نجات والیبال فارس از رکود ‌سال‌های سرگردانی/ نوید تیم لیگ برتری آقایان با ترکیب کاملا بومی

ایرنا چهارشنبه 06 خرداد 1405 - 08:30
شیراز- ایرنا- والیبال فارس پس از سال‌ها بلاتکلیفی و مدیریت سرپرستی، از نیمه دوم سال ۱۴۰۳ با انتخاب جواد غلامی به عنوان رئیس هیات نفس تازه‌ای کشید؛ اکنون این استان والیبال‌خیز از رکود خارج شده و وعده سهمیه لیگ برتر برای آقایان، بهترین پیام برای علاقه‌مندان این رشته در فارس است تا جشن بازگشت به روزهای اوج را برپا کنند.

به گزارش ایرنا، والیبال در استان فارس هرگز غریب نبوده است؛ از گذشته‌های دور، نام این دیار با ستارگان بی‌نظیری همچون فریبرز استخری، قاسم توکلی، برادران سجادی، شهره سجادی، زنده‌یاد سید احمد عندلیب، محمدحسین نجاتی و علی سجادی گره خورده است؛ مردان و زنانی که در عرصه ملی طنین‌انداز بودند.

در بخش بانوان نیز مینا روستا، پوران زارع، نگار کیانی، مریم حبیبی و الهام فلاح حرف‌های بسیاری برای گفتن در تیم‌های ملی داشتند.

فارس در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴، در لیگ برتر بانوان و آقایان، ۲ تیم همزمان داشت؛ اما برای مدتی تنها یک تیم باقی ماند به نام تیم والیبال بانوان «مهرگان شیراز».

بازگشت به روزهای اوج با نسل جدید

جواد غلامی رئیس هیات والیبال فارس که خود از دیرباز در خانواده والیبال رشد کرده، با حضور در استودیو خبر ایرنا مرکز فارس نقشه راهی برای نجات این رشته طراحی کرده و از احیای خانه والیبال، استعدادیابی در روستاها و حمایت از ملی‌پوشان تا داشتن ۲ تیم در لیگ برتر سخن به میان آورد.

آنچه در ادامه می‌خوانید جزئیات اولین گفت‌وگوی تفصیلی رئیس هیات والیبال فارس با ایرنا است.

غلامی در ابتدای گفت‌وگو با اشاره به پیشینه والیبال فارس گفت: اسامی که در مقدمه اشاره کردید، در ادوار گذشته ملی‌پوش و بازیکنان شاخص ما بودند، اما خدا را شکر والیبال فارس آنقدر پتانسیل داشته که این چرخه ادامه‌دار بوده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر افراد خوش‌نام و بازیکن‌های خوش‌آتیه‌ای در تیم‌های ملی، نام فارس را طنین‌انداز می‌کنند؛ افرادی مثل یوسف کاظمی، شایان محرابی، در بخش بانوان کیمیا سهرابی، ریحانه کریمی که هم‌اکنون در بازی‌های آسیایی نپال حضور دارند، همچنین خانم همایون و خانم مالکی؛ خوشبختانه این عزیزان نگذاشتند والیبال فارس از زمان بیفتد.

غلامی درباره وضعیت کنونی تیم‌های باشگاهی فارس با اشاره به تیم‌های «مهرگان شیراز» و «پارس مهر فارس» گفت: درست است که شما اشاره کردید در سال‌های ۹۳ و ۹۴، ۲ تیم در لیگ برتر داشتیم؛ سال ۱۴۰۴ با رایزنی‌هایی که با آقای تقوی، رئیس فدراسیون، انجام دادیم، تیم مهرگان شیراز در لیگ برتر و تیم پارس مهر فارس در لیگ دسته یک آقایان حضور داشتند.

وی تاکید کرد: ان‌شاءالله با کمک مدیرکل جدید ورزش و جوانان استان و رئیس محترم فدراسیون و اهالی والیبال، امسال بتوانیم ۲ تیم در لیگ برتر داشته باشیم.

از استعدادیابی در سنین پایه تا نخبه‌پروری

رئیس هیات والیبال فارس برنامه‌های درازمدت خود را اینگونه تشریح کرد: وقتی ما آمدیم، معضلات والیبال فارس را به چند فاز تقسیم کردیم که می‌توان به راه‌اندازی برنامه‌های استانی، برگزاری مسابقات رده‌سنی، استعدادیابی در سنین پایه و حمایت از تیم‌های منتخب فارس در مسابقات کشوری اشاره کرد.

غلامی بیان کرد: سال ۱۴۰۴ در برنامه کوتاه‌مدت، اکثر تیم‌های رده‌سنی ما جزو چهار تیم برتر کشور قرار گرفتند که این خودش نویدبخش خوبی است؛ در فاز دوم و سوم، حمایت کامل از بازیکنان شاخص و نخبه‌پروری است تا ان‌شاءالله در سال‌های آینده سهم‌های بسزایی در تیم‌های ملی داشته باشیم و لیگ‌های کشوری‌مان (لیگ برتر بانوان و آقایان) را به صورت مستقیم و با برنامه پیش ببریم.

خانه والیبال در مزایده است؛ درخواست از مدیرکل ورزش و جوانان

غلامی به موضوع خانه والیبال فارس که به محل مناقشه تبدیل شده، اشاره کرد و افزود: متاسفانه خانه والیبال با توجه به آیین‌نامه‌ای که وجود دارد و کمیسیون ماده ۸۸، اماکن ورزشی را به مزایده می‌گذارند؛ الان خانه والیبال در مزایده است و والیبال استان سهمی در آن ندارد؛ فقط چند سانس در هفته به صورت موقت در اختیار ماست.

وی اضافه کرد: ما از مدیرکل ورزش و جوانان خواهش کردیم که در سال ۱۴۰۵، این خانه والیبال به اهالی والیبال برگردد تا بتوانیم برنامه‌ریزی خاص خود را داشته باشیم.

والیبال تشنه فارس، تشنه سرمایه‌گذاری

غلامی با تاکید بر نگاه حرفه‌ای به ورزش، گفت: امروزه ورزش به سمت حرفه‌ای شدن گام برمی‌دارد و حرفه‌ای شدن نیازمند هزینه کردن نیست، بلکه نیازمند سرمایه‌گذاری است؛ چرا که ورزش یک دژ محکم در مقابل آسیب‌های اجتماعی است.

وی ادامه داد: امروزه نیازمندیم جامعه صنعت به کمک ورزش بیاید و استاندار محترم از مسئولیت اجتماعی این صنایع در بخش تیم‌داری و کمک به ورزش استفاده کند.

۲۰ هزار ورزشکار سازمان‌یافته؛ شهرستان‌ها بازوان اصلی

وی خاطرنشان کرد: والیبال فارس یک جامعه ثبت‌شده است که نزدیک به ۲۰ هزار نفر ورزشکار سازمان‌یافته دارد که خودش یک ظرفیت فوق‌العاده بزرگ است.

رئیس هیات والیبال فارس با تاکید بر نقش شهرستان‌ها افزود: ما ۳۷ شهرستان داریم که خوشبختانه والیبال در همه شهرستان‌ها فعال است؛ ما می‌توانیم با توجه به گستردگی جغرافیایی فارس، از شهرستان‌ها به عنوان پایگاه‌های اصلی استفاده کنیم.

غلامی تاکید کرد: شهرستان‌ها می‌توانند از یکدیگر الگوبرداری کنند و لیگ‌های پویای درون‌شهری برگزار کنند و نیازی نیست منتظر برنامه هیات استان بمانند؛ مرودشت خودش ۲ سال پیاپی (۱۴۰۰ و ۱۴۰۱) قطب والیبال بود؛ پتانسیل‌های عظیمی در شهرستان‌ها وجود دارد.

برنامه سال ۱۴۰۵

رئیس هیات والیبال فارس درباره مسابقات پیش‌رو گفت: مسابقات مختلف ما در سال ۱۴۰۵، رده‌های سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان طبق تقویم فدراسیون برگزار می‌شود و بعد هم مسابقات بزرگسالان در دسته یک و لیگ برتر استان (در بانوان و آقایان) به صورت مداوم خواهد بود؛ اما تمرکز اصلی ما لیگ‌های کشوری است.

غلامی اظهار کرد: امسال در بخش آقایان سه تیم در لیگ دو کشور داریم و در بانوان نیز سه تیم لیگ دو، یک تیم دسته یک بزرگسال و یک تیم در لیگ برتر بانوان داریم؛ تمرکزمان تقویت تیم‌های دسته یک آقایان و لیگ برتر بانوان است تا امسال در دسته یک صعود کنیم و در لیگ برتر بانوان صاحب جایگاه شویم.

خبر خوش برای هواداران؛ تیم لیگ برتری آقایان، کاملا بومی

غلامی در پاسخ به این پرسش که آیا فارس می‌تواند دوباره در لیگ برتر آقایان تیم‌دار شود، گفت: طبق صحبتی که با آقای تقوی، رئیس محترم فدراسیون، داشتیم، ایشان می‌توانند نگاه ویژه‌ای داشته باشند تا در سال جاری ما لیگ برتر آقایان را داشته باشیم، اما بدون کمک صنایع و مقام عالی استان و حضور بخش خصوصی تقریبا غیرممکن است.

او تصریح کرد: با این حال یک خبر خوش به جامعه والیبال فارس می‌دهم و آن اینکه سال گذشته تیم دسته یک ما تماما بومی بود و بازیکن‌های شاخصی که الان در لیگ برتر کشور بازی می‌کنند، استان فارسی هستند.

وی اضافه کرد: ما پتانسیل این را داریم که با یک تیم کاملا بومی از لحاظ بازیکن و کادر فنی، به لیگ برتر کشور گام برداریم و نتیجه خوبی هم کسب کنیم.

پیشکسوتان را تنها نمی‌گذاریم؛ تصمیمات ما هیات رئیسه‌ای است

غلامی در پاسخ به این پرسش که چه جایگاهی برای پیشکسوتان والیبال قائل است، گفت: خدا را شکر از آنجا که خودم از والیبالیست‌هایی هستم که سعی کردم حرمت بزرگترها و پیشکسوتان را رعایت کنم، تمام تصمیمات هیات ما به صورت هیات رئیسه‌ای تصویب و اجرا می‌شود؛ از بزرگان والیبالی همچون اسدی‌پویا، حمیدزاده، رضایی و ... استفاده می‌کنیم تا بتوانیم تصمیمات خوب و سازنده بگیریم و توسط کادر هیات اجرا کنیم.

درخواست ۱۹ کلاس آموزشی

وی در مورد برنامه‌های آموزشی هیات اظهار کرد: در کمیته آموزش از آقای قادری که خود از مربیان سطح ۲ بین‌الملل است، استفاده کردیم؛ سال گذشته چهار کلاس درجه سه مربیگری برگزار کردیم؛ درخواست ما ۱۹ کلاس مربیگری (درجه ۲ و یک در بخش آقایان و بانوان) است تا به‌روزرسانی در مربیان داشته باشیم؛ همچنین از سمینارهای ملی با حضور مدرسان شاخص بهره بردیم.

غلامی بیان کرد: سال گذشته از آقای پورعروجی؛ مدرس فدراسیون جهانی و مسئول کمیته آموزش فدراسیون استفاده کردیم و به‌روزرسانی خوبی انجام دادیم.

غلامی در ادامه گفت: از بزرگان والیبال و پیشکسوتان خواهش می‌کنم حامی والیبال باشند و ما را تنها نگذارند؛ ما مدیون بزرگ‌های والیبال هستیم؛ این گلیمی که امروزه به نسل ما سپرده شده، زحمات این بزرگان است! همچنان ما را تنها نگذارید تا به اهداف چشم‌اندازمان برسیم.

رئیس هیات والیبال فارس گفت: از ایرنا که این افتخار را به ما داد تا دغدغه‌های والیبال را در میان بگذاریم تشکر می‌کنم؛ وقتی سی‌وهفت شهرستان فعالیت دارند، یعنی می‌شود کار خوبی انجام داد؛ امیدواریم شاهد شکوفایی و اوج والیبال فارس در کشور باشیم.

00:00
00:00
Download

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.