
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،مجری طرح توسعه سامانههای نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که در سال ۱۴۰۴ حدود ۱۹ هزار هکتار از اراضی با اعتبارات دولتی، ۲۰ هزار هکتار با سرمایهگذاری بهرهبرداران و یک هزار هکتار با روش آبیاری زیرسطحی تجهیز شده است.
فریبرز عباسی با اشاره به عملکرد مالی این طرح گفت: از دو هزار میلیارد تومان اعتبار مصوب در بودجه ۱۴۰۴، تا ابتدای اسفند بیش از ۲۰ درصد معادل ۳۰۰ میلیارد تومان و در اواخر اسفند نیز حدود ۶۰ درصد دیگر معادل ۱۳۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شد که تمامی این اعتبارات به صورت اسناد خزانه اسلامی بوده است.
او افزود که اعتبارات ۱۳۰۰ میلیارد تومانی میان استانها توزیع شده، اما «به دلیل شرایط خاص موجود، هنوز به عملکرد تبدیل نشده و نیازمند زمان بیشتری است.
مجری طرح توسعه سامانههای نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزیدرباره اجرای روش آبیاری زیرسطحی نیز گفت:طرحهای پایلوت آبیاری زیرسطحی تاکنون در هفت تا هشت استان و عمدتاً در استانهای کرمان، خراسان رضوی و قزوین اجرا شده است .
عباسی با اشاره به هزینه بالای اجرای این روش گفت:با توجه به بالا بودن هزینهها، حدود ۵۰ درصد از اجرای این روش باید با مشارکت مردم انجام شود.
وی استقبال پایین بهرهبرداران از آبیاری زیرسطحی را یکی از چالشها دانست و تأکید کرد:اگر مشارکت مردم شکل بگیرد، برای توسعه این روش مشکلی نخواهیم داشت.