
به گزارش خبرگزاری صداوسیما راضیه عالیشوندی معاون امور بینالملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در حاشیه رزمایش امدادگران هلال احمر که با حضور نمایندگان فدراسیون جهانی صلیب سرخ برگزار شد با اشاره به فعالیتهای امدادی و حمایتهای روانی- اجتماعی این نهاد در داخل کشور گفت: اقدامات متعددی برای پیگیریهای بینالمللی در حوزه حقوق بشر و حمایت از غیرنظامیان انجام شده است.
عالیشوندی با محکومیت نقض حقوق بشر، افزود: رژیم صهیونیستی و آمریکا این حقوق را نقض کرده و به زیرساختهای حیاتی کشور از جمله زیرساختهای انرژی، تأسیسات برق، فرودگاهها، مراکز درمانی، دانشگاهها، مدارس و مراکز پژوهشی حمله کردهاند.
وی ادامه داد: جمعیت هلال احمر روزانه این موارد را مستندسازی و به مراجع بینالمللی مانند دیوان کیفری بینالمللی، کمیته بینالمللی صلیب سرخ، فدراسیون بینالمللی صلیب سرخ، سازمان ملل متحد، شورای حقوق بشر، یونیسف، اوچا و سایر آژانسهای ذیربط ارسال میکند.
معاون امور بینالملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر گفت: در کنار پیگیریهای حقوق بشری، جمعیت هلال احمر در حوزه جذب و هدایت کمکهای بینالمللی فعالیت میکند؛ هرچند این نهاد هیچ درخواستی از دولتها یا سازمانهای بینالمللی نداشته است.
عالیشوندی ادامه داد: کمکهایی از سوی ۱۷ کشور ازجمله کشورهای عراق، روسیه، آذربایجان، ترکمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ترکیه، هند، چین، و همچنین از سوی نهادهایی نظیر پزشکان بدون مرز و برنامه جهانی غذا دریافت شده است.
وی با بیان اینکه اغلب کمکها شامل اقلام امدادی و دارویی بوده است، تصریح کرد: با تدابیر دولت و وزارت بهداشت، در زمان بحران، کمبود دارویی وجود نداشت و ذخایر استراتژیک کشور حفظ شد.
معاون امور بینالملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال احمر افزود: داروخانههای جمعیت هلال احمر بهصورت ۲۴ ساعته فعال بوده و در تأمین داروهای مورد نیاز مشکلی وجود نداشته است.
عالیشوندی بر اهمیت همکاریهای بینالمللی و حمایتهای مردمی در روزهای سخت کنونی تأکید و از زحمات همه کسانی که در کنار مردم ایران بودند، قدردانی کرد.