تاکید قائم‌مقام دادگستری استان تهران بر اجرای دقیق برنامه‌های سند تحول و تعالی قوه قضائیه

صدا و سیما چهارشنبه 19 فروردین 1405 - 13:21
در نشستی با حضور قائم مقام رئیس کل و مسئولان قضائی دادگستری استان تهران بر اجرای دقیق برنامه‌های سند تحول و تعالی قوه قضائیه در سال ۱۴۰۵ و خدمت رسانی بدون وقفه به مردم مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، حاجی‌رضا شاکرمی قائم‌مقام رئیس کل دادگستری استان تهران در نشست وبیناری با مسئولان و مدیران قضائی استان تهران که با حضور معاونان قضایی ستاد دادگستری استان برگزار شد، بر ضرورت اجرای دقیق برنامه‌های عملیاتی ابلاغی و استمرار خدمت‌رسانی قضائی به مردم در تمامی شرایط تأکید کرد.

شاکرمی با اشاره به اینکه این نشست پیرو دستور و تأکیدات رئیس کل دادگستری استان تهران برگزار شده است، گفت: هدف از برگزاری این جلسه بررسی و ارزیابی میزان پیشرفت اجرای برنامه‌های عملیاتی ابلاغی، بررسی آماری عملکرد واحد‌های قضائی استان و تشریح برنامه‌های مرتبط با اجرای سند تحول و تعالی قوه قضائیه در دادگستری استان تهران در سال ۱۴۰۵ است.

وی با اشاره به تأکیدات اخیر رئیس قوه قضائیه درباره اجرای دقیق برنامه‌های عملیاتی ابلاغی به استان‌ها افزود: اجرای کامل مفاد سند تحول و تعالی قوه قضائیه و برنامه‌های ابلاغی، مستلزم برنامه‌ریزی دقیق، نظارت مستمر و اهتمام جدی مدیران قضائی در همه واحد‌های قضائی است.

قائم‌مقام رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه بر ضرورت "سازگاری دستگاه قضائی" با شرایط خاص ناشی از جنگ تحمیلی در کشور و "استمرار ارائه خدمات قضائی" به مردم تأکید کرد و گفت: شرایط کشور به هیچ عنوان مجوزی برای توقف یا اطاله در انجام امور نیست و لازم است ارائه خدمات قضائی و انجام وظایف قانونی دستگاه قضائی بدون وقفه ادامه یابد.

وی افزود: "سازگاری دستگاه قضائی" با شرایط موجود به این معناست که مدیران قضائی با توجه به حوزه مسئولیت و مجموعه تحت مدیریت خود، با اتخاذ تدابیر لازم و بهره‌گیری از روش‌های مناسب، زمینه استمرار رسیدگی‌های قضائی، پاسخگویی به مراجعان و اجرای برنامه‌های ابلاغی را فراهم کنند.

شاکرمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان «اقتصاد مقاومتی در سایه وحدت ملی و امنیت ملی» گفت: در شرایط کنونی لازم است توجه ویژه‌ای به مسائل اقتصادی، روند تولید و همچنین تأمین و توزیع کالا‌های مورد نیاز عمومی صورت گیرد.

وی افزود: نظارت بر حوزه انرژی و زیرساخت‌های حیاتی کشور در شرایط فعلی از اهمیت مضاعفی برخوردار است و لازم است تعامل و هم‌افزایی لازم میان دستگاه قضائی و سایر دستگاه‌های اجرایی و نظارتی در این حوزه‌ها تقویت شود.

قائم‌مقام رئیس کل دادگستری استان تهران همچنین بر ضرورت پاسخگویی مناسب به مراجعان و تسریع در رسیدگی به پرونده‌های قضائی تأکید کرد و گفت: لازم است مدیران قضائی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و مدیریتی موجود، از ایجاد تراکم و انباشت پرونده‌ها جلوگیری کرده و با برنامه‌ریزی مناسب، روند رسیدگی به پرونده‌ها را تسهیل کنند.

وی با تأکید بر ضرورت رسیدگی دقیق و به‌موقع به پرونده‌های مهم افزود: گزارش پرونده‌های مهم باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مدیریت استان ارسال شود تا امکان پیگیری و نظارت مؤثر فراهم باشد.

شاکرمی همچنین بر ضرورت حضور فعال مدیران قضائی در جلسات شورای تامین شهرستان‌ها و هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی، انتظامی، امنیتی و سایر نهاد‌های مرتبط تأکید کرد و گفت: تعامل و هم‌افزایی میان دستگاه‌ها نقش مهمی در ارتقای سطح خدمات‌رسانی و مدیریت امور در شرایط خاص کنونی دارد.

وی استفاده از ظرفیت‌های قانونی ایجاد شده از جمله در دفاتر خدمات الکترونیک قضائی را نیز مورد تأکید قرار داد و افزود: بهره‌گیری از امکان ثبت و ارسال لوایح به‌صورت خودکاربری یا از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضائی توسط وکلا و طرفین پرونده ها، می‌تواند در مدیریت مراجعات، جلوگیری از تجدید اوقات غیرضروری و تسریع در روند رسیدگی به پرونده‌ها مؤثر باشد که لازم است از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

قائم‌مقام رئیس کل دادگستری استان تهران در پایان با اشاره به نقش مردم در پشتیبانی از نظام اسلامی و حضور جمعیت بسیاری از مردم در اجتماعات خیابانی و میادین از ابتدای جنگ تحمیلی و تا کنون، گفت: افزایش رضایتمندی و اعتماد عمومی و ارائه خدمت خالصانه به مردم باید بیش از گذشته مورد توجه مسئولان قضائی قرار گیرد و برگزاری ملاقات‌های مردمی در واحد‌های قضائی دادگستری استان تهران: می‌تواند زمینه ارتباط مستقیم با مردم و رسیدگی بهتر به مسائل آنان را فراهم نماید که باید به نحو مقتضی برای اجرای آن برنامه ریزی شود.

گفتنی است طی این نشست مدیران ستادی دادگستری استان تهران در بخش‌های مختلف و امور مربوط به هر حوزه پیشنهادات و برنامه‌هایی را اراپه دادند.

غلامرضا جواهری معاون قضائی رئیس کل دادگستری استان تهران و رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان تهران در این نشست به بیان اقدامات صورت گرفته برای تامین امنیت مراجع قضائی و در عین حال تداوم خدمت رسانی و انجام امور پرداخت.

جواهری، همچنین درباره لزوم رعایت نکات حفاظتی برای جلوگیری از شکست حفاظتی و کاهش ضریب امنیتی به ویژه با توجه به شرایط جنگ تحمیلی مواردی را طرح و نکات قابل توجهی را مورد تاکید و تذکر قرار داد.

مرتضی تورک، رئیس حوزه رئیس کل دادگستری استان تهران نیز بر لزوم ارائه گزارش درباره پرونده‌های مهم و پیگیری مستمر روند رسیدگی قضائی به ویژه در پرونده‌های مرتبط با جرائم امنیتی و جنگ تحمیلی نکاتی را طرح نمود.

رئیس حوزه رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: بازدید‌های نظارتی و حضور میدانی علی القاصی مهر رئیس کل دادگستری استان تهران و تیم‌های تعیین شده به صورت مستمر برگزار گردیده و نتایج آن برای رفع موانع و کاهش مسائل در مسیر خدمت به مردم مورد بهره برداری و پیگیری قرار گرفته و این بازدید‌ها ادامه دارد.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.