
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،وزارت جهاد کشاورزی با صدور بخشنامهای از سازمانهای جهاد کشاورزی استانها خواست تا با بهرهگیری از ظرفیتهای فنی، اجرایی و تحقیقاتی، برنامههای مدیریت داشت را با توجه ویژه به شرایط اقلیمی جدید تنظیم کنند.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در این باره گفت: با توجه به وقوع بارشهای مطلوب از هفته آخر اسفند و تداوم آن در بهار ۱۴۰۵، مدیریت تغذیه گیاهی با تاکید بر مصرف متعادل کودهای شیمیایی و کودهای سرک ازته همراه با کودهای پتاسه، بر اساس دستورالعملهای موسسه خاک و آب و موسسه تحقیقات دیم کشور، امری ضروری است.
مجید آنجفی همچنین بر اهمیت استمرار فعالیت شبکههای مراقبت در مزارع محصولات پاییزه، به ویژه گندم، و مدیریت پیشگیرانه بیماریهای برگی از جمله زنگ زرد برای حفظ کیفیت محصول تاکید کرد و افزود: در همین راستا، مدیریت بیماری بلایت فوزایومی سنبله گندم در استانهای گلستان، مازندران و اردبیل نیز در دستور کار قرار گرفته است.
علاوه بر این، آمادگی برای مبارزه با آفت کلیدی سن غلات از طریق تامین سموم مورد نیاز و افزایش آگاهیبخشی به کشاورزان و پایش مزارع، از دیگر محورهای اصلی این توصیهها است. وزارت جهاد کشاورزی همچنین بر نظارت دقیق بر خدمات فروشگاههای سموم، کلینیکهای گیاهپزشکی و کارگزاریهای مجاز کودهای شیمیایی و استفاده حداکثری از ظرفیت رسانهها برای ارائه توصیههای فنی به بهرهبرداران تاکید کرده است.