بیانیه وزارت‌امورخارجه درباره نقض آتش‌بس توسط آمریکا

تابناک جمعه 18 اردیبهشت 1405 - 15:31
وزارت امور خارجه امروز در پی نقض آتش‌بس توسط آمریکا در بیانیه‌ای ضمن تأکید بر عزم نیروهای مسلح مقتدر ایران برای دفاع از تمامیت سرزمینی، استقلال و حاکمیت ملی ایران در برابر هرگونه تعرض و شرارت،نسبت به پیامدهای خطرناک بی‌تفاوتی و مماشات سازمان ملل نسبت به یاغی‌گری و قانون‌شکنی هیأت حاکمه آمریکا هشدار داد‌.

بیانیه وزارت‌امورخارجه درباره نقض آتش‌بس توسط آمریکا

گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (جمعه) ۱۸ اردیبهشت‌ماه درباره نقض آتش‌بس توسط آمریکا بیانیه‌ای صادر کرد. 

به گزارش تابناک؛ در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اقدام تجاوزکارانه ارتش تروریستی آمریکا علیه ۲ فروند نفتکش متعلق به جمهوری اسلامی ایران در حوالی بندر جاسک و تنگه هرمز و تعرضات صورت‌گرفته علیه چند نقطه در مناطق ساحلی مشرف به تنگه هرمز، که در ساعات پایانی پنج‌شنبه شب ۱۷ اردیبهشت و ساعات اولیه بامداد جمعه ۱۸ اردیبهشت صورت گرفت، را به شدت محکوم می‌کند.

این وزارت خارجه می‌افزابد: این حملات با پاسخ مقتدرانه و «سیلی سنگین» نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مواجه شد و متجاوزان در رسیدن به اهداف نامشروعشان ناکام ماندند.

در بیانیه فوق عنوان شده است: این اقدامات تجاوزکارانه و تحریک‌آمیز، نه تنها نقض آشکار تفاهم آتش‌بس مورخ ۱۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۵ است، بلکه نقض فاحش بند ۴ ماده ۲ منشور و مصداق عمل تجاوزکارانه طبق قطعنامه تعريف تجاوز (قطعنامه شماره ۳۳۱۴) مجمع عمومی سازمان ملل محسوب می‌شود. 

ایران و آمریکا بامداد چهارشنبه ۱۹ فروردین‌ماه درباره آتش‌بس توافق کردند.

در این بیانیه آمده است: تداوم اقدامات تجاوزکارانه همراه با رفتارهای متناقض، لفاظی‌های سخیف و فرافکنی‌های رسواکننده از سوی مقام‌های ارشد آمریکایی، گویای تشدید استیصال و سردرگمی هیأت حاکمه آمریکا و ناتوانی مفرط آنها در «شناخت مسئله» و «یافتن راه‌حل» معقول برای خروج از باتلاق خودساخته است.

در بیانیه مذکور عنوان شده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر عزم نیروهای مسلح مقتدر ایران برای دفاع از تمامیت سرزمینی، استقلال و حاکمیت ملی ایران در برابر هرگونه تعرض و شرارت، توجه شورای امنیت سازمان ملل متحد و شخص دبیر کل را به مسئولیت‌هایشان در رابطه با صیانت از صلح و امنیت بین‌المللی ذیل منشور ملل متحد جلب کرده و نسبت به پیامدهای خطرناک بی‌تفاوتی و مماشات سازمان ملل متحد نسبت به یاغی‌گری و قانون‌شکنی هیات حاکمه آمریکا هشدار می‌دهد.

در این بیانیه آمده است: اکنون بیش از هر زمانی این واقعیت آشکار شده است که پیوند دادن امنیت و ثبات منطقه به حضور مداخله‌جویانه آمریکا و دیگر بازیگران بیگانه، اشتباه است؛ حضور نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس و دریای عمان نه‌تنها کمکی به ثبات و امنیت منطقه نکرده، بلکه خود عامل و مسبب ناامنی با پیامدهای گسترده منطقه‌ای و جهانی شده است. 

این بیانیه می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر پایبندی به سیاست حسن همسایگی و احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی همه کشورهای منطقه، بار دیگر دولت‌های منطقه را دعوت می‌کند با نگاهی مسئولانه و متکی بر تجارب اخیر، برای ایجاد ساز و کار امنیتی درون‌زا، مبتنی بر اعتماد جمعی و عاری از دخالت‌های مخرب بازیگران خارج از منطقه تلاش کنند.

بیانیه وزارت‌امورخارجه درباره نقض آتش‌بس توسط آمریکا

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.