سکوت آژانس در حمله به مراکز هسته‌ای به معنای همراهی با متجاوز است

صدا و سیما دوشنبه 17 فروردین 1405 - 08:35
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سکوت آژانس و برخی نهاد‌های بین‌المللی در قبال حمله آمریکایی – صهیونی به مراکز هسته‌ای کشور را همراهی با متجاوز دانست و در مقابل موضع‌گیری یا انفعال برخی کشور‌ها و دولت‌های اروپایی نیز گفت: این اقدامات در محاسبات جمهوری اسلامی ثبت خواهد شد.

سکوت آژانس در حمله به مراکز هسته‌ای به معنای همراهی با متجاوز است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  عباس مقتدایی  با اشاره به حمله آمریکا به مراکز هسته‌ای ایران و ضرورت صیانت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از این مراکز، گفت: حمله به تأسیسات هسته‌ای، نقض آشکار منشور ملل متحد، اساسنامه آژانس و قواعد بین‌المللی منع حمله به مراکز هسته‌ای است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مسئولیتی ذاتی در قبال خدمت‌رسانی به اعضای خود دارد و باید در چنین شرایطی، نقش حرفه‌ای و قانونی خود را به‌درستی ایفا کند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: حمله به مراکز هسته‌ای، با توجه به پیامد‌های گسترده انسانی، زیست‌محیطی و امنیتی، اقدامی بسیار خطرناک و مغایر با اصول حقوق بین‌الملل به شمار می‌رود. از این رو، انتظار می‌رفت سازمان ملل متحد نیز به وظیفه ذاتی خود در قبال حفظ صلح و امنیت بین‌المللی عمل کند و نسبت به این اقدام واکنشی متناسب و مسئولانه نشان دهد.

وی افزود: مدیرکل آژانس بار‌ها فراتر از حدود مسئولیت‌های حرفه‌ای و قانونی خود، اظهارات و گزارش‌هایی مطرح کرده که عملاً زمینه‌ساز تشدید فشار‌ها و حتی حملات علیه مراکز هسته‌ای کشورمان شده است. در چنین شرایط حساسی، انتظار می‌رفت آژانس با رویکردی کاملاً بی‌طرفانه، مسئولانه و مبتنی بر موازین حقوقی عمل کند، نه اینکه مواضع و گزارش‌های آن در راستای تشدید اقدامات خصمانه علیه ایران مورد استناد قرار گیرد.

مقتدایی با بیان اینکه آژانس تاکنون حملات به تأسیسات هسته‌ای ایران را صراحتاً محکوم نکرده است، تصریح کرد: در شرایطی که آمریکا و همدستانش به یک مجموعه رسمی و تحت نظارت آژانس حمله کرده‌اند، سکوت آژانس و برخی نهاد‌های بین‌المللی معنایی جز همراهی با متجاوزان ندارد. این سکوت، نه‌تنها با مسئولیت‌های ذاتی این نهاد‌ها در تعارض است، بلکه می‌تواند به تضعیف اعتبار و کارکرد بین‌المللی آنها نیز منجر شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس یادآور شد: اکنون جمهوری اسلامی ایران خود را در چارچوب حقوق بین‌الملل، محق به دفاع مشروع می‌داند و بدیهی است که چنین حملاتی نمی‌تواند بدون پاسخ و هزینه باقی بماند. ایران با اتکا به ظرفیت‌های قانونی، سیاسی و بازدارنده خود نشان خواهد داد که هرگونه تجاوز به منافع و تأسیسات حیاتی کشور، با واکنشی متناسب و حساب‌شده روبه‌رو خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم همچنین با اشاره به سکوت برخی کشور‌ها در برابر این اقدام، افزود: کشور‌هایی که در برابر این تجاوز آشکار سکوت اختیار کرده‌اند، به‌ویژه برخی دولت‌های اروپایی، باید بدانند این موضع‌گیری یا انفعال، در محاسبات جمهوری اسلامی ایران ثبت خواهد شد. بی‌تفاوتی در برابر نقض صریح حقوق بین‌الملل، در عمل به‌معنای همراهی با متجاوزان است و آثار آن در روابط و ارزیابی‌های آینده ایران بی‌تأثیر نخواهد بود.

وی در پایان تأکید کرد: حمله به مراکزی که فعالیتی صلح‌آمیز در حوزه انرژی هسته‌ای دارند، باب تازه‌ای از تجاوز آشکار را گشوده است؛ اقدامی که نه‌تنها نقض تمامی قواعد و کنوانسیون‌های بین‌المللی است، بلکه نشانه‌ای از اصرار بر تجاوزی بی‌رحمانه و فاقد هرگونه شرم انسانی است. 

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.