هشدار فوق تخصص ارولوژی اطفال درباره خطاهای پزشکی در ختنه/بهترین سن برای جراحی چه زمانی است

ایرنا دوشنبه 11 خرداد 1405 - 10:33
کرمانشاه - ایرنا- یک فوق تخصص ارولوژی اطفال با اشاره به اینکه ختنه یک عمل جراحی کوچک ترمیمی است، نسبت به بروز خطاهای پزشکی در این عمل و اقدام توسط افراد غیرماهر هشدار داد.

دکتر محمودرضا مرادی روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا با تأکید بر اهمیت رعایت استانداردهای عمل جراحی در ختنه اظهار کرد: ختنه نیز مانند هر جراحی دیگری نیازمند رعایت تمام ملاحظات پزشکی است. گاهی این عمل بدون بیهوشی انجام می‌شود که به دلیل بی‌قراری کودک، سطح استرس تیم جراحی بالا رفته و احتمال خطای پزشکی افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از این جراحی‌ها توسط افراد غیرماهر صورت می‌گیرد، افزود: برای کاهش ریسک و انجام ختنه همراه با بیهوشی، بهترین سن حدود ۲ تا ۳ سالگی است. در این سن، ریسک بیهوشی پایین‌تر است و از طرفی چسبندگی‌های پوستی از بین رفته و عمل راحت‌تر انجام می‌شود.

این فوق تخصص ارولوژی اطفال همچنین به موضوع ختنه در دوران نوزادی اشاره کرد و گفت: انجام این کار در نوزادی مزایایی دارد؛ از جمله اینکه نوزاد درد کمتری احساس کرده و نیاز به بیهوشی عمومی نیست و می‌توان از روش‌های جایگزین مانند استفاده از حلقه بهره برد.

دکتر مرادی در پایان به یکی از عوارض شایع ختنه نوزادی اشاره کرد و هشدار داد: یکی از عوارض ختنه در نوزادان، تنگی نوک مجرای ادرار است. لازم است تمهیدات و آموزش‌های لازم در این زمینه به مادران ارائه شود تا از شدت این عارضه کاسته شود.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.