به گزارش ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، علی نیکونهاد روز سهشنبه با بیان این که ذبح دام در خانه و معابر عمومی از مهمترین عوامل شیوع بیماری تب کریمه کنگو در استان است، گفت که تماس مستقیم با خون، لاشه و احشای دام تازه ذبح شده، احتمال ابتلا را به طور چشمگیری افزایش میدهد.
وی با اشاره به دیده شدن مواردی از ابتلا به این بیماری در سالهای گذشته، از شهروندان ایلامی خواست توصیههای بهداشتی را جدی بگیرند و قربانی دام را تنها در کشتارگاههای مجاز انجام دهند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام همچنین تأکید کرد: مردم باید از تماس مستقیم و بدون محافظ با گوشت خام، جگر و قلوه خودداری کنند و هنگام قطعهبندی و شستوشوی گوشت از دستکش، ماسک و وسایل محافظ استفاده کنند.
نیکونهاد نگهداری گوشت قربانی در یخچال را از مهمترین راههای پیشگیری دانست و افزود: گوشت باید دستکم ۲۴ ساعت در دمای چهار درجه سانتیگراد نگهداری شود تا جمود نعشی کامل و ویروس غیرفعال شود.
وی با بیان این که تب کریمه کنگو بیماری ویروسی خطرناک و گاه مرگبار است، اعلام کرد که این بیماری از طریق گزش یا له کردن کنه آلوده و نیز تماس با خون و ترشحهای دام آلوده منتقل میشود و تأخیر در تشخیص و درمان میتواند عوارض جبرانناپذیری به همراه داشته باشد.
بیماری تب کریمه کنگو (CCHF)، نخستین بار در سال ۱۳۷۸ به طور رسمی و قطعی در کشور تایید و شناسایی شد. از جمله روشهای انتقال ویروس CCHF را میتوان به گزش انسان توسط کنه آلوده، تماس انسان با ترشحها و خون حیوان آلوده و تماس فردی با بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو اشاره کرد.












