
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما رئیس پارک ملی گلستان گفت: با تأکید بر اهمیت این دوره زمانی، خواستار خودداری از ورود گردشگران و گروههای طبیعتگردی به بخشهای حساس پارک شد؛ چرا که آرامش زیستگاهها در فصل زایش برای بقای جمعیت گونههای مختلف و پویایی زیست بوم حیاتی است.
احمد رادمان، توضیح داد زادآوری پستانداران و پرندگان در این فصل بهشدت تحت تأثیر شرایط محیطی و فعالیتهای انسانی—even حضور کوتاهمدت انسان در زیستگاه—قرار دارد و هرگونه مزاحمت میتواند روند طبیعی آن را مختل کند.
رادمان هشدار داد مشاهده نوزادانی که به ظاهر تنها هستند طبیعی است، زیرا مادران معمولاً برای یافتن غذا یا دورکردن خطر از نوزاد فاصله میگیرند و پس از مدتی بازمیگردند. اما تماس یا دخالت انسانی ممکن است موجب رها شدن نوزاد از سوی مادر و بهخطر افتادن جان او شود.
وی از تمامی کوهنوردان، هیئتهای ورزشی و تورهای گردشگری خواست در صورت مشاهده نوزادان حیاتوحش از دخالت خودداری کرده و موضوع را به محیطبانان اطلاع دهند تا نقش مؤثری در حفاظت از زیستبوم پارک گلستان ایفا کنند.