
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مریم جلیلیمقدم،در همایشی به مناسبت روز جهانی قرنطینه و بهداشت گیاهی، قرنطینه گیاهی را «خط مقدم دفاع از امنیت غذایی» دانست و گفت این سازمان با اجرای برنامههای نوین پایش و قرنطینه، در تلاش است از ورود و گسترش آفات و بیماریهای قرنطینهای جلوگیری کند.
وی با اشاره به اهمیت گیاهان در زنجیره حیات انسان افزود: گیاهان بیش از ۸۰ درصد غذای بشر و ۹۸ درصد اکسیژن اتمسفر را تأمین میکنند و آفات و بیماریهای گیاهی سالانه تا ۴۰ درصد از محصولات کشاورزی جهان را نابود میکنند.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه این موضوع برای ایران، با توجه به چالشهای آبی و اقلیمی، اهمیت دوچندان دارد،گفت: هر هکتار محصول از دسترفته به معنای کاهش درآمد کشاورز، افزایش فشار بر منابع آبی برای کشت مجدد و تشدید وابستگی به واردات است.
جلیلیمقدم با اشاره به جایگاه سازمان حفظ نباتات بهعنوان نماینده رسمی جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون بینالمللی حفظ نباتات (IPPC)، گفت: ما موظفیم هم مرزهای کشور را در برابر ورود آفات و بیماریهای قرنطینهای مصون نگه داریم و هم با رعایت استانداردهای بینالمللی، صادرات، ترانزیت و واردات محصولات کشاورزی را تسهیل کنیم؛ این دو مأموریت مکمل یکدیگرند.
وی تنوع اقلیمی، موقعیت جغرافیایی ایران و حجم بالای تبادلات تجاری کشاورزی را از مهمترین دلایل توجه بیشتر به بخش قرنطینه دانست و افزود: تغییر اقلیم این معادله را پیچیدهتر کرده است؛ آفاتی که پیشتر در مناطق مشخصی محدود بودند، اکنون به عرضهای جغرافیایی بالاتر نفوذ میکنند.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت:گونههای مهاجم جدید با سرعتی بیشتر از توان واکنش سنتی گسترش مییابند و این یعنی باید رویکردهای پیشگیرانه و واکنش سریع را بهطور مداوم بهروزرسانی کنیم.
جلیلیمقدم رویکرد این سازمان را بر سه پایه پیشگیری، پایش و توانمندسازی عنوان کرد و افزود : در بخش پیشگیری، تقویت بازرسیهای مرزی، دیجیتالیسازی فرآیندهای صدور گواهی بهداشت گیاهی و بهروزرسانی فهرست آفات قرنطینهای بر اساس آخرین استانداردهای IPPC در دستور کار است.
وی گفت: در حوزه پایش، گسترش شبکههای هشدار اولیه در مناطق مستعد و تقویت همکاری با سازمانهای بینالمللی برای تبادل اطلاعات بههنگام دنبال میشود و در بخش توانمندسازی نیز برنامههای آموزشی مستمر و تقویت پستها و مراکز قرنطینهای داخلی و نقاط صفر مرزی در اولویت قرار دارد.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور همچنین بر ضرورت همکاری بینبخشی تأکید کرد و افزود: مقابله همهجانبه با تهدیدات بهداشت گیاهی نیازمند تعامل با گمرک، سازمانهای همکار، دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی و بخش خصوصی است.
جلیلیمقدم افزود: در سالهای اخیر گامهای جدی در این مسیر برداشتهایم و تقویت این همکاریها در دستور کار جدی سازمان قرار دارد.