سد امیرکبیر (سد کرج) به عنوان نخستین سد چندمنظوره ایران در سال 1340 به بهرهبرداری رسید. از نظر میزان کمآبی، برای سد کرج که یکی از 5 سد اصلی تأمین آب شرب استان تهران است، در پاییز و زمستان 1404 شرایطی پیش آمده بود که در طول 63 سال عمر بهرهبرداری از این سد، بیسابقه بود؛ اما در اسفند و فروردین و اردیبهشت، بارشهای جدید و روانآبهای ناشی از این بارشها، سد بزرگ کرج را از وضعیت بحرانی خارج کرد.
این سد با سطح حوزه آبریزی به مساحت 764 کیلومترمربع و با متوسط جریان آب سالانه به میزان 472 میلیون مترمکعب در استان تهران و در فاصله 63کیلومتری شمالغربی تهران و در کیلومتر 23 جاده کرج ـ چالوس، در شمال شهرستان کرج قرار دارد.
طبق بررسی های تسنیم، با ورودی آب از رودخانههای بالادست و برداشت آب برای مصارف زیستمحیطی، شرب و کشاورزی، از مجموع حجم 205 میلیون مترمکعبی مخزن این سد، 83 میلیون مترمکعب آب پشت این سد ذخیره شده است.
به عبارتی در زمان حاضر حدود 46 درصد ظرفیت سد کرج پُر و حدود 54 درصد ظرفیت مخزن این سد خالی است.
وجود 83 میلیون مترمکعب آب در پشت سد کرج در زمان حاضر، درحالی است که در زمان مشابه سال قبل، مخزن سد کرج 64.8 میلیون مترمکعب آب و پرشدگی 32 درصدی داشت.
مقایسه میزان ذخایر فعلی سد کرج با ذخایر این سد در زمان مشابه سال قبل، از رشد 28 درصدی حکایت دارد.
در ابتدای پاییز سال گذشته، با رسیدن حجم ذخایر آبی سد کرج به 28 میلیون مترمکعب، نیروگاه این سد دیگر امکان تولید برق نداشته و از مدار خارج شد. در ابتدای زمستان گذشته نیز با رسیدن سطح ذخایر سد کرج به رقم بیسابقه 6 میلیون مترمکعبی، برداشت آب از حجم ذخایر سد کرج متوقف شد و تا حدود دوماه، خروجی آب از سد کرج با میزان ورودی اندک آب به مخزن این سد برابری میکرد.
میزان ذخایر سد کرج در بلندمدت 10 ساله بهصورت میانگین در زمان مشابه 131.8 میلیون مترمکعب بوده؛ مقایسه این رقم با میزان ذخایر فعلی سد کرج، حاکی از کاهش 37 درصدی ذخایر سد کرج است.
کاهش ذخایر فعلی سد کرج نسبت به آمار متوسط 10 ساله اخیر نشان میدهد که برای تابستان سال جاری، از هم اکنون باید مدیریت مصرف آب در دستور کار تهرانیها و البرزیها قرار بگیرد.