
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مهدی برومندی در نشست مشترک وزارت جهاد کشاورزی با سازمان بازرسی کشور که با حضور برخط روسای سازمانهای جهاد کشاورزی استانها با قدردانی از همکاری دستگاههای نظارتی گفت: سالانه ۲۶ میلیون تن انواع محصولات باغی در کشور تولید میشود.
وی با تاکید بر اینکه تامین امنیت غذایی، سلامت غذا و پایداری تولید از اهداف اصلی وزارت جهاد کشاورزی است، افزود: در دوره جنگ، مهمترین اولویت وزارتخانه تامین و در دسترس بودن کالا و غذا در داخل کشور بود و با تلاش تولیدکنندگان و برنامهریزیهای انجامشده، در تامین محصولات باغی مشکلی ایجاد نشد.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران بهجز چند میوه گرمسیری، در اغلب محصولات باغی تولید مازاد بر مصرف دارد و بخش عمدهای از این محصولات در سبد صادراتی کشور قرار گرفته است.
به گفته برومندی حدود ۵۰ درصد درآمد ارزی وزارت جهاد کشاورزی از حوزه باغبانی تامین میشود.
وی افزود: در دو سال اخیر و همزمان با توسعه روابط تجاری با کشورهای مختلف، درآمد ارزی بخش کشاورزی افزایش یافته و تراز تجاری این وزارتخانه در مقایسه با سالهای گذشته تغییر معناداری پیدا کرده است.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به مدیریت بازار در دوران جنگ اخیر گفت: در ابتدای جنگ، صادرات همه گروههای کالایی بهطور موقت ممنوع شد، اما با تاکید وزیر جهاد کشاورزی، تصمیمهای جدیدی با رویکرد حمایت از تولید و تنظیم بازار اتخاذ شد.
برومندی افزود: برخی کالاها همچنان با محدودیت صادراتی مواجه هستند، برخی محصولات با سقف صادراتی اجازه خروج پیدا کردهاند و صادرات برخی اقلام نیز بهصورت فوری آزاد شده است.
او گفت: صادرات فلفل دلمهای رنگی به دلیل مصرف محدود داخلی آزاد شد و درباره محصولاتی مانند پسته و کیوی، نهتنها محدودیتی اعمال نشد، بلکه رشد صادرات نیز ثبت شد.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به افزایش هزینههای تولید محصولات باغی افزود: وزارت جهاد کشاورزی در تلاش است هزینه تمامشده تولید را کاهش دهد، اما بخشی از رشد قیمت نهادهها و مواد اولیه خارج از اختیارات این وزارتخانه است و نیازمند همکاری سایر بخشها از جمله صنایع پتروشیمی و دستگاههای مرتبط خواهد بود.