
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از کابل، در این بیانیه که امروز منتشر شد، آمده است: این حملات که به تخریب مراکز علمی، کشتار دانشآموزان بیگناه و تهدید جان اساتید، دانشجویان و کارکنان منجر شده، مصداق بارز نقض فاحش حقوق بینالملل است.
امضاکنندگان این بیانیه با استناد به کنوانسیونهای چهارگانه ژنو تأکید کردهاند رعایت اصول تفکیک میان اهداف نظامی و غیرنظامی، اصل تناسب و ممنوعیت حمله به اماکن غیرنظامی برای همه دولتها الزامی بوده و نقض آنها تخلف جدی بینالمللی محسوب میشود.
در این بیانیه آمده است: دانشگاه ها، مدارس و سایر مراکز تحصیلی، صرفاً نهادهای آموزشی نیستند، بلکه ارکان اساسی توسعه پایدار، ترویج گفتوگو و تقویت صلح جهانی به شمار میروند. از اینرو، تعرض به این نهادها، در حکم تعرض به بنیانهای تمدنی و میراث مشترک بشریت تلقی میشود.
نویسندگان این بیانیه از جامعه جهانی بویژه دانشگاهیان، نخبگان فکری و نهادهای مستقل، خواستهاند با اتخاذ مواضع مسئولانه، حقوقمحور و اخلاقی، نسبت به این اقدامات واکنش جدی نشان دهند.