به گزارش مشرق، مذاکرات تیمهای ایرانی و آمریکایی دقایقی پیش به اتمام رسید و با وجود حدود ۲۱ ساعت مذاکره و تلاش دیپلماتیک؛ زیاده خواهی های آمریکایی ها مانع رسیدن به یک توافق و چارچوب مشترک شد.
هیئت ایرانی در این مذاکره ممتد و پرفشار، ابتکارهای مختلفی ارائه کرد، اما آمریکایی ها مانع پیشرفت مذاکرات شدند.
خبرها حکایت از آن دارد که مساله های مختلفی از جمله موضوع تنگه هرمز و حقوق هسته ای از موارد اختلافی بوده است.
هنوز برنامهای برای زمان و مکان و دور بعدی مذاکرات اعلام نشده است.
ونس: هنوز به توافقی که مورد قبول طرف ایرانی باشد، نرسیدهایم
معاون رئیس جمهور آمریکا نیز در اظهار نظری پس از مذاکرات گفت: چندین ساعت مذاکره کردیم و هنوز به توافقی که مورد رضایت طرفین باشد، نرسیدهایم.
صحبتهای کامل جیدی ونس، معاون ترامپ و سرتیم مذاکره کننده آمریکا در پاکستان را پس از پایان این مذاکرات اینجا بخوانید.
بقائی: موفقیت مذاکرات منوط به پذیرش حقوق حقه و منافع مشروع ایران است
سخنگوی وزارت امور خارجه هم اشاره داشت: در ۲۴ ساعت گذشته در مورد ابعاد مختلف موضوعات اصلی مذاکره شامل تنگه هرمز، موضوع هستهای، غرامت جنگ، رفع تحریمها و خاتمه کامل جنگ علیه ایران و در منطقه گفتگو شد.
گزارش کوتاه اسماعیل بقایی سخنگوی وزارت امور خارجه را در خصوص این مذاکرات
اینجا بخوانید.
ایرنا هم در این خصوص به نقل از یک منبع نزدیک به هیات مذاکراتی ایران نوشت: طرف آمریکایی از ایران بازگشایی تنگه هرمز و تحویل مواد غنی شده را طلب دارد، چیزی که در میدان نبرد کسب نشده و افتضاح طبس-۲ را برای آمریکا رغم زده در میز دیپلماسی نیز نمیتواند مورد مطالبه قرار بگیرد و تیم مذاکره کننده ایرانی نیز مصرانه بر حفظ دستآوردهای میدان تاکید دارد.
وی افزود: جیدی ونس، مسئول تیم مذاکره کننده آمریکا سعی دارد ایران را مقصر طولانی شدن روند مذاکرات جلوه بدهد. اما آنچه تاکنون این روند را مختل کرده صرفا زیاده خواهی طرف آمریکایی است.
منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران در مورد موضوع توقف جنگ در تمام جبههها افزود: تاکنون این متحد منطقهای آمریکا یعنی رژیم صهیونی بوده است که بارها آتشبس را نقض کرده و شب گذشته نیز با بمبهای فسفری مناطق جنوبی لبنان را آلوده کرده است.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان طرف مورد تجاوز قرار گرفته، به حق طلب غرامت از طرف آمریکایی را دارد و مطالبه دریافت عوارض تردد نیز تضمین خوبی برای تحقق این امر است.
موضوع رفع تحریمها و رفع انسداد از داراییهای ایران نیز مطالبهای بیشتر از حق مردم ایران نیست. این مطالبه پیش از جنگ نیز در عمان اساس مذاکرات با طرف آمریکایی بود.
وی ادامه داد: بنابراین ایران چیزی بیشتر از حقوق ملت خود و توقف وحشیگری در منطقه را طلب ندارد. طرف آمریکایی اما با تن ندادن به حقوق ایران به دنبال کسب امتیازهای زیاده خواهانه و کارشکنی در مسیر گفت وگوهای اسلامآباد است.