به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، با وجود اینکه شرکت ملی خدمات انفورماتیک در اطلاعیه خود اعلام کرده که فقط سه بانک ملی، تجارت و صادرات در عملیاتهای مبتنی بر کارت دچار اختلال هستند، اطلاعات دریافتی حاکی از آن است که در برخی دیگر از بانکها نیز اختلالهای مشابه اما محدودتری مشاهده میشود.
اسماعیل آریانی - مدیر روابط عمومی شرکت خدمات انفورماتیک - دلیل اختلالهای ایجادشده در سه بانک ملی، تجارت و صادرات را حمله سایبری اعلام کرد اما درباره زمان دقیق برطرف شدن این مشکلات توضیحی نداده و تاکید دارد که این اختلالها به زودی برطرف خواهد شد.
در حال حاضر خدمات مبتنی بر کارت بانکهای ملی، صادرات و تجارت با اختلال مواجه است و از مشتریان این بانکها خواسته شده تا اطلاع بعدی از مراجعه به دستگاههای خودپرداز (ATM) و استفاده از برخی خدمات غیرحضوری مثل نرمافزاری بانکی خودداری کنند. بررسیها نشان میدهد اختلال در این سه بانک بزرگ موجب افزایش حجم تراکنشها و مراجعات به سایر بانکها شده و همین موضوع در برخی موارد فشار بیشتری را بر زیرساختهای بانکی وارد کردهاند.
طبق اطلاعات رسیده در بانکهایی نظیر ملت، رفاه، مهر ایران و کشاورزی نیز اختلالهایی در برخی خدمات وجود دارد اما پرداختهای اینترنتی در این بانکها انجام میشود و اختلالها عمدتاً در خدماتی نظیر انتقال وجه، کارت به کارت و برخی خدمات مشابه در سطح محدود گزارش شدهاند.
پیگیریها حاکی از آن است که اختلالهای ایجادشده در بانکهای مذکور به گستردگی اختلال سه بانک ملی، تجارت و صادرات نیست و به تدریج در حال برطرف شدن است. بر اساس اطلاعات دریافتی، افزایش ناگهانی حجم تراکنشها و جابهجایی بار عملیاتی میان بانکها از جمله عوامل موثر در بروز این اختلالهای مقطعی بودهاند.