«کلانتری یازده» از نیاز به بازتاب واقعیت تا خلق سرمایه اجتماعی

صدا و سیما سه شنبه 01 اردیبهشت 1405 - 16:51
سریال «کلانتری یازده» با تمرکز بر یکی از مهم‌ترین نهاد‌های امنیتی شهری، یعنی کلانتری، و نمایش پرونده‌های واقعی مردم، مسیری پر فراز و نشیب را برای ارائه تصویری متفاوت و واقع‌گرایانه از عملکرد نیروی انتظامی و درگیری‌های روزمره شهروندان پیموده است.

«کلانتری یازده» از نیاز به بازتاب واقعیت تا خلق سرمایه اجتماعی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، هاشم مسعودی، تهیه‌کننده سریال «کلانتری یازده» شبکه دو سیما در گفت‌و‌گو با خبرنگار روابط عمومی سیما، درباره ایده اصلی تولید سریال گفت: ایده سریال از آنجا نشات گرفت که کلانتری، اولین سنگر امنیت شهری است. در ساخت آثار نمایشی، انتخاب سوژه‌ای که بتواند هم بازتاب‌دهنده واقعیت‌های جامعه باشد و هم جذابیت دراماتیک لازم را دارا باشد، امری حیاتی است. 

با وجود تمام اختلافاتی که ممکن است شهروندان با نیروی انتظامی داشته باشند، در نهایت اولین جایی که هنگام بروز مشکل، از اختلافات شهری و خانوادگی گرفته تا مسائل مالی به آن مراجعه می‌کنند، همین کلانتری و تماس با شماره ۱۱۰ است. این موضوع که افراد مختلف با سلایق و جرایم گوناگون به یک مکان واحد مراجعه می‌کنند، هم از نظر دراماتیک و هم از نظر محتوایی جذاب بود.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر، مظلومیت نیروی انتظامی در اتفاقات اخیر و عدم شناخت کافی این نیرو از نحوه ارائه ظرفیت‌ها و کارایی خود به مخاطب بود. سال‌ها تصور بر این بود که فیلم پلیسی یعنی فقط بگیروببند و تعقیب‌وگریز؛ درحالی‌که سرمایه اجتماعی زمانی تقویت می‌شود که مردم با کاراکتر‌ها و اتفاقات داستان هم ذات‌پنداری کنند.

این مجموعه عوامل، ما را به سمت پرداختن به «کلانتری یازده» و داستان‌هایش سوق داد.

مسعودی با بیان اینکه داستان‌های سریال «کلانتری یازده» کاملاً بر اساس واقعیت هستند، گفت: ما بیش از ۱۵۰ بار از کلانتری‌ها و فضا‌های مرتبط بازدید کردیم و از میان بیش از ۱۲۰۰ قصه واقعی که جمع‌آوری شد، بهترین‌ها را برای ساخت سریال انتخاب کردیم.

وی ادامه داد: حتی برخی از مخاطبان با دیدن داستان‌ها، احساس کرده‌اند که قصه از زندگی خودشان برداشت شده است.

البته، برای شکل‌گیری دراماتیک و پرداخت تلویزیونی، این داستان‌ها در یک بازه زمانی ۴۰ روزه شکل گرفتند تا به مسائل مختلفی، چون پرونده‌های بخشدار، معدن، سد و مسائل اداری و امنیتی پرداخته شود.

وی درباره عنوان سریال نیز گفت: در ابتدا قرار بود نام سریال «عزیزآباد» باشد که نام آن از یک شهرستان واقعی در منطقه کرمان گرفته شده بود، اما بعد‌ها به «کلانتری یازده» تغییر کرد و نام شهرستانی که سریال در آنجا می‌گذرد را نیز «چهل رود» گذاشتیم که کاملاً خیالی است.

مسعودی همچنین درباره همکاری با نیروی انتظامی‌برای ساخت این سریال عنوان کرد: همکاری با نیروی انتظامی در طول ساخت سریال بسیار خوب بود.

اجرای صحنه‌های نظامی و مربوط به کلانتری، قطعاً نیازمند همکاری آنهاست. فیلمنامه نیز بارها، تا ۱۰-۱۱ بار بازنویسی شد تا بتوانیم بهترین تصویر را ارائه دهیم. نظارت کارشناسانه ناظران نیروی انتظامی‌بر تمام پلان‌ها نیز جزئی جدایی‌ناپذیر از فرایند بود.

تهیه‌کننده «کلانتری یازده» همچنین با اشاره به بازخورد‌ها نسبت به این سریال بیان کرد: مردم خودشان بهترین قضاوت‌کننده هستند، اما مشاهدات میدانی و دریافت پیامک‌های متعدد، نشان‌دهنده ارتباط خوب مخاطبان با سریال است. این حجم از بازخورد، حاکی از تلاش موفقیت‌آمیز ما در نزدیک‌شدن به دغدغه‌های مردم و تقویت سرمایه اجتماعی نیروی انتظامی است.

مسعودی در پایان درباره ساخت فصل دوم این سریال نیز عنوان کرد: پژوهش برای فصل دوم سریال «کلانتری یازده» در حال انجام است و نگارش فیلمنامه نیز آغاز شده. هرچند هنوز تا مرحله ساخت فاصله داریم، اما امیدواریم بتوانیم با ارائه فصل دوم، این مسیر را ادامه دهیم.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.