به گزارش خبرنگار اقتصادی رکنا، در حالی که تا پیش از این بسیاری از بانک ها هزینه خدمات پیامکی را به صورت دوره ای و ثابت، مانند شش ماهه یا یک ساله، از مشتریان دریافت می کردند، برخی بانک ها از جمله بانک صادرات ایران و بانک پاسارگاد در ماه های اخیر شیوه محاسبه این هزینه را به صورت اعتباری و بر مبنای تعداد پیامک های ارسالی تغییر داده اند؛ موضوعی که با انتقاد برخی مشتریان همراه شده است.
بر اساس این روش، هرچه تعداد پیامک های ارسالی بیشتر باشد، هزینه بیشتری نیز از حساب مشتریان کسر می شود. این در حالی است که به گفته بسیاری از کاربران، بخش قابل توجهی از پیامک های ارسالی نه تراکنش های ضروری، بلکه پیام های اطلاع رسانی، هشدار سررسید اقساط و یا حتی پیام های تکراری و بعضا ناشی از خطاهای سیستمی است.
یکی از مخاطبان رکنا در گفتگو با خبرنگار رکنا با اشاره به عملکرد بانک صادرات ایران اظهار کرد: «این بانک برای هر قسط ماهانه، حدود ۶ پیامک ارسال می کند که ۳ پیامک صرفا مربوط به یادآوری زمان سررسید قسط است و ۳ پیامک دیگر نیز به برداشت اقساط یا خطاهای بخش فناوری بانک مربوط می شود.»
وی افزود: «بیش از یک سال است که هزینه پیامک ها به صورت اعتباری محاسبه می شود اما بخش زیادی از پیامک هایی که برای مشتری ارسال می شود غیرضروری است یا به دلیل مشکلات سامانه بانک تکرار می شود و در نهایت هزینه آن از جیب مشتری پرداخت می شود.»
برخی مشتریان معتقدند در شرایطی که خدمات بانکی به سمت دیجیتالی شدن حرکت می کند، انتظار می رود بانک ها به جای افزایش هزینه های جانبی، امکان مدیریت نوع پیامک های دریافتی را برای کاربران فراهم کنند تا مشتری بتواند پیام های غیرضروری را غیرفعال کند.
کارشناسان نیز بر این باورند که شفاف سازی درباره نحوه محاسبه هزینه پیامک ها و همچنین تفکیک پیامک های ضروری از تبلیغاتی و اطلاع رسانی های تکراری، می تواند از نارضایتی مشتریان جلوگیری کند.
با وجود افزایش انتقادها نسبت به این روند، تاکنون توضیح رسمی مشخصی از سوی بانک صادرات ایران و بانک پاسارگاد درباره جزئیات نحوه محاسبه هزینه پیامکهای اعتباری و دلیل ارسال پیام های متعدد منتشر نشده است.