عواقب خطرناک بی‌توجهی به تیروئید و قطع خودسرانه دارو

همشهری آنلاین دوشنبه 04 خرداد 1405 - 15:58
یک فوق تخصص غدد هشدار داد که قطع خودسرانه دارو در بیماران مبتلا به کم‌کاری یا پرکاری تیروئید می‌تواند عوارض جدی به‌دنبال داشته باشد و حتی خطر سقط جنین و زایمان زودرس را افزایش دهد.

به گزارش همشهری آنلاین، عذرا کریم کشته، فوق تخصص غدد با اشاره به اینکه ید عنصری کمیاب است که از طریق غذا وارد بدن شده و نقش مهمی درعملکرد هورمون های تیروئیدی دارد، افزود: هورمون های تیروئیدی برای رشد عصبی، جنسی و تنظیم سرعت متابولیسم بدن ضروری هستند.

وی با بیان اینکه خستگی و بی‌حالی، افزایش وزن، حساسیت به سرما، یبوست، علائم کم کاری تیروئید هستند، ادامه داد: تپش قلب و اضطراب، کاهش وزن ناخواسته، لرزش دست‌ها، تعریق زیاد و گرگرفتگی نیز علائم پرکاری تیروئیدند که در صورت مشاهده علائم کم کاری، پرکاری و یا داشتن سابقه ژنتیکی ابتلا به این بیماری ها افراد باید به پزشک مراجعه کنند.

کریم کشته افزود: تمامی بانوان مبتلا به بیماری تیروئید، قبل از اقدام به بارداری باید آزمایش تیروئید انجام بدهند و از کنترل بودن بیماری مطمئن باشند و در صورت بارداری نیز بلافاصله پروفایل تیروئید چک شده و در حین بارداری نیز مراجعه منظم طبق دستور پزشک معالج داشته باشند.

وی تاکید کرد: اختلالات تیروئیدی تاثیر مستقیم بر زایمان زودرس و سقط جنین خواهد داشت.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.