معاون گردشگری : فروردین‌حدود ۱۷۸ هزار گردشگر وارد کشور شدند! / ۸۰ درصد گردشگران فروردین با هدف زیارت و حدود ۱۵ درصد با هدف درمان به ایران آمدند + فیلم

رکنا سه شنبه 22 اردیبهشت 1405 - 12:03
معاون گردشگری کشور با اعلام ورود ۱۷۸ هزار گردشگر خارجی در فروردین‌ماه، گفت حدود ۸۰ درصد این سفرها با هدف زیارت و ۱۵ درصد با هدف درمان انجام شده است؛ آماری که در میانه رکود گردشگری پس از جنگ، روایت رسمی تازه‌ای از وضعیت سفر به ایران ارائه می‌دهد.
معاون گردشگری : فروردین‌حدود ۱۷۸ هزار گردشگر وارد کشور شدند! /  ۸۰ درصد گردشگران فروردین با هدف زیارت و حدود ۱۵ درصد با هدف درمان به ایران آمدند + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با فروکش‌کردن تبعات جنگ، صنعت گردشگری کشور همچنان با پیامدهای اقتصادی و ساختاری آن دست‌به‌گریبان است. حوزه‌ای که پیش از بحران، یکی از مسیرهای تنفسی اقتصاد و راهی برای کاهش اثر تحریم‌ها محسوب می‌شد، پس از جنگ با افت گردشگری خارجی و رکود گردشگری داخلی مواجه شده است. در این میان، وضعیت بوم‌گردی‌ها، گردشگری سلامت و زیارت به‌عنوان بخش‌های مقاوم‌تر این صنعت، به یکی از محورهای اصلی بحث‌ها تبدیل شده است.

خبرنگار اجتماعی رکنا در نشست خبری با معاون گردشگری کشور اینگونه سوال کرد :با توجه به شرایط پس از جنگ، گردشگری کشور با افت محسوسی مواجه شده است. پیش از آغاز جنگ، گردشگری یکی از مسیرهای مؤثر برای کاهش فشارهای ناشی از تحریم‌ها و ایجاد گردش اقتصادی در کشور به شمار می‌رفت، اما پس از آن، هم گردشگری خارجی روندی منفی پیدا کرد و هم گردشگری داخلی به دلیل وضعیت نابسامان اقتصادی عملاً دچار رکود شد. در این چارچوب، ضمن ارائه توضیح درباره آمار گردشگری سلامت و زیارتی در سال گذشته، وضعیت بوم‌گردی‌ها چگونه بوده است و چه حمایت‌های مشخصی برای حفظ و تقویت این بخش انجام شده است؟

پاسخ انوشیروان محسنی بندپی، معاون گردشگری کشور  اینگونه بود:  بوم‌گردی‌ها یکی از محورهای راهبردی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در توانمندسازی جوامع محلی محسوب می‌شوند. بر همین اساس، برای نخستین‌بار حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه برای بوم‌گردی‌ها و صنایع‌دستی پیش‌بینی و اختصاص داده شده است. تاکنون نزدیک به ۳۰ هزار پروژه برای دریافت این تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده‌اند که شامل استانداردسازی بوم‌گردی‌های فعال و احداث واحدهای جدید است.

او با اشاره به تجربه دوره جنگ تأکید کرد که بوم‌گردی‌ها نقش مؤثری در مدیریت شرایط بحرانی، اسکان مسافران و حتی شکل‌گیری مهاجرت معکوس در برخی مناطق روستایی داشته‌اند. به گفته معاون گردشگری کشور، سیاست دولت همچنان بر تقویت این بخش متمرکز است و منابع حمایتی آن در سال جاری نیز تداوم خواهد داشت.

محسنی بندپی با رد ادعای تعطیلی گسترده بوم‌گردی‌ها گفت: «برخی واحدها ممکن است تمدید پروانه فعالیت انجام نداده باشند یا فعالیت آن‌ها به‌صورت مقطعی کاهش یافته باشد، اما آمار قابل توجهی از تعطیلی کامل وجود ندارد و حتی در برخی مناطق با افزایش متقاضیان احداث بوم‌گردی مواجه هستیم.»

وی افزود: در حوزه حمایت‌های بیمه‌ای نیز برای نخستین‌بار سهم کارفرما در پرداخت حق بیمه تأمین اجتماعی شاغلان بوم‌گردی‌ها تقبل شده و صدور مجوز احداث بوم‌گردی تا شعاع ۵۰۰ متر خارج از بافت روستایی در دستور کار قرار گرفته است.

معاون گردشگری کشور با اشاره به افت شدید سفرها در دوره جنگ تصریح کرد: «اگرچه بخش زیادی از تأسیسات گردشگری با رکود مواجه شدند، اما گردشگری زیارتی و سلامت حتی در شرایط بحرانی نیز فعال باقی ماند.» به گفته او، در فروردین‌ماه سال جاری حدود ۱۷۸ هزار گردشگر وارد کشور شدند که نزدیک به ۸۰ درصد آن‌ها با هدف زیارت و حدود ۱۵ درصد با هدف درمان سفر کرده‌اند.

محسنی بندپی همچنین از نهایی‌شدن آیین‌نامه شورای راهبری گردشگری سلامت خبر داد و گفت: این آیین‌نامه با مشارکت وزارتخانه‌ها و نهادهای تخصصی، در کمیسیون فرهنگی دولت به جمع‌بندی رسیده و در آستانه ابلاغ است؛ اقدامی که می‌تواند تحولی جدی در گردشگری سلامت کشور ایجاد کند.

او راه‌اندازی سامانه ملی گردشگری سلامت را یکی از اقدامات کلیدی این حوزه دانست؛ سامانه‌ای که امکان رصد کامل خدمات درمانی، اقامت، ترانسفر، مراکز درمانی، کیفیت و هزینه خدمات را فراهم می‌کند و پیگیری حقوق گردشگران سلامت را ممکن می‌سازد.

 

منبع خبر "رکنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.