
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شینا انصاری رئیس سازمان حفاظت محیطزیست در نشست خبری فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت با اصحاب رسانه، با تشریح اقدامات این سازمان در جریان جنگ ۴۰ روزه، از تداوم شبانهروزی پایشهای محیطزیستی، پیگیری حقوقی بینالمللی جنایات زیستمحیطی و تهیه گزارش جامع خسارات وارده به عرصههای طبیعی، زیرساختهای انرژی و مناطق تحت مدیریت محیطزیست خبر داد.
وی با قدردانی از تلاشهای رسانهای و اطلاعرسانی دولت، گفت: در کنار جنایاتی که رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه مردم بیگناه، کودکان، زیرساختها، مراکز علمی و میراث تاریخی کشور مرتکب شدند، شاهد بروز جنایات گسترده محیطزیستی نیز بودیم.
خانم انصاری با اشاره به حملات انجامشده علیه مخازن سوخت، تأسیسات صنعتی و پتروشیمی و همچنین تهدیدات زیستمحیطی در منطقه خلیج فارس افزود: انفجار مخازن سوخت در تهران و برخی استانها، پیامدهای جدی زیستمحیطی به همراه داشت و موجب انتشار حجم قابل توجهی از آلایندهها و گازهای گلخانهای شد.
رئیس سازمان حفاظت محیطزیست با بیان اینکه این سازمان از ماهها قبل نسبت به تبعات محیطزیستی تنشهای نظامی هشدار داده بود، گفت: در بهمنماه و همزمان با افزایش تحرکات نظامی در منطقه، مکاتباتی با وزرای محیطزیست کشورهای حوزه خلیج فارس انجام شد و نسبت به پیامدهای زیستمحیطی جنگ در منطقه حساس خلیج فارس و دریای عمان هشدار دادیم.
وی ادامه داد: در طول جنگ نیز مکاتبات متعددی با دبیرکل سازمان ملل، برنامه محیطزیست سازمان ملل متحد، یونسکو و ۱۱ نهاد بینالمللی مرتبط انجام شد و حملات به تأسیسات صلحآمیز هستهای، مخازن سوخت و زیرساختهای انرژی بهصورت رسمی پیگیری شد.
انصاری با اشاره به خسارات وارده به برخی ساختمانها، تجهیزات و مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیطزیست تصریح کرد: محیطبانان و کارشناسان محیطزیست در سراسر کشور حتی در اوج حملات نیز خدماترسانی و پایشهای محیطزیستی را متوقف نکردند و همزمان مدیریت بحران و کاهش مخاطرات زیستمحیطی را در دستور کار داشتند.
رئیس سازمان حفاظت محیطزیست از آغاز روند مستندسازی حقوقی بینالمللی خسارات محیطزیستی جنگ خبر داد و گفت: با همکاری معاونت حقوقی ریاستجمهوری و وزارت دادگستری، مستندسازی دقیق خسارات وارده به محیطزیست طبیعی و انسانی در اولویت قرار گرفته است.
وی افزود: پایشها نشاندهنده افزایش مقطعی برخی آلایندهها و آلودگیهای موضعی خاک و هوا در محدوده انفجارها بود، اما شرایط جوی، وزش باد و بارندگی به کاهش غلظت آلایندهها کمک کرد.
رئیس سازمان حفاظت محیطزیست همچنین درباره برخی اخبار منتشرشده پیرامون آلودگی نفتی در خلیج فارس گفت: بررسیهای تخصصی سازمان نشان داده منشأ آلودگی مشاهدهشده، نشت آب توازن آلوده یک نفتکش غیرایرانی بوده و تاکنون هیچگونه نشت نفت از خطوط لوله، سکوها یا تأسیسات نفتی ایران گزارش نشده است.
انصاری تأکید کرد: سازمان حفاظت محیطزیست بهعنوان نهادی تخصصی و مستقل، وظیفه دارد گزارشهای فنی و کارشناسی را شفاف و دقیق به مردم ارائه کند؛ همانگونه که پیشتر نیز گزارشهای مستقل پایش آلودگی هوا و کیفیت سوخت منتشر شده بود.