به گزارش ایرنا؛ نرگس زندیه روز دوشنبه در نشست خبری با تشریح آخرین وضعیت حوزه تجهیزات پزشکی و دارویی استان کرمانشاه، از حمایت دانشگاه علوم پزشکی از تولیدکنندگان بومی و همچنین مشکلات جدی داروخانهها در پی تأخیر طولانی پرداخت بیمهها خبر داد.
کرمانشاه ۷۰ واحد صنفی فعال در تجهیزات پزشکی دارد
وی با اشاره به ساختار فعال حوزه تجهیزات پزشکی در استان اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۷۰ واحد صنفی فعال، ۱۶ شرکت تولیدی و ۱۵ شرکت توزیعی در حوزه تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی در استان کرمانشاه فعالیت دارند که بهصورت مستمر تحت نظارت و ارزیابی دانشگاه علوم پزشکی قرار میگیرند.
زندیه با اشاره به وضعیت شرکت «دایرکت صنعت» بهعنوان یکی از تأمینکنندگان اصلی البسه پزشکی در استان افزود: این شرکت طی ماههای گذشته چندین بار مورد بازدید کارشناسان دانشگاه قرار گرفته و مکاتباتی نیز با استانداری در خصوص حمایت از آن انجام شده است.
به گفته وی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تلاش کرده تا با پیگیری موضوع پرداخت مطالبات و تسهیل بازگشت این مجموعه به چرخه تأمین، از ظرفیت تولیدکنندگان بومی حمایت کند.
قائممقام معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تأکید بر اینکه موضوع پرداخت مطالبات شرکتها در حوزه اختیارات معاونت توسعه دانشگاه قرار دارد، تصریح کرد: معاونت غذا و دارو مسئول مستقیم پرداختها نیست، اما دانشگاه همواره رویکرد حمایتی نسبت به تولیدکنندگان استان داشته و تلاش شده پرداختها در حوزه تجهیزات پزشکی با سرعت و شرایط بهتری انجام شود.
داروخانهداران در شرایط بد اقتصادی هستند
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات جدی داروخانهها در کشور و استان اشاره کرد و گفت: امروز مهمترین چالش داروخانهها، نبود نقدینگی و تأخیر طولانی در پرداخت مطالبات از سوی بیمههاست؛ موضوعی که بسیاری از داروخانهداران را در شرایط دشوار اقتصادی قرار داده است.
زندیه با بیان اینکه سازمانهای بیمهگر زیرمجموعه وزارت رفاه هستند و بودجه مستقلی از وزارت بهداشت دارند، افزود: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو عملاً اختیار مستقیمی در حوزه پرداخت بیمهها ندارند و همین مساله باعث شده روند بازگشت مطالبات داروخانهها گاهی تا هشت یا ۹ ماه به طول بینجامد.
وی ادامه داد: داروخانهها مجبورند دارو را نقدی خریداری کنند، اما بازگشت منابع مالی آنها با ماهها تأخیر انجام میشود؛ شرایطی که فشار سنگینی بر بدنه داروسازی کشور وارد کرده است.
به گفته او، بسیاری از داروسازان در این وضعیت عملاً در حال «جهاد اقتصادی» برای تأمین داروی بیماران هستند.
داروخانهداران امکان خرید برخی اقلام دارویی را ندارند
قائممقام معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین به افزایش قیمت دارو در پی تغییر ارز ترجیحی اشاره کرد و گفت: طی ۲ ماه گذشته بیش از هزار و ۷۰۰ قلم دارو با تغییر یا حذف ارز ترجیحی مواجه شدهاند که این مساله قیمت تمامشده دارو را افزایش داده و توان خرید داروخانهها را کاهش داده است.
زندیه خاطرنشان کرد: در برخی موارد حتی زمانی که دارو در شرکتهای پخش موجود است، داروخانهها بهدلیل کمبود نقدینگی امکان خرید و تأمین آن را ندارند و همین مساله به کمبود برخی اقلام در بازار منجر میشود.
وی با اشاره به تلاش دانشگاه علوم پزشکی برای تأمین سهمیه دارویی استان گفت: در مواردی ناچار میشویم بخشی از سهمیههای دارویی را به داروخانههای دولتی اختصاص دهیم زیرا برخی داروخانههای خصوصی توان مالی جذب این داروها را ندارند.
او همچنین درباره داروخانه هلال احمر توضیح داد: بارها بهصورت شفاهی از مسئولان این مجموعه خواسته شده هر میزان داروی مازاد بر سهمیه استان که امکان تأمین آن وجود دارد، جذب و وارد استان کنند تا بخشی از نیاز بیماران تأمین شود.












