباران لبنان و حمله به لبنان را متوقف کند.
خطیب جمعه اردبیل افزود: طبق گزارش یکی از اقربای نتانیاهو برخورد ترامپ با نتانیاهو بسیار اهانت آمیز بوده است؛ ثانیاً توییت زد که مذاکره با قوت پیش میرود تا مبادا تهدید ایران بر بازار انرژی اثر بگذارد و این عقب نشینی نشان میدهد که او به گفتگو برای باز شدن تنگه شدیداً محتاج است و به تحریکات نتانیاهو اعتناء نمیکند و از شروع جنگ واهمه دارد.
آیت الله عاملی افزود: با تهدید ایران و با هجمه ترامپ به نتانیاهو اسرائیل از تهدید و حمله عقب نشینی کرد و این به معنای منهزم شدن آمریکا و اسرائیل در برابر ایران است.
او اضافه کرد: در حادثه دوم؛ ایران به خاطر شرارت آمریکا و حمله به کشتی نفتی ایران و به دکل مخابراتی قشم، آمریکا را به شدت گوشمالی داد و امارات، کویت و بحرین را زیر موشک گرفت و آمریکا هم عکسالعمل نشان نداد و خبر آن را شدیداً سانسور و بایکوت کرد تا مبادا بر بازار نفت اثر بگذارد؛ این عقب نشینی نیز نشان میدهد که آمریکا در برابر ایران کاملاً مستاصل است و چارهای جز کوتاه آمدن در برابر ایران و پایان دادن به جنگ ندارد.
امام جمعه اردبیل گفت: ما اقدام نیروهای مسلح را جداً تحسین میکنیم ، آمریکا میخواست نیروهای ما را تست کند و اگر جواب داده نمیشد این به یک رویه تبدیل میشد و دشمن جرات و جسارتهای بیشتر پیدا میکرد ما اقدام نیروهای مسلح را جداً تحسین میکنیم که با حمله به پایگاههای آمریکا در کشورهای خلیج فارس گوشمالی خوبی به آمریکا داد تا از توهم بیرون بیاید و با این حمله دندان جرات و جسارت دشمن را کشید.
آیت الله عاملی اضافه کرد: حادثه سوم که این هفته اتفاق افتاد رای کنگره به پایان جنگ بود کنگره چندین بار رأیگیری کرد ولی رای لازم حاصل نشد آنها دیدند چارهای جز پایان جنگ نیست و لذا برای چندمین بار اقدام به رای گیری کردند و به پایان جنگ رای دادند.
او ادامه داد: این رای با اینکه منوط به موافقت سنای آمریکاست ولی نفس همین رای و همین عقب نشینی نشان میدهد که در داخل آمریکا اراده جدی برای پایان جنگ وجود دارد و این اراده و این رای عرصه را برای ترامپ تنگ خواهد کرد و او چارهای جز مماشات در برابر ایران ندارد.
وی گفت: حادثه چهارم این است که درست در همان لحظه که ایران، کویت، بحرین و امارات را موشک باران میکرد روبیو در کنگره به اعضای کنگره میگفت جنگ تمام شد! این اولاً نشان نهایت حرص آنها به پایان جنگ است ولو زیر موشکهای ایران باشند، ثانیاً نشان میدهد به شدت از شروع جنگ میترسند و میخواهند از جنگ خداحافظی کنند.
خطیب جمعه اردبیل تصریح کرد: حادثه پنجم این است که آمریکا به کشورهای اسلامی گفت: شما که این قدر اصرار دارید من جنگ با ایران را تمام بکنم، این کار را می کنم اما شما الزاماً باید در ازاء توقف جنگ با اسرائیل عادی سازی کنید! و الا کشورهای شما را از بین میبرم!
امام جمعه اردبیل ادامه داد: عجیب این است که هیچ کشوری به دستور او اعتناء نکرد بلکه عربستان ضد آن صحبت کرد و گفت تا کشور فلسطین تشکیل نشود خبری از عادیسازی نخواهد بود این نهایت ذلت به آمریکا بود و فهمید خاورمیانه دیگر خاورمیانه قبلی نیست.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: این سخن ترامپ او را در نگاه کشورهای عربی کاملاً ضایع کرد چون آنها فهمیدند که ترامپ به حساب آنها میخواهد اسرائیل را از ورطه نجات دهد آنها عملاً گفتند ما به تو پول دادیم خاک دادیم پایگاه دادیم فضای کشور خود را دادیم تا امنیت ما را حفظ کنی نه اینکه ما پول بدهیم خاک بدهیم اسرائیل را حفظ کنی!
آیت الله عاملی افزود: حادثه ششم التماس ترامپ به ناتو و اعضای ناتو بود؛ این چندمین بار است که ترامپ با ذلت تمام به اعضای ناتو التماس میکند که مرا کمک کنید تا تنگه را باز کنم اما آنها جواب رد میدهند.
وی تاکید کرد: هر روز که از جنگ میگذرد ذلت آمریکا بیشتر عیان و عزت ایران اوج میگیرد و ترامپ به ناتو التماس می کند که به من در باز کردن تنگه کمک کنید و او به اعضای ناتو گفت شما باید مرا کمک کنید چون شما بیشتر از آمریکا به نفت تنگه هرمز متکی هستید.
او اظهار کرد: در تاریخ ثبت شد که یک ابر قدرت چنان دست ایران ذلیل شد که مجبور شد کاسه گدایی به دست بگیرد و از نیروهای نظامی دیگر کمک بخواهد؛ این عزت مرهون خون شهدا و مقاومت و استقامت سه ماهه ملت ما و شجاعت نیروهای مسلح است؛ سال ها پیش بوش پسر در پارلمان ژاپن در سخنرانی خود مشت خود را محکم به میز کوبید و گفت ما دست ایران گرفتار شده ایم.
نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: حادثه هفتم این است که ترامپ گفت دولتهای عربی به من گفتند مژده! مژده ! ایران به پیمان ابراهیم میپیوندد! و رابطه خود را با اسرائیل عادی میکند او در یک توییت نوشت به زودی با رهبر ایران ملاقات خواهم کرد! این دو خبر کاملاً نشان میدهد که هیبت ایران کاملاً او را گرفته و هر لحظه با فکر ایران زندگی میکند و تماماً در دنیای آرزو قرار دارد یعنی او دیگر دنبال جنگ نیست و دنبال امتیاز است.
آیت الله عاملی گفت: حادثه هشتم امروز صبح اتفاق افتاد؛ ترامپ امروز صبح در مصاحبه خود اعتراف بزرگی به زبان آورد و گفت ایران مثل ونزوئلا نیست که بتوانیم وارد شویم چند دقیقه بمانیم و بعد خارج شویم و موقع پرواز برگشت هم برایمان به نشانه خداحافظی دست تکان دهند.
او افزود: من به دنبال ربایش مخفیانه مواد هستهای از ایران نیستم و الا بلایی که بر سر کارتر آمد به سر من هم میآید! این اعتراف نشان میدهد که او اقدام نظامی را به طور کلی چه در مواد هستهای و چه غیر هستهای عقیم میداند و جز خضوع در برابر شروط ایران راه دیگری ندارد.
امام جمعه اردبیل ادامه داد: آمریکاییها گاهی حرف دل خود درباره ایران را نمیتوانند پنهان کنند اما هرچه میگویند آرزوست؛ وزیر دفاع اسبق آمریکا رامسفلد گفت آرزوی من این است که بخوابم صبح بیدار بشوم ببینم ایران از روی نقشه حذف شده است و اوباما نیز آرزوی عجیبی داشت او میگفت اگر میتوانستیم یک پیچ هستهای ایران را نمیگذاشتیم سر جایش باشد اما نمیتوانیم.
وی ادامه داد: این حوادث هشتگانه همه نشان آشکار شدن پیروزی کامل ایران و شکست آمریکا و اسرائیل است واقعاً معجزه است که بدانیم این دو کشور شرور در اول جنگ چه فکری داشتند و حالا به کجا رسیده اند
وی بیان کرد: تمام عزیزان دقت کنند برای دشمن امکان انتخاب گزینه نظامی نیست چون اگر اقدام کند بالاتر از جنگ ۴۰ روزه نمیشود و در جنگ ۴۰ روزه نتوانست کاری کند با کمتر از آن حتماً نخواهد توانست.
آیت الله عاملی اظهار کرد: راه دوم برای دشمن این است که در مذاکره اراده خود را به ایران تحمیل کند یعنی آنچه را که در میدان نتوانسته بگیرد در مذاکره بگیرد این نیز مقدور نیست نه مسئولین این کار را میکنند و نه ملت ما به مسئولین اجازه تسلیم میدهند.
او افزود: دشمن جنایت بزرگی کرده باید تاوان بدهد در حال اضطرار هم هست و عقل میگوید که باید کاری کرد که او نادم شود و راه آن، این است که تاوان پرداخت کند و یقین کند که هزینه جنگ و حمله در آینده برای او خیلی زیاد است.
او تصریح کرد: یک راه سوم برای دشمن مانده و آن به هم ریختن انسجام ملی است دشمن شروع کرده به یک جنگ روانی و جنگ نرم است و خیلی وسیع در فضای مجازی، گزارش غلط میدهد دروغ پخش میکند سیاه نمایی میکند القاء اختلاف میکند مأیوس میکند تهدید میکند.
وی افزود: دشمن کاملاً میداند که اگر ایران در این جنگ با پیروزی کامل خارج شود به یک قدرت استثنایی تبدیل خواهد شد و به خاطر وحشت از آن قدرت اینگونه خود را به آب و آتش میزند و از امروز لازم است همه ما در فضای مجازی نقش بصیرت افزایی و تبیینگری داشته باشیم.
امام جمعه اردبیل در بیان تاثیر فضای مجازی بر سرنوشت حکومت ها و ملت ها گفت: دقت شود که از این به بعد حکمرانی به ملتها در اثر پیشرفت ارتباطات در فضای مجازی از بیرون مملکت ها صورت میگیرد و مرزهای فیزیکی کم اثر شده است و دشمن۴۷ سال است با سیاه نمایی و القای یاس ملت ما را میترساند.
اردبیل به عنوان مرکز استان با بیش از ۶۰۰ هزار نفر در شمال غرب کشور قرار دارد.













