
به گزارش تحریریه صنعت و معدن خبرگزاری صدا و سیما؛ در این نشست، اغلب تامین کنندگان کالا، تسهیل واردات بدون انتقال ارز را راهکار تسریع در تامین کالاهای اساسی برشمردند.
در ابتدای این نشست، حشمتاله عسگری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران با اشاره به مصوبه هیئت وزیران در مورد تفویض اختیارات به استانداران برای تامین کالاهای اساسی گفت: یکی از روشهای تنظیم بازار، امکان استفاده از ظرفیت فعالان اقتصادی استان تهران و تلفیق امکانات استان تهران و امکانات استانهای مرزی بود که با مصوبه دولت بهرهگیری از این ظرفیتها میسر شد.
وی با اشاره به اینکه تخصیص ارز و استفاده از سپرده ارزی اشخاص متناسب با این تفویض اختیار حائز اهمیت است، گفت:تعیین تکلیف واردات بدون انتقال ارز و بهرهگیری از ظرفیت شهرهای فرودگاهی از دیگر اقداماتی است که میتواند به تسریع دسترسی به کالاها کمک کند.
عسگری همچنین با اشاره به ظرفیت انبارش در گمرک غرب و شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: از منظر گمرکی، امکانات مناسبی برای پشتیبانی از تامین کالاهای اساسی وجود دارد. مهم است که بدانیم به چه نحوی تامین کالا انجام میشود؛ گمرگ آماده پیگیری رفع موانع در این حوزه است.
وی همچنین از ضرورت رفع دغدغه فعالان اقتصادی در ارتباط با قیمتگذاری دستوری سخن گفت.
اتاق تهران پیگیر تسهیل فرایندهای تامین کالاهای اساسی است
در ادامه این جلسه، محمود نجفیعرب، رئیس اتاق تهران با اشاره به اقدامات این اتاق در دوره جنگ ۱۲ روزه و جنگ رمضان برای حمایت از صاحبان کسبوکارها و حفظ جریان داده و کالا گفت: اتاق تهران با هدف حمایت از فعالان اقتصادی و صاحبان کالا، امکاناتی را برای دسترسی به اینترنت طی این دو جنگ فراهم کرد.
وی گفت: «برقراری ظرفیت استانهای مرزی برای استان تهران با هدف تامین نیازهای اساسی در شرایط اضطراری جاری» و «بهرهگیری از ظرفیت حضور استاندار تهران در هیئت دولت» از جمله موضوعاتی است که در اتاق پیگیر آن بودیم و با حسن نظر هیئت وزیران اجرایی شد. همچنین موضوعاتی نظیر واردات انتقال بدون ارز، حذف ثبتسفارشات، ایجاد ظرفیت مسیر ریلی به بندر آپرین و تسریع همکاریها میان گمرکات از جمله مطالبات فعالان اقتصادی و تامینکنندگان کالاهای اساسی است.
رئیس اتاق تهران با اشاره به ضرورت توجه به ظرفیت واردات کولبری و ته لنجی برای واردات مواد اولیه و سایر اقلام مورد نیاز کشور، خواستار برقراری امکان تهاتر بدون سقف برای صادرکنندگان جهت واردات کالاهای اساسی شد.
نجفیعرب با تاکید بر اینکه تامین کالاهای اساسی یکی از مهمترین چالشهای فعلی کشور است، افزود: برای پایداری تامین کالا لازم است، مطالبات بخشخصوصی در حوزههایی همچون تامین اجتماعی، مالیات و تسهیلات بانکی مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه مطالبات باقیمانده از سال ۱۴۰۳ با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است، افزود: اصلاحات ارزی، بخشی از تامینکنندگان کالا را متضرر کرده است.
رئیس اتاق تهران، سپس با تاکید بر ضرورت تعیین تکلیف واردات بدون انتقال ارز پیشنهاد کرد: کارگروهی برای بررسی شیوه اجرایی استفاده از واردات بدون انتقال ارز ایجاد شود و در این کارگروه موضوعات مرتبط با هر صنف و صنعت به تفکیک بررسی و تعرفه قیمتی آن تعیین شود.
نجفیعرب، با بیان اینکه همکاریهای بیننهادی در شرایط اضطرار بیش از پیش حائزاهمیت است و باید از همه ظرفیتها برای ارتقای تابآوری بنگاههای اقتصادی بهره برد، گفت: در مواقع بحرانی و اضطرار، دیگر راهحلها و سازوکارهای پیشین پاسخگو نیست و باید همهی فرایندها به سرعت مورد بازنگری قرار گیرد. راه برونرفت از تبعات این شرایط نیز اقدام فوری و همبستگی میان نهادهای دولتی و بخشخصوصی است.
بهگفته رئیس اتاق تهران، در حال حاضر تامین کالاهای اساسی در اولویت قرار دارد و برای تحقق این هدف بهرهگیری از تمامی ظرفیتها ضروری است.