بیانیه اساتید افغان در محکومیت حملات آمریکایی - صهیونی به مراکز علمی ایران

صدا و سیما یکشنبه 16 فروردین 1405 - 21:22
جمعی از اساتید دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی افغانستان در بیانیه‌ای حملات آمریکایی- صهیونی به مراکز علمی و آموزشی ایران را محکوم کردند.

   بیانیه اساتید افغان در محکومیت حملات آمریکایی - صهیونی به مراکز علمی ایران

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از کابل، در این بیانیه که امروز منتشر شد، آمده است: این حملات که به تخریب مراکز علمی، کشتار دانش‌آموزان بی‌گناه و تهدید جان اساتید، دانشجویان و کارکنان منجر شده، مصداق بارز نقض فاحش حقوق بین‌الملل است.

امضاکنندگان این بیانیه با استناد به کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو تأکید کرده‌اند رعایت اصول تفکیک میان اهداف نظامی و غیرنظامی، اصل تناسب و ممنوعیت حمله به اماکن غیرنظامی برای همه دولت‌ها الزامی بوده و نقض آنها تخلف جدی بین‌المللی محسوب می‌شود.

در این بیانیه آمده است: دانشگاه ها، مدارس و سایر مراکز تحصیلی، صرفاً نهاد‌های آموزشی نیستند، بلکه ارکان اساسی توسعه پایدار، ترویج گفت‌و‌گو و تقویت صلح جهانی به شمار می‌روند. از این‌رو، تعرض به این نهادها، در حکم تعرض به بنیان‌های تمدنی و میراث مشترک بشریت تلقی می‌شود.

نویسندگان این بیانیه از جامعه جهانی بویژه دانشگاهیان، نخبگان فکری و نهاد‌های مستقل، خواسته‌اند با اتخاذ مواضع مسئولانه، حقوق‌محور و اخلاقی، نسبت به این اقدامات واکنش جدی نشان دهند.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.