تجارت ایران و چین در میدان مین | محمدمهدی بهکیش: کالاهای ایران قابلیت صدور به چین ندارند | تنگه هرمز خصوصیت دوگانه دارد +ویدیو

اقتصادنیوز دوشنبه 11 خرداد 1405 - 14:00
اقتصادنیوز: محمدمهدی بهکیش، اقتصاددان، معتقد است «فارغ از نفت، کالاهایی که در ایران تولید می‌شود، مزیت چندانی برای صادرات به چین ندارد».

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، چین یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی، به‌ویژه نفت، در جهان است. با وجود اینکه این کشور خود از تولیدکنندگان نفت به شمار می‌رود، همچنان بخش قابل‌توجهی از نیازش را از طریق واردات تأمین می‌کند. چین در سال‌های گذشته بخش عمده نفت مورد نیاز خود را از کشورهای خلیج فارس وارد کرده است.

ایران نیز یکی از تأمین‌کنندگان نفت چین بوده، اما پس از اعمال تحریم‌ها، مشکلاتی در این زمینه به وجود آمد. با این حال، برخی شرکت‌های چینی در سال‌های اخیر راه‌هایی برای ادامه خرید نفت ایران پیدا کرده‌اند.

محمدمهدی بهکیش، اقتصاددان، در گفت‌وگو با اکوایران چنین توضیح می‌دهد: فارغ از نفت، کالاهایی که در ایران تولید می‌شود، مزیت چندانی برای صادرات به چین ندارد. اساساً مبادلات اقتصادی ایران با کشورهای آسیایی چندان آسان نیست، زیرا در بسیاری از حوزه‌ها رقیب یکدیگر به شمار می‌رویم. ایران عمدتاً کالاهایی با فناوری متوسط تولید می‌کند، محصولاتی که کشورهای آسیایی نیز نمونه‌های مشابه آن را تولید می‌کنند. این کالاها بیشتر باید در بازارهای ثروتمند به فروش برسند.

 

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.