شکاف میان الگوی استاندارد و مصرف انرژی در لرستان، اقدام محله محور راهگشاست

ایرنا دوشنبه 11 خرداد 1405 - 11:57
خرم‌آباد - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان گفت: فاصله معناداری میان الگوی استاندارد و مصرف فعلی انرژی در استان وجود دارد که باید از ظرفیت اقدام محله محور برای کاهش این اختلاف استفاده کرد.

به گزارش ایرنا سعید پورعلی روز دوشنبه در جلسه شورای اطلاع رسانی استان با موضوع اصلاح الگوی مصرف انرژی افزود: کاهش مصرف در بخش‌های مختلف به معنای اصلاح رفتار مصرفی و تحقق آن نیازمند اطلاع‌رسانی هماهنگ، آماری و اقناعی با مشارکت رسانه‌ها، نهادهای فرهنگی و مردم است.

وی اظهار کرد: میان میزان مصرف فعلی انرژی و الگوی استاندارد در لرستان فاصله قابل توجهی وجود دارد که این شکاف باید با بهره‌گیری از ظرفیت روابط عمومی‌ها و رسانه‌های محلی، از طریق آگاهی‌بخشی و اصلاح رفتارهای مصرفی کاهش یابد.

پورعلی از ابلاغ برنامه اقدام مشترک محله‌محور در حوزه اصلاح الگوی مصرف خبر داد و گفت: این موضوع از اولویت‌های مورد تاکید دولت است و اجرای موفق آن نیازمند همکاری فراگیر دستگاه‌های اجرایی، رسانه‌ای، فرهنگی و همراهی عمومی مردم خواهد بود.

وی با اشاره به برنامه‌های ملی مدیریت مصرف انرژی افزود: هدف‌گذاری‌های تعیین‌شده در حوزه انرژی، صرفه‌جویی نیست بلکه اصلاح الگوی مصرف است و دستگاه‌های متولی باید علاوه بر اقدامات فنی، برنامه‌های مشخصی برای تغییر رفتار مصرفی شهروندان ارائه کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان با بیان اینکه پروژه‌های بومی و استانی در کنار طرح‌های ملی باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: دستگاه‌های اجرایی موظف هستند برنامه‌ها و طرح‌های ویژه استان را برای اصلاح الگوی مصرف تدوین و ارائه کنند تا متناسب با شرایط لرستان اجرایی شوند.

پورعلی با اشاره به شرایط کشور و ضرورت افزایش تاب‌آوری اجتماعی ادامه داد: امروز موضوع تاب‌آوری به یکی از مهم‌ترین مولفه‌های مدیریت شرایط تبدیل شده است و در این مسیر، همراهی مردم نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

وی بیان کرد: هرگاه با مردم صادقانه و اقناعی گفت‌وگو شود، آنان همان‌گونه که در عرصه‌های مختلف از کشور حمایت کرده‌اند، در اصلاح الگوی مصرف نیز همراه خواهند بود.

وی خواستار تهیه گزارش‌های آماری دقیق از وضعیت مصرف انرژی در لرستان شد و افزود: این اطلاعات باید مبنای برنامه‌ریزی مشترک دستگاه‌های اجرایی، شورای اطلاع‌رسانی و رسانه‌های محلی برای فرهنگ‌سازی و جلب مشارکت عمومی قرار گیرد.

پورعلی با بیان اینکه مهم‌ترین دغدغه استان در فصل گرم سال مدیریت مصرف برق است گفت: در صورت تداوم روند فعلی مصرف، اعمال برخی محدودیت‌ها اجتناب‌ناپذیر خواهد بود، اما می‌توان با اصلاح الگوی مصرف و مشارکت مردم، این محدودیت‌ها را به حداقل رساند.

وی تاکید کرد: صدا و سیما، رسانه‌های محلی، نهادهای فرهنگی و اجتماعی باید با یک پیام واحد، مبتنی بر آمار و رویکرد اقناعی در کنار دستگاه‌های خدمات‌رسان قرار گیرند تا زمینه مشارکت گسترده شهروندان در مدیریت مصرف انرژی فراهم شود.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.