
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، غلامحسین زارعی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: با توجه به همراهی شیوخ امارات متحده عربی با محور شیطانی آمریکایی-صهیونیستی در تجاوز به خاک جمهوری اسلامی ایران و تداوم رفتارهای مغایر با حسن همجواری و بعضا خصمانه این کشور در برخورد با تجار، بازرگانان و ایرانیان مقیم به نظر میرسد که روابط دو کشور به ویژه در مبادلات و مروادات تجاری، بازرگانی و سایر حوزههای اقتصادی به سردی گراییده و حتی با توقف کامل همراه گردد.
زارعی نماینده ناظر مجلس در کارگروه مبادلات مرزی با اشاره به اینکه در صورت توقف صادرات مجدد به ایران و اختلال در واردات از مبدا ایران و در نتیجه کاهش درآمدهای لجستیکی و بندری این کشور افزود: در حوزه مالی و بانکی نیز کلیه تراکنشهای بانکی و صرافیها به شدت نزولی شده، بانکها تحت فشار و سرمایهگذاران ایرانی احتمالاً سرمایههای خود را خارج خواهند کرد.
نماینده دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: با شتاب روند خروج سرمایه از بانکها و حذف گردشگران ایرانی، افت سرمایهگذاری در املاک و رکود در این بخشها و علاوه بر آن اختلال در مسیرهای تجاری و افزایش هزینههای لجستیکی- امنیتی، به دنبال آن در حوزه اقتصاد کلان با کاهش محسوس درآمدهای دولتی، افزایش بیکاری مواجه بوده و در نتیجه شرایط حاکم بر امارات جای خود را به بیثباتی اقتصادی و روانی غیر قابل بازگشت خواهد داد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: در مجموع با توجه به آسیب پذیری شدید پایههای اصلی مدل اقتصادی امارات یعنی تجارت، خدمات مالی و سرمایهگذاری، هرگونه سناریوی کاهش یا توقف کامل مبادلات فعلی با ایران، بسته به دامنه و حدود این روند، منجر به رکود اقتصادی عمیق، افزایش بیکاری و بحران نقدینگی در این کشور می شود.