علت صدای پدافند در تهران و چند شهر دیگر ایران چه بود؟

تابناک جمعه 04 اردیبهشت 1405 - 11:41
اطلاعات دریافتی خبرنگار فارس حاکی از آن است که صدای اخیر سامانه‌های پدافندی در تهران و چند شهر دیگر ایران، در واکنش به حضور ریزپرنده‌ها و پهپادهای کوچک از جمله نوع «اوربیتر» در چند نقطه از کشور بوده است.

به گزارش تابناک به نقل از فارس، اطلاعات حاکی از آن است که صدای اخیر سامانه‌های پدافندی در تهران و چند شهر دیگر ایران، در واکنش به حضور ریزپرنده‌ها و پهپادهای کوچک از جمله نوع «اوربیتر» در چند نقطه از کشور بوده است.

در همین راستا عبدالرضا صدیق، کارشناس مسائل نظامی، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، ۴ عامل دیگر را نیز در فعال‌شدن سامانه‌های پدافندی در روزهای آتش‌بس مؤثر دانست و تشریح کرد:

اول: در شرایط توقف آتش، اپراتورهای سامانه‌های پدافندی دست‌به‌ماشه و در آماده‌باش کامل هستند و به هر نور یا نشانه‌ای باید واکنش نشان دهند.

دوم: مشابه دورهٔ جنگ، استفاده از جنگنده‌های میگ ۲۹ به‌عنوان بخشی از رینگ پدافندی پایتخت در هدف‌گیری پهپادها متداول است؛ بنابراین صدای جنگنده‌های خودی مربوط به نظارت هوایی بوده است.

سوم: دورهٔ آتش‌بس زمان مناسبی برای اورهال سامانه‌های ضدهوایی، نصب رادارهای جدید و تعمیر برخی سامانه‌ها یا توپ‌های ضدهوایی است و تست این تجهیزات اجتناب‌ناپذیر است.

چهارم: در دورهٔ آتش‌بس، مدل جدید استقرار و ارتباط سامانه‌های پدافندی ایران، یعنی تغییر سیستم «عنکبوتی» به «موزائیکی»، تمرین و تثبیت می‌شود. سیستم عنکبوتی به‌صورت مرکزمحور و شبکه‌ای است و سیستم موزائیکی محلی و منفصل است.

 

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.