پنجره جمعیتی ایران تا ۲۰ سال آینده بسته می‌شود

فرارو سه شنبه 29 اردیبهشت 1405 - 13:04
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: اگرچه پنجره جمعیتی ایران هنوز باز است اما زمان زیادی باقی نمانده و پیش‌بینی می‌شود طی ۱۵ تا ۲۰ سال آینده این فرصت از دست برود.

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، در نشست خبری به مناسبت روز جمعیت در هفته ملی سلامت، بر اهمیت حیاتی جوانی جمعیت تأکید کرد و هشدار داد که اگرچه پیروزی در میادین نظامی قطعی است، اما پیروزی در نبرد با کاهش جمعیت نیازمند عزم ملی و درک عمیق از خطر سالخوردگی است. 

به گزارش ایرنا، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: زمانی که بیش از ۷۰ درصد جمعیت یک کشور در بازه سنی ۱۵ تا ۶۵ سال قرار داشته باشند، گفته می‌شود پنجره جمعیتی آن کشور باز است. 

وی افزود: اگرچه پنجره جمعیتی ایران هنوز باز است اما زمان زیادی باقی نمانده و پیش‌بینی می‌شود طی ۱۵ تا ۲۰ سال آینده این فرصت از دست برود. 

رئیسی تصریح کرد: با بسته شدن پنجره جمعیتی، سهم سالمندان در کشور افزایش پیدا می‌کند و جبران این وضعیت بسیار دشوار خواهد بود. 

معاون بهداشت وزیر بهداشت تأکید کرد: تنها راه جلوگیری از این روند، افزایش جمعیت زیر ۱۵ سال از طریق تسهیل ازدواج و فرزندآوری است و اگر بخشی از حدود ۱۲ میلیون جوان مجرد کشور وارد زندگی مشترک شوند و فرزندآوری داشته باشند، نرخ باروری کشور می‌تواند دوباره افزایش پیدا کند.

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.