به گزارش ایرنا، در جلسه شورای اجتماعی سیستان و بلوچستان، ابعاد بحران بازماندگی از تحصیل به عنوان یک چالش چندلایه بررسی شد. مقامهای مسئول با اشاره به آمار نگرانکننده ۱۰ هزار نفری بازماندگان از تحصیل در این استان، بر ضرورت پایان دادن به موازیکاری دستگاهها و بهرهگیری از ظرفیت معتمدان محلی برای بازگرداندن دانشآموزان به چرخه آموزش تأکید کردند.
نشست شورای اجتماعی سیستان و بلوچستان با محوریت بررسی وضعیت آموزشی و آسیبشناسی علل ترک تحصیل دانشآموزان برگزار و در آن، مدیرکل فناوری اطلاعات معاونت توسعه روستایی ریاستجمهوری و معاون سیاسی اجتماعی استاندار، به کالبد شکافی این معضل در این استان پرداختند.
بازماندگی از تحصیل یک بحران چندلایه است
مدیرکل فناوری اطلاعات معاونت رئیسجمهور در امور توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، در این جلسه با اشاره به بازدید اخیر از حاشیه شهر زاهدان و مناطق عشایری، ضمن تقدیر از اقدامات سیستان و بلوچستان در جهت ارائه خدمات به بازماندگان از تحصیل، گفت: با وجود مشکلات، امید را در چشمان دانشآموزان بازمانده از تحصیل میبینیم که حاصل زحمات مربیان و فعالان حوزه آموزش عشایری است.
مهدی حسینی با اعلام اینکه سیستان و بلوچستان بالاترین آمار بازماندگان از تحصیل را در کشور دارد و پس از آن استان تهران قرار دارد، افزود: بیشاز ۱۰هزار بازمانده تحصیلی در شهرستانهای استان بهویژه زاهدان، سراوان، ایرانشهر شناسایی شدهاند که متأسفانه تا زمانی که آمار دقیق و شهرستانی نداشته باشیم و دستگاهها به صورت موازی عمل کنند، نمیتوانیم این بحران چندلایه را مدیریت کنیم.
وی با اشاره به گفتوگو با خیران آموزشی و فرمانداران شناسایی دقیق و تفکیک شهرستانی دانشآموزان بازمانده از تحصیل، هماهنگی بین تمام ادارات و نهادهای مرتبط و جلوگیری از موازیکاری، استفاده از افراد معتمد محلی، روحانیون و کسانی که مردم باور دارند، برای مشاوره و گفتوگو با خانوادهها و ایجاد یک الگوی حمایتی مشخص برای دانشآموزانی که انگیزه ترک تحصیل دارند را به عنوان راهکارهای ضروری مدیریت این مسئله ذکر کرد.
مدیرکل فناوری اطلاعات معاونت رئیسجمهور در امور توسعه روستایی و مناطق محروم خاطرنشان کرد: بازماندگان از تحصیل یک مسئله اجتماعی است که همه دستگاهها باید پای کار بیایند. ما نیازمند یک آمار دقیق، هماهنگی عمل و استفاده از ظرفیت معتمدان محلی هستیم تا دانشآموزان ۶ تا ۱۸ ساله را به مدرسه بازگردانیم.
حلقه مفقوده عظیمی در حوزه تحصیل داریم
معاون سیاسی و اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان نیز در شورای اجتماعی استان با اشاره به پیگیری دغدغههای تحصیلی در ایم منطقه، گفت: موضوع تحصیل بهعنوان یکی از اولویتهای اصلی استان تعیین تکلیف شد. خوشبختانه نهادهایی مثل کمیته امداد به عنوان متولی پای کار آمدند و اقدامات قابل تقدیری در زمینه پرورش، اشتغال پایدار خانوادهها و مقابله با فقر انجام شده که این حاصل تلاش خالصانه اندیشمندان و پیگیران زیادی بوده که همچنان در حال کار هستند.
علیرضا شهرکی با تأکید بر وجود یک خلا اساسی در حوزه افراد ترک تحصیل کرده، خاطرنشان کرد: هنوز یک حلقه مفقوده عظیم در حوزه تحصیل در سیستان و بلوچستان وجود دارد بنابراین برای حل این موضوع همه سازمانهای استان باید دخیل باشند و تعاملات بین دستگاهها تقویت شود.
وی به چالش اسکان و مهاجرت اشاره کرد و گفت: اگر به موضوع فقر بپردازیم، کمیته امداد سیستان و بلوچستان اقداماتی انجام داده؛ اما برای اشتغال پایدار، سامانههای مخابرات، پست، ذینفعان و اسکان کشور باید هماهنگ شوند. ما با خانوادههایی مواجهیم که فرزندشان را در مدرسه ثبتنام میکنند، اما مدارک خارجی دارند. کشورهایی مثل افغانستان و پاکستان درگیر جنگ و مهاجرت هستند و ساختار منسجمی برای تنظیم وضعیت تحصیل این مهاجران در استانهای ایران وجود ندارد.
معاون سیاسی اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان خواستار شناسایی دقیق و اهتمام جدی همه دستگاهها برای شناسایی تارکان بازماندگان از تحصیل شد.
به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان با بیشاز سه میلیون و ۳۳۷ هزار نفر جمعیت، جوانترین استان کشور محسوب می شود؛ حدود ۷۰ درصد جمعیت این خطه را جوانان کمتر از ۳۰ سال تشکیل میدهند.













