دنیای اقتصاد: ائتلاف نوآوری صنعت خودرو آمریکا (Alliance for Automotive Innovation) که نماینده بزرگترین خودروسازان جهان است، پیشنهاد داده که مالیات فدرال بر بنزین حذف شود و بهجای آن، یک سیستم جدید مبتنی بر دریافت هزینه از مالکان خودرو (مانند عوارض بر اساس میزان استفاده یا وزن خودرو) جایگزین شود.این پیشنهاد در شرایطی مطرح شده که با افزایش فروش خودروهای برقی، درآمد دولت آمریکا از محل مالیات بنزین بهطور قابلتوجهی کاهش یافته است.
در حال حاضر، این مالیات یکی از منابع اصلی تامین مالی پروژههای زیرساختی مانند ساخت و نگهداری جادهها به شمار میرود. نمایندگان این ائتلاف معتقدند که ادامه اتکا به مالیات سوخت، در شرایطی که مصرف بنزین بهتدریج کاهش مییابد، پایدار نیست و باید ساختار درآمدی دولت در حوزه حملونقل بازنگری شود. بر اساس این پیشنهاد، دولت میتواند بهجای مالیات بنزین، از روشهایی مانند دریافت عوارض بر اساس میزان پیمایش (مسافت طیشده)، وزن خودرو یا نوع وسیله نقلیه استفاده کند تا منابع مالی لازم برای زیرساختها تامین شود. با این حال، این ایده با چالشهایی نیز مواجه است؛ از جمله نگرانیهای مربوط به حریم خصوصی (در صورت ردیابی پیمایش خودروها) و همچنین مخالفتهای سیاسی، چراکه مالیات بنزین سالهاست بهعنوان یک ابزار سنتی تامین مالی مورد استفاده قرار میگیرد.
منبع خبر "
دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد.
(ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.