کاظم جم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حجم ورودی آب به سدهای استان در سال جاری تا کنون ۱۲۰ میلیون مترمکعب است و هم اینک سدهای استان ۱۷۰ میلیون مترمکعب آب دارد.
وی ادامه داد: در فرودین ماه تنها ۶ درصد از حجم سدهای استان خراسان رضوی آب داشت اما خوشبختانه ورودی آب به سدها افزایش یافت و اکنون ذخیره سدها به میزان مدت مشابه پارسال رسیده است.
او اضافه کرد: میزان بارندگی در سال آبی جاری از مهر ۱۴۰۴ تا کنون ۱۸۹ میلی متر است که ۵۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دارد اما با توجه به خشکسالیهای پیاپی همچنان در شرایط کم آبی قرار داریم.
مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: در سال آبی گذشته ۳۰۴ میلیون متر مکعب آب برای مصرف شرب و بهداشت در مشهد و ۵۹۰ میلیون متر مکعب نیز برای مصارف شرب و بهداشت در سایر شهرها و روستاهای استان از منابع سطحی و زیرزمینی برداشت شده است.
جم از شهروندان خواست تا با رعایت مدیریت مصرف و پرهیز از مصارف غیرضروری در عبور از شرایط تنش آبی همراهی لازم را داشته باشند.
به گزارش ایرنا، طی سال جاری ۱۴ شهر خراسان رضوی با حدود ۵۰۰ هزار نفر جمعیت و ۵۲۳ روستا با ۲۷۰ هزار نفر جمعیت به لحاظ برخورداری از آب شرب در شرایط قرمز قرار دارند.
وضعیت قرمز آبی یعنی تولید آب در شهرهایی که در این وضعیت هستند پاسخگوی میزان مصرف نیست و این موضوع تابآوری این مناطق را به حداقل رسانده است به گونه ای که با بروز یک اتفاق، کم آبی و حتی شرایط بحرانیتر آبی در منطقه رخ میدهد.
٩٨ درصد پهنه شهرستان مشهد هم در وضعیت «خشکسالی شدید» و ۶٠ درصد از این مساحت در شرایط «خشکسالی بسیار شدید» است.
هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت استان نیمی در شرایط «ممنوعه بحرانی» قرار دارد و وجود چاههای غیرمجاز و برداشت بیرویه از منابع آبی زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشتهای استان عنوان شده است.












